Omavalvontasuunnitelma: Psykologi- ja psykoterapiapalvelu Tea Alarmo

Y-tunnus: 3165454-1


Yksityisen terveydenhuollon omavalvontasuunnitelma 

1. Palvelujen tuottajaa koskevat tiedot 

Palvelujen tuottajan nimi 

Tea Alarmo

Palvelun tuottajan Y-tunnus

3165454-1

Toimipaikan nimi

Psykologi- ja psykoterapiapalvelu Tea Alarmo

Postiosoite

Puistokatu 5 A 3

Postinumero 

40100 

Postitoimipaikka

Jyväskylä

Terveydenhuollon palveluista vastaava johtaja 

Tea Alarmo

Puhelinnumero

0453216440 työ

 

Postiosoite

sama

Postinumero 

sama

Postitoimipaikka

sama

Sähköposti

psykoterapia.tea@gmail.com työ

 

 

 

2. Toiminta-ajatus/Perustehtävä

Arvot ja toimintaperiaatteet

 

Suomen Psykologiliiton jäsenenä ja Valviran hyväksymänä terveydenhuollon ammattihenkilönä ja psykoterapeuttina olen sitoutunut noudattamaan pohjoismaiden psykologien ammattieettisiä sääntöjä kuten myös laillistetun terveydenhuollon ammattihenkilön lakeja ja ohjeistuksia. Tärkeimpinä arvoina on työn tekeminen inhimillisen kärsimyksen vähentämiseksi ja ihmisten elinolosuhteiden parantamisen puolesta, olla auttamassa ihmisarvoisen elämän saavuttamisessa. Työni arvoja ovat oikeudenmukaisuus, yhdenvertaisuus ja yksilöiden autonomian ja arvon kunnioittaminen sekä ihmisoikeuksien kunnioittaminen kansainvälisten sopimusten ja ihmisoikeus yleissopimusten periaatteiden mukaisesti.

Toiminta-ajatus/Perustehtävät

 

Yritykseni toiminta-ajatuksena on psykologi- ja psykoterapiapalveluiden tarjoaminen kaiken ikäisille ihmisille. Teen lyhytkestoista terapiaa sekä pitkäkestoista kuntoutuspsykoterapiaa ja psykoterapiaa vaativana lääkinnällisenä kuntoutuksena. Toimintaani kuuluu myös ns. supportiivinen työ sekä työnohjaus ja kouluttaminen. Lisäksi teen psykologisia arviointeja ja tutkimuksia.

 

Toimin psykoterapeuttina Puistokadulla, Mehiläisen ja Terveystalon lääkärikeskuksissa Jyväskylässä.

 

 

avi0402l5 fi 1 / 11 

3. Omavalvonnan organisointi ja johtaminen

Kuvaus toimenpiteistä ja menettelytavoista, joilla terveydenhuollon palveluista vastaava  johtaja huolehtii laissa säädetyistä velvollisuuksista.

 

Lakeihin ja ohjeisiin perehtyminen säännöllisesti omia tietoja päivittämällä sekä AVI:n koulutustilaisuuksiin osallistuminen. Ensimmäisenä ja tärkeimpänä on potilasturvallisuudesta ja tietoturvasta huolehtiminen.  

Suunnitelma henkilöstön perehdyttämisestä ja kouluttamisesta sekä osallistumisesta  omavalvonnan suunnitteluun ja toteuttamiseen.

 

Seuraan AVI:n ja Valviran sivustoja, tilaan uutiskirjeitä ja perehdyn lainsäädäntöön. 

 

 

avi0402l5 fi 2 / 11 

4. Henkilöstö

Kuvaus henkilöstön määrästä ja rakenteesta

 

Olen yritykseni ainut työntekijä ja vastaan toiminnasta itse. 

Kuvaus henkilöstön rekrytoinnin periaatteista (kelpoisuuden varmistaminen:  (https://julkiterhikki.valvira.fi/) kielitaidon varmistaminen, lasten kanssa työskentelevien  rikosrekisterin tarkistaminen jne.)

 

Rikosrekisteriote toimitettu Valviraan soteri-rekisteröinnin yhteydessä.

 

Valviran rekisterointinumero on: 00901816942 

Kuvaus henkilöstön ja opiskelijoiden perehdyttämisestä. Erityistä huomioita on kiinnitettävä  lääkehoitosuunnitelmaan potilasasiakirjakäytäntöihin ja laitteiden- ja tarvikkeiden käyttöön.

 

  1. Perehdyn kunkin palvelupisteen ohjeistuksiin ja suunnitelmiin huolellisesti ja säännöllisin väliajoin.
  2. Huolehdin asiakastietojen salassapidosta, säilön mahdolliset asiakaspaperit asianmukaisesti lukitussa kaapissa lukitussa tilassa, käytän sähköistä potilaskertomusjärjestelmää ja sähköistä KANTA-arkistoa. Noudatan potilasasiakirjojen laatimiseen ja arkistointiin annettuja ohjeita.
  3. Käytän asianmukaisesti laitteita ja hankin omaan vuokratilaan potilastyöhön soveltuvan kalustuksen ja laitteiston.
  4. Käytän etätyössä tietoturvallista yhteyttä.KäytädKäot ja luottamuksellisuus:
  1. Ammatillinen pätevyys:
  1. Asiakasturvallisuus:

 

Kuvaus henkilökunnan ammattitaidon ja työhyvinvoinnin ylläpitämisestä ja osaamisen  johtamisesta. Täydennyskoulutussuunnittelu- ja seurantamenettelyt, osaamisen,  ammattitaidon ja sen kehittymisen seuranta, kehityskeskustelut.

 

  1. Osallistun säännöllisesti täydennyskoulutuksiin. Teen itselleni vuosittaisen koulutussuunnitelman. Vuonna 2024 olen aloittanut skeematerapiaan liittyvän sertifikaatin tekemisen.
  2. Käyn säännöllisesti työnohjauksessa ja hankin lisää ohjausta, mikäli sille tarvetta ilmenee. 

 

 

avi0402l5 fi 3 / 11 

5. Toimitilat, laitteet ja tarvikkeet

Kuvaus potilasturvallisuuden kannalta kriittisten tilojen suunnittelusta sekä tilojen  soveltuvuudesta käyttötarkoitukseensa.

 

Kaikki palvelupisteet soveltuvat hyvin potilastyöhön. Jokaisessa palvelupisteessä on helppo pääsy tiloihin, hyvä odotustila ja wc. Lisäksi työhuoneet on sisustettu ja kalustettu psykoterapia- ja psykologityöhön soveltuviksi sekä viihtyisiksi ja turvallisiksi. Materiaalivalintoihin on kiinnitetty huomiota. 

Kuvaus tilojen järjestämisestä, kulunvalvonnasta sekä murto- ja palosuojauksesta. Erityistä  huomiota kuvauksessa tulee kiinnittää lääkehuolto- ja laboratoriotiloihin.

 

Puistokadun kiinteistössä on alhaalla ovisummeri ja ulko-ovi aina lukittuna. Tiloihin ei pääse kuin asiakasvarauksen tehneet ja jokainen työntekijä päästää oman asiakkaan sisään.  Mehiläisessä ja Terveystalossa työskentelee paljon ihmisiä, jotka valvovat turvallisuutta. Lisäksi vartija saadaan nopeasti paikalle hälytysnappien avulla. 

 

Terveystalossa ja Mehiläisessä on hyvin kattavat palo- ja pelastussuunnitelmat sekä sammutusvälineistö. Puistokadun huoneistossa on sähköinen palovaroitinjärjestelmä ja lisäksi minun huoneessa patterikäyttöinen varoitin. Taloyhtiön kaikki yhteiset tilat ja käytävät pidetään siisteinä ja poistumistiet avoimina. Huoneisto on ensimmäisessä kerroksessa, josta on helppo kulku portaikkoon. Huoneistossa on myös parveke, josta portaikon ollessa esimerkiksi palokaasujen vallassa, voi evakuoinnin tehdä. Taloyhtiössä on tehty palo- ja pelastussuunnitelma, jonka voin pyydettäessä toimittaa. Taloyhtiössä on hyvät väestön suojatilat.

Kuvaus siivous, jätehuoltoon ja ongelmajätteiden käsittelyyn liittyvistä menettelyistä.  Erityistä huomiota on kiinnitettävä tartuntavaarallisiin jätteisiin liittyviin käytäntöihin.  (STTV:n oppaita 3.2006)

 

Jätteiden lajittelu toimii hyvin joka paikassa, samoin kuin siivous. Puistokadun kiinteistössä vastaamme jätteiden lajittelusta itse. Siivouksen hoitaa ulkopuolinen taho. Kiinteistössä on erinomaiset jätteen lajittelupisteet. 

 

Terveydenhuollon laitteella tarkoitetaan terveydenhuollon laitteista ja tarvikkeista annetun  lain (629/2010) 5 §:n mukaan instrumenttia, laitteistoa, välinettä, ohjelmistoa, materiaalia  tai muuta yksinään tai yhdistelmänä käytettävää laitetta tai tarviketta, jonka valmistaja on  

tarkoittanut muun muassa ihmisen sairauden diagnosointiin, ehkäisyyn, tarkkailuun,  hoitoon tai lievitykseen Toiminnanharjoittajan velvollisuuksista on säädetty  terveydenhuollon laitteista ja tarvikkeista annetun lain 24–26 §:ssä sekä Sosiaali- ja  terveysalan lupa- ja valvontaviraston antamissa määräyksissä 1-4/2010. Terveydenhuollon  laitteiden ja tarvikkeiden aiheuttamista vaaratilanteista tehdään ilmoitus Lääkealan  turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimealle. 

Omavalvontasuunnitelmassa toimintayksikölle nimetään ammattimaisesti käytettävien  laitteiden ja tarvikkeiden turvallisuudesta vastaava henkilö, joka huolehtii vaaratilanteita  koskevien ilmoitusten ja muiden laitteisiin liittyvien määräysten noudattamisesta.

Vastuuhenkilön nimi ja yhteystiedot

 

Tea Alarmo, p. 0453216440

 

 

avi0402l5 fi 4 / 11 

Kuvaus toimipaikassa olevista terveydenhuollon laitteista ja tarvikkeista.

 

Psykologin ja psykoterapeutin vastaanotolla on hyvin vähän terveydenhuollon laitteita ja tarvikkeita. Tärkein on tietokone. Lisäksi erilaisia lomakkeita, joita printataan netistä. Tunnekortteja, leluja sekä rentoutusvälineistöä. 

Kuvaus menettelytavoista laitteisiin ja tarvikkeisiin liittyvien vaaratilanteiden ilmoitusten  tekemisestä ja muiden laitteisiin ja tarvikkeisiin liittyvien määräysten noudattamisesta.

 

Ei riskiä

 

 

Säteilyn käyttö terveydenhuollossa

Ionisoivan säteilyn käyttö terveydenhuollossa edellyttää Suomessa säteilylain (859/2018)  48 §:n mukaista Säteilyturvakeskuksen turvallisuuslupaa, ellei käytettävät toiminnot ole  vapautettu turvallisuusluvasta säteilylain 49 §:ssä. 

Säteilyturvallisuuskeskuksen turvallisuuslupa myönnetty

 

 

Kliinisen mikrobiologian laboratoriotoiminta

Tartuntatautien vastustamistyössä tarvittavia laboratoriotutkimuksia ja tehtäviä voidaan  suorittaa aluehallintovirastojen hyväksymässä laboratoriossa. Tartuntatautilaki  (1227/2016) 18 §. 

Kliinisen mikrobiologian laboratorion toimilupa voimassa asti

 

 

6. Potilasasiamies

Potilasasiamiehen nimi ja yhteystiedot

 

Keski-Suomen hyvinvointialue järjestää potilasasiavastaavan palvelut 1.1.2024 lähtien. 

Kuvaus menettelytavoista potilasasiamiehen tehtävien asianmukaisesta määrittelystä:  neuvontatehtävä, avustustehtävä, tiedotus- ja koulutustehtävä, palvelujen laadun seuranta  ja palautteen antaminen.

 

Tiedote odotusaulassa potilasasiavastaavasta Keski-Suomen hyvinvointialueella. 

 

 

avi0402l5 fi 5 / 11 

7. Lääkehoito

Kuvaus lääkehoitosuunnitelman ylläpidosta, päivittämisestä ja toimeenpanosta sekä  toteuttamisen seurannasta Lääkehoitosuunnitelma on laadittava sosiaali- ja  terveysministeriön Turvallinen lääkehoito -oppaan (2021:6) mukaisesti. STM:n opas löytyy  osoitteesta: https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/162847

 

Ei koske psykologia ja psykoterapeuttia. 

Kuvaus toimintakäytännöistä lääkehoidon toteuttamisessa tapahtuneissa  poikkeamatilanteissa

 

Ei koske psykologia ja psykoterapeuttia.

Kuvaus toimintakäytännöistä potilaalta palautuneiden ja käyttämättä jääneiden lääkkeiden  käsittelystä

 

Ei koske psykologia ja psykoterapeuttia. 

Kuvaus lääkehoidon toteutumisesta, lääkkeiden kulutuksen seurannan valvonnasta

 

Ei koske psykologia ja psykoterapeuttia. 

 

 

avi0402l5 fi 6 / 11 

8. Riskien ja epäkohtien tunnistaminen ja korjaavat toimenpiteet

Kuvaus menettelystä, jolla riskit, kriittiset työvaiheet ja vaaratilanteet tunnistetaan  ennakoivasti

 

Riittävä asiakastuntemus on tärkeää. Istuinpaikan valinnalla ja poistumisreittien valinnalla ennakoidaan työntekijän ja asiakkaan turvallisuus. Vaaralliset esineet, joilla arvaamaton asiakas voisi itseä tai toisia satuttaa, siivotaan syrjään. Pyydetään toista henkilöä varmistamaan turvallisuus ja sovitaan toimintatavoista. 

Kuvaus menettelystä, jolla läheltä piti -tilanteet ja havaitut epäkohdat käsitellään

 

 

Työkavereiden, työnohjauksessa ja mahdollisesti myös poliisin kanssa. Tarkistetaan suunnitelma ja korjataan epäkohdat. Vältetään yksintyöskentelyä tilanteessa, missä riskin mahdollisuus on. Puhelimessa on 112 -sovellus. 

Kuvaus menettelystä, jolla todetut epäkohdat korjataan

 

Kts. edellä

Kuvaus siitä, miten korjaavista toimenpiteistä tiedotetaan henkilöstölle ja tarvittaessa  yhteistyötahoille

 

Olen yrityksen ainut työntekijä, joten viestintä on mutkatonta. Jokaisessa palvelupisteessä minulla on huonenaapureita. Heidän informoiminen ja heiltä avun pyytäminen on mahdollista. 

Lisätietoa tästä muun muassa STM:n julkaisuja 2011:15: Riskienhallinta ja  turvallisuussuunnittelu. Opas sosiaali- ja terveydenhuollon johdolle ja  

turvallisuussuunnittelijoille

 

 

avi0402l5 fi 7 / 11 

9. Potilasasiakirjat ja henkilötietojen käsittely

Kuvaus potilastietojen kirjaamisesta, käsittelystä ja salassapitosäännösten  noudattamisesta. Lisätietoa potilasasiakirjojen säilyttämisestä

 

Jokaisessa palvelupisteessä on sähköinen potilastietojärjestelmä ja siitä tietojen siirto KANTA-arkistoon. Mahdolliset paperiset potilaskertomukseen kuuluvat säilytetään arkistokaapissa lukitussa huoneessa, josta ne siirretään KELA:n arkistoon. 

Kuvaus henkilöstön perehdyttämisestä ja osaamisen varmistamisesta  

potilasasiakirjahallintoon ja tietosuoja-asioihin.

 

Säännöllinen tietosuojakoulutuksiin osallistuminen ja ajantasalla pysyminen. 

Tietosuojavastaavan nimi ja yhteystiedot

 

Tea Alarmo, p. 0453216640

Potilasrekisterinpitäjän on laadittava yleisen tietosuoja-asetuksen (EU,2016/679) 30  artiklan mukainen seloste käsittelytoimista. Myös henkilötietojen käsittelijän on  ylläpidettävä selostetta kaikista rekisterinpitäjän lukuun suoritettavista käsittelytoimista  yleisen tietosuoja-asetuksen (30 art.) mukaisesti.  

Potilas- ja asiakasrekisterinpito -lomake (www.valvira.fiLomakkeen täyttöohje Muita tietosuojaan liittyviä oppaita sivulla: https://tietosuoja.fi

 

 

avi0402l5 fi 8 / 11 

10. Potilaan osallistumisen vahvistaminen ja muistutusten käsittely

Kuvaus menettelytavoista, joilla potilas ja hänen läheisensä voivat antaa palautetta  laadunhallinnan ja potilasturvallisuuden puutteesta.

 

Suora palaute minulle ja/tai potilasasiavastaavalle. Jatkuva palautteen pyytäminen. Seurataan potilaan vointia ja hoidon edistymistä erilaisin mittarein. 

Kuvaus palautteiden käsittelystä toimipaikassa.

 

Pyritään käsittelemään avoimella keskustelulla. Annan tarvittaessa kirjallisen selvityksen. Keskustelen Psykologiliiton asiantuntijan kanssa ja pyydän konsultaatiota toiminnan kehittämisessä, että virhe ei toistuisi, jos virhe on tapahtunut. 

Kuvaus palautteen käytöstä toiminnan kehittämisessä.

 

Hankin tarvittaessa lisäkoulutusta, keskustelen asiakkaan ja yhteistyökumppaneiden kanssa ja hankin työnohjausta.

Potilaan asemasta ja oikeuksista annetun lain (Potilaslaki 785/1992) 10 §:n mukaisesti  terveyden- ja sairaanhoitoon ja siihen liittyvään kohteluun tyytymättömällä potilaalla on  oikeus tehdä muistutus. Muistutusmenettely on ensisijainen keino selvittää hoitoonsa ja  kohteluunsa tyytymättömän potilaan asiaa. Muistutukseen on annettava kirjallinen vastaus  kohtuullisessa ajassa sen tekemisestä. Kohtuullisena aikana voidaan yleensä pitää 1-4  viikon vastausaikaa, jollei ole erityisiä perusteita pidempään käsittelyaikaan. 

Terveydenhuollon palveluista vastaava johtaja vastaa siitä, että muistutukset käsitellään  huolellisesti ja asianmukaisesti. Muistutuksessa kuvattu asia on tutkittava puolueettomasti  ja riittävän yksityiskohtaisesti, jotta potilas voi pitää asian selvittämistä luotettavana ja  kokee tulleensa kuulluksi. Muistutuksessa annettavassa ratkaisussa on käytävä ilmi, mihin  toimenpiteisiin muistutuksen johdosta on ryhdytty ja miten asia on muuten ratkaistu.  Muistutuksen johdosta annettuun ratkaisuun ei voi hakea muutosta, mutta asia voidaan  ottaa uudelleen käsittelyyn, mikäli asiassa ilmenee jotakin uutta. Muistutuksen käsittelyssä  syntyneet asiakirjat säilytetään omana arkistonaan erillään potilasasiakirja-arkistosta.  Mikäli muistutuksen käsittelyssä syntyneet asiakirjat sisältävät potilaan hoidon kannalta  oleellista tietoa, ne voidaan liittää siltä osin potilasasiakirjoihin. Lisätietoa Valviran sivuilta  https://www.valvira.fi/terveydenhuolto/valvonta/toimintayksikoiden_valvonta/muistutuksee n-vastaaminen.

 

 

avi0402l5 fi 9 / 11 

Kuvaus menettelytavoista muistutuksiin vastaamisesta.

 

Käsittelen muistutukset huolellisesti ja asianmukaisesti pyrkien hyvässä vuorovaikutuksessa asian selvittämään. 

 

 

11. Omavalvonnan toteuttamisen seuranta ja arviointi

Kuvaus omavalvonnan toteutumisen seurannasta.

 

Vastaan itse omasta toiminnasta. Omavalvontaa harjoitan noudattamalla potilasturvallisuudesta, tietosuojasta ja ammattietiikasta annettuja sääntöjä ja lakeja. Kerään säännöllisesti asiakkailta palautetta toiminnasta ja tyytyväisyydestä. Isoissa lääkäritaloissa (Mehiläinen ja Terveystalo) on erilaisia mittareita mm. asiakastyytyväisyyden mittaamiseksi. 

Kuvaus omavalvontasuunnitelman päivittämisprosessista.

 

Tarkastelen vuosittain toimintasuunnitelmaani ja samalla arvioin toimintaani. Mahdolliset korjausliikkeet kirjaan toimintasuunnitelmaan ja omavalvontasuunnitelmaan. 

Toimintaohjeisiin tulleet muutokset kirjataan viiveettä omavalvontasuunnitelmaan ja niistä  tiedotetaan henkilökunnalle.  

Omavalvontasuunnitelma vahvistetaan vuosittain, vaikka muutoksia ei vuoden aikana olisi  tehtykään.

 

 

avi0402l5 fi 10 / 11 

12. Allekirjoitus 

Paikka ja päiväys 

 

Jyväskylässä

25.1.2024

Omavalvontasuunnitelman hyväksyy ja vahvistaa  terveydenhuollon palveluista vastaava johtaja 

Nimenselvennys Tea Alarmo

 

 

 

Aluehallintovirastojen yhteystiedot

Aluehallintovirastojen yhteystiedot

 

 

avi0402l5 fi 11 / 11