Omavalvontasuunnitelma: Psykologi Päivi Ervast
Y-tunnus: 3523423–7
Omavalvontasuunnitelma
Omavalvontasuunnitelma on palveluyksiköittäin laadittava asiakirja, jossa palveluntuottaja kuvaa toiminnan keskeiset riskit sekä miten palveluntuottaja ja henkilöstö valvovat palveluyksikköön kuuluvien palvelujen laatua, asianmukaisuutta, turvallisuutta ja asiakas- ja potilastyöhön osallistuvan henkilöstön riittävyyttä. Omavalvontasuunnitelma on päivittäisen toiminnan työväline. Omavalvontasuunnitelma on osa palvelunjärjestäjän ja useammassa kuin yhdessä palveluyksikössä palveluja antavan palveluntuottajan omavalvontaohjelmaa.
1 Soveltamisala
Tämä omavalvontasuunnitelma perustuu lakiin sosiaali- ja terveydenhuollon valvonnasta (741/2023, valvontalaki) 31§:n 2 momenttiin ja koskee valvontalain 4§ 1 momentin 2 kohdan mukaisia sosiaali- tai terveyspalveluita tuottavia palveluntuottajia, joiden on lain 27§:n perusteella laadittava palveluyksiköittäin omavalvontasuunnitelma.
2 Omavalvontasuunnitelman sisältö
2.1 Palveluntuottajaa, palveluyksikköä ja toimintaa koskevat tiedot
2.1.1 Palveluntuottajan perustiedot
Palveluntuottajan nimi: Päivi Ervast
Yritys: Psykologi Päivi Ervast
Y-tunnus: 3523423–7
Yhteystiedot:
Osoite: Verstaankatu 3, lh 1, 33100 Tampere
Puhelinnumero: +358 458441880
Sähköposti: paivi.ervast@gmail.com
2.1.2 Palveluyksikön perustiedot
Palveluyksikön nimi: Psykologi Päivi Ervast
Yhteystiedot: Verstaankatu 3 lh 1, 33100 Tampere
Vastuuhenkilö: Päivi Ervast
Yhteystiedot:
Osoite: Verstaankatu 3 lh 1, 33100 Tampere
Puhelinnumero: +358 458441880
Sähköposti: paivi.ervast@gmail.com
2.1.3 Palvelut, toiminta-ajatus ja toimintaperiaatteet
Palvelut, jotka tämä omavalvontasuunnitelma kattaa:
Psykoterapia: Yksilöterapia nuoret ja aikuiset (16-67-v.)
Psykoterapia (yksilö) etäterapiana
Yksilötyönohjaus
Missä toimintayksikössä ja miten palveluja tuotetaan:
Psykologi Päivi Ervast toimipiste sijaitsee Mielipalvelut Oy:n tiloissa osoitteessa Verstaankatu 3 lh 1, 33100 Tampere. Tuotettavat palvelut ovat lähipalvelua Mielipalvelut Oy:n tiloissa tai etäterapiaa videovälitteisesti Minduun välityksellä.
Palveluyksikön toiminta-ajatus:
Psykologi Päivi Ervastin toiminnassa noudatetaan terveydenhuollon ammattihenkilöiden ammattieettisiä periaatteita. Ammattitoiminnan päämääränä on terveyden ylläpitäminen ja edistäminen, sairauksien ehkäiseminen sekä psyykkisen terveyden ja toimintakyvyn lisääminen/kärsimyksen lievittäminen.
Terveydenhuollon ammattihenkilönä Psykologi Päivi Ervast on velvollinen ottamaan huomioon lain säätämät potilaan oikeudet. Lisäksi Päivi Ervast on sitoutunut noudattamaan Psykologiliiton ammattieettisiä periaatteita. Näistä keskeisimpiä ovat asiakkaan kunnioitus, ammatillinen pätevyys ja vastuullisuus ja ammatillinen riippumattomuus.
Psykologi Päivi Ervast noudattaa toiminnassaan integratiivisen psykoterapian psykoterapiaan yleisesti hyväksyttyjä ja tutkittuun tietoon/näyttöön perustuvia perusteltuja menettelytapoja, saadun koulutuksen mukaisesti.
Psykologi Päivi Ervast tuottaa asiakkaan kokonaan itsensä maksamaa yksilöpsykoterapiaa sekä yksilötyönohjausta. Psykologi Päivi Ervast on hakenut Kelan palveluntuottajaksi (11/2025), päätöksen tultua omavalvontasuunnitelmaa tullaan muokkaamaan ja lisätään Kelan kuntoutuspsykoterapian tarjoaminen. Psykologi Päivi Ervast tuottaa palveluita pienimuotoisesti yhtenä päivänä viikossa, mistä syystä asiakasmäärä on rajallinen.
Psykoterapia-asiakkaat ottavat itse suoraan yhteyden palvelun tuottajaan joko sähköpostitse osoitteeseen: paivi.ervast@mielipalvelut.fi tai tekstiviestitse numeroon: +358 458441880 tai Minduu-palvelun kautta. Asiakkaat voivat tutustua palveluihin ja palveluntuottajaan Minduun profiilin kautta tai Mielipalveluiden verkkosivuilla.
Hyvinvointialue, jolla palveluja tuotetaan:
Pirkanmaa
2.2 Asiakas- ja potilasturvallisuus
2.2.1 Palveluiden laadulliset edellytykset
Psykologi Päivi Ervast täyttää Valviran asettamat vaatimukset psykoterapiapalvelujen tuottamiseksi. Palvelun tarjoajalla on Valviran myöntämä ammatillinen pätevyys tuottaa psykoterapiaa integratiivisen psykoterapian viitekehyksen mukaisesti. Ammatillisen pätevyyden voi tarkastaa osoitteesta: julkiterhikki.valvira.fi
Psykologi Päivi Ervast on hakenut Kelan palveluntuottajaksi (11/2025). Jatkossa omavalvontasuunnitelmaa tullaan täydentämään Kelan päätöksen valmistuttua.
Psykologi Päivi Ervast ylläpitää ja kehittää osaamistaan säännöllisten ammatillisten täydennyskoulutusten sekä työnohjauksen avulla. Pidemmistä erikoistumiskoulutuksista Psykologi Päivi Ervast on aloittanut neuropsykologin erikoispsykologikoulutuksen syksyllä 2025.
Palvelun tuottaja huolehtii jatkuvalla seurannalla siitä, että yritys tuottaa laadukasta, asiakaskeskeistä, turvallista ja asianmukaista psykoterapiaa. Seurantaa palveluntuottaja tekee säännöllisesti niin asiakkaiden kuin yhteistyötahojen suuntaan. Psykoterapian tuloksellisuutta arvioidaan säännöllisesti muun muassa CORE-OM arvioinnin kautta. Lisäksi on käytössä muita asiakkaan psyykkistä hyvinvointia ja toimintakykyä mittaavia arviointeja, joita käytetään asiakaskohtaisesti.
2.2.2 Vastuu palvelujen laadusta
Psykologi Päivi Ervastin omavalvontasuunnitelmasta ja palveluiden laadusta vastaa toiminimiyrittäjä Päivi Ervast. Palveluyksikössä ei ole muuta henkilöstöä.
Päivi Ervast on valvontalain 10§ 4 momentin mukainen palveluyksikön vastuuhenkilö, joka valvoo, että yrityksen palvelut täyttävät sille säädetyt edellytykset koko sen ajan, kun palveluja tuotetaan.
2.2.3 Asiakkaan ja potilaan asema ja oikeudet
Asiakkailla ja potilailla on oikeus osallistua ja vaikuttaa oman hoitonsa suunnitteluun ja toteuttamiseen ja siksi psykoterapiaprosessin sisältö suunnitellaan ja valitaan yhdessä asiakkaan kanssa määriteltyjen psykoterapian tavoitteiden perusteella. Jokaisella tapaamisella asiakkaalle tarjotaan mahdollisuus ilmaista tarpeensa ja antaa palautetta terapiaan liittyvistä kokemuksistaan.
Asiakastyytyväisyyttä ja palautetta kerätään koko psykoterapiaprosessin ajan, ja palautteeseen reagoidaan viipymättä. Tarvittaviin muutoksiin ryhdytään nopeasti ja harkitusti. Palaute hyödynnetään sekä yksittäisten asiakasprosessien parantamisessa että laajemmin palveluyksikön toiminnan kehittämisessä. Psykoterapian alussa asiakkaalle kerrotaan mahdollisuudesta käsitellä terapiaan liittyviä haasteita yhdessä terapeutin ja hoitoon ohjanneen tahon kanssa. Lisäksi asiakas voi olla yhteydessä Pirkanmaan hyvinvointialueen potilasasiavastaavaan. 1.1.2024 voimaan tulleen lain mukaan potilasasiamiestoiminta siirtyy hyvinvointialueiden vastuulle. Potilasasiavastaavan sähköpostiosoite: potilasasiavastaava@pirha.fi
Potilasasiavastaavan tehtävät on määritelty laissa. Tarkemmat tiedot löydät täältä: https://www.pirha.fi/asiakkaalle/asiakkaan-ja-potilaan-oikeudet/potilasasiavastaava
2.2.4 Muistutusten käsittely
Jos asiakas tai potilas tai hänen omaisensa ei ole tyytyväinen palveluyksiköstä saamaansa hoitoon tai kohteluun, asia kannattaa ottaa heti puheeksi terapeutin kanssa. Jos ongelmaa ei saada tyydyttävästi selvitettyä tai ratkaistua asiakkaalla, potilaalla tai hänen omaisellaan on oikeus tehdä kirjallinen muistutus Päivi Ervastille tai ääritilanteissa kannella asiasta alueensa aluehallintovirastoon.
Vastine muistutukseen palveluyksikön toimintaan liittyen annetaan 4 viikon sisällä muistutuksen saamisesta. Muistutus on tehtävä kirjallisena osoitteeseen:
Psykologi Päivi Ervast
Verstaankatu 3 lh 1
33100 Tampere
Muistutuksen yhteyteen tulee laittaa osoite, johon kirjallinen vastaus toimitetaan. Vastauksessa kerrotaan, millaisiin toimenpiteisiin muistutukseen liittyen on ryhdytty tai miten asia on muuten ratkaistu. Muistutus voidaan käsitellä tarvittaessa myös tapaamisella asiakkaan, potilaan ja lähettäneen tahon kanssa, jos asiakas tai potilas näin haluaa.
2.2.5 Henkilöstö
Psykologi Päivi Ervast on yhden henkilön, psykologi, psykoterapeutti Päivi Ervastin yritys.
2.2.6 Asiakas- ja potilastyöhön osallistuvan henkilöstön riittävyyden seuranta
Psykologi Päivi Ervast on yhden henkilön yritys, joka on yksin vastuussa omasta työstään. Asiakkaiden ja potilaiden kanssa sovitaan yhteistyön alkaessa käytännöistä lomien ja sairastapausten suhteen. Lomissa ja sairaustapauksissa ei ole korvaavaa työntekijää, vaan terapiakäynti peruuntuu tai siirtyy tapauskohtaisesti tuolta ajalta.
Psykologi Päivi Ervast ei ota enempää asiakkaita ja potilaita kuin sen on yhden henkilön yrityksessä mahdollista hoitaa laadukkaasti ja asianmukaisesti.
2.2.7 Monialainen yhteistyö ja palvelun koordinointi
Asiakkaan tai potilaan laadukkaan hoidon kannalta ja sen varmistamiseksi tehdään yhteistyötä asiakkaan tai potilaan palvelukokonaisuuteen kuuluvien muiden sosiaali- ja terveydenhuollon palvelunjärjestäjien ja – tuottajien kanssa. Yhteistyö voi sisältää yhteisneuvotteluja ja lyhyempiä viesti- tai puhelinyhteydenottoja. Nämä tapahtuvat ainoastaan asiakkaan tai potilaan suostumuksella.
2.2.8 Toimitilat ja välineet
Psykologi Päivi Ervastin toimitilat on järjestetty palvelemaan psykoterapeuttista hoitoa ja yhteistyötä, asiakkaiden ja potilaiden yksityisyyden suoja turvaten.
2.2.9 Lääkinnälliset laitteet, tietojärjestelmät ja teknologian käyttö
Palveluyksikössä ei ole käytössä minkäänlaisia lääkinnällisiä laitteita.
Palveluyksikössä on käytössä Mielipalvelut Oy:n sähköinen rekisteri ja sähköinen potilastietojärjestelmä Diarium, jonka tietojärjestelmäpalvelun tuottaja on Nordhealth Finland Oy. Tietojärjestelmän tiedot ovat Valviran tietojärjestelmärekisterissä. Asiakas- ja potilasmerkinnät säilytetään sähköisesti Diariumissa, johon kirjautuminen vaatii kaksivaiheisen tunnistautumisen.
Asiakas- ja potilasrekisterin sähköisiä tietoja säilytetään Diariumissa.
Asiakas- ja potilaskohtaiset liitetiedostot tallennetaan Diariumiin. Manuaaliset tiedot säilytetään lukitussa asiakirjakaapissa, lukitussa tilassa, johon pääsy on rajoitettua.
Asiakas- ja potilastietolain mukainen tietoturvasuunnitelma on laadittu 17.11.2024 ja Mielipalvelut Oy:n tietosuojavastaava on nimetty 11.8.2023 Alma Sipilä. Tietoturvasuunnitelman noudattamisesta vastaa toiminimiyrittäjä Päivi Ervast ja sen toteuttamisesta vastaa toiminimiyrittäjä Päivi Ervast yhteistyössä Nordhealth Oy:n ja Mielipalvelut Oy:n kanssa.
Asiakkailla ja potilailla on koko yhteistyösuhteen ajan mahdollisuus antaa palautetta teknologian käyttöön liittyen. Palautteet käsitellään ja teknologiaa pyritään kehittämään niin, että se palvelisi paremmin asiakkaiden ja potilaiden tarpeita.
2.2.10 Lääkehoitosuunnitelma
Ei koske Psykologi Päivi Ervastin toimintaa. Palveluyksikössä ei käsitellä lääkeitä missään muodossa.
2.2.11 Asiakas- ja potilastietojen käsittely ja tietosuoja
Palveluyksikön asiakas ja potilastietojen käsittelystä ja siihen liittyvästä ohjeistuksesta vastaa Päivi Ervast. Terapian alussa asiakas tai potilas informoidaan palveluyksikössä käytössä olevasta sähköisestä potilastietojärjestelmästä. Asiakaan tai potilaan suostumus varmistetaan allekirjoitettavalla rekisteriselosteella, jossa ilmenee, miten hänen hoitoonsa liittyviä tietoja käsitellään.
Päivi Ervast käsittelee yksin, ainoana työntekijänä asiakas- ja potilasasiakirjoja.
Tietosuojasta on huolehdittu EU:n tietosuoja-asetusten mukaisesti.
Tarkastusoikeus
Jokaisella rekisterissä olevalla henkilöllä on oikeus tarkistaa rekisteriin tallennetut tiedot. Mikäli asiakas tai potilas haluaa tarkistaa hänestä tallennetut tiedot, pyyntö tulee lähettää kirjallisesti rekisterin pitäjälle. Rekisterinpitäjä voi tarvittaessa pyytää pyynnön esittäjää todistamaan henkilöllisyytensä. Rekisterinpitäjä vastaa pyyntöön EU:n tietosuoja-asetuksissa säädetyssä ajassa.
Oikeus vaatia tiedon korjaamista
Jokaisella rekisterissä olevalla henkilöllä on oikeus vaatia mahdollisen virheellisen tiedon korjaamista tai puutteellisen tiedon täydentämistä. Mikäli rekisteröity haluaa vaatia tietoihinsa oikaisua, pyyntö tulee lähettää kirjallisesti rekisterinpitäjälle. Rekisterinpitäjä vastaa pyyntöön EU:n tietosuoja-asetuksissa säädetyssä ajassa.
2.2.12 Säännöllisesti kerättävän ja muun palautteen huomioiminen
Palveluyksikön palveluja saavilla asiakkailla ja potilailla sekä heidän läheisillään on jatkuvasti mahdollisuus antaa palautetta palveluyksikön toiminnasta ja palveluista. Palautetta voi antaa suullisesti, kirjallisesti ja sähköisesti.
Saatua palautetta hyödynnetään omavalvonnan ja toiminnan laadun kehittämisessä.
2.3 Omavalvonnan riskienhallinta
2.3.1 Palveluyksikön riskienhallinnan vastuut, riskien tunnistaminen ja arvioiminen
Itsenäisenä ammatinharjoittajana toimiva psykologi, psykoterapeutti Päivi Ervast vastaa palveluyksikön riskien hallinnasta yhdessä keskeisten yhteistyötahojen kanssa. Yhteistyötahoja ovat muun muassa asiakkaita ja potilaita psykoterapiaan lähettävät ja muutoin heidän hoidostaan ja kuntoutuksestaan vastaavat tahot (esimerkiksi YTHS, työterveyshuolto, Pirha jne.).
Digitaalisen tietoturvan osalta vastuu on palveluyksikön yrittäjällä (Päivi Ervast), yhdessä Nordhealth Finland Oy:n ja Mielipalvelut Oy:n kanssa.
Keskeisimpiä riskejä ovat mahdolliset vaikeudet psykoterapeuttisen hoidon jatkuvuuden turvaamisessa, mahdolliset tietoturvallisuuteen liittyvät ongelmat sekä fyysisiin tiloihin liittyvät mahdolliset ongelmat (palo- ja poistumisturvallisuus).
Jos ja kun merkkejä riskeistä ilmenee, ne käsitellään ja arvioidaan mahdollisimman pian, tarvittaessa yhteistyötahojen kanssa ja ongelmia ratkaiseviin, ennaltaehkäiseviin ja korjaaviin toimenpiteisiin ryhdytään tarpeen mukaisesti.
2.3.2 Riskienhallinnan keinot ja toiminnassa ilmenevien epäkohtien ja puutteiden käsittely
Psykoterapiaprosessin alussa laaditaan asiakkaiden ja potilaiden kanssa kirjallinen psykoterapiasopimus, jossa käydään läpi psykoterapeuttiseen hoitoon liittyviä mahdollisia haasteita ja ratkaisuvaihtoehtoja.
Psykoterapian aikana ilmenevät haasteet käsitellään yhdessä asiakkaan tai potilaan kanssa sekä tarpeen mukaan asiakkaan tai potilaan hoitoon lähettäneen tahon kanssa.
Jos digitaalisen tietoturvaan liittyviä riskejä ilmenee, ne selvitetään yhdessä digitaalisten palvelujen tuottajan kanssa.
Jos ilmenee merkkejä fyysisten vastaanottotilojen riskeistä, ne selvitetään yhdessä Mielipalvelut Oy:n kanssa.
Valvovien viranomaisten selvityspyynnöt, ohjaus ja päätökset käsitellään sekä otetaan huomioon palveluyksikön toiminnan kehittämisessä.
Palveluntuottaja on velvollinen ilmoittamaan välittömästi salassapitosäännösten estämättä palvelun järjestäjälle ja valvontaviranomaiselle palveluntuottajan omassa tai tämän yhteistyökumppaneiden toiminnassa ilmenneet asiakas ja potilasturvallisuutta olennaisesti vaarantavat epäkohdat sekä asiakas– ja potilasturvallisuutta vakavasti vaarantavat tapahtumat, vahingot tai vaaratilanteet sekä muut sellaiset puutteet, joita palveluntuottaja ei ole pystynyt tai ei pysty korjaamaan omavalvonnan keinoin.
2.3.3 Riskienhallinnan seuranta, raportointi ja osaamisen varmistaminen
Riskienhallinnan toimivuutta seurataan ja arvioidaan jatkuvasti. Vaara- ja haittatapahtumat raportoidaan valvontaviranomaisille ja muille yhteistyötahoille tarpeenmukaisesti. Palveluntuottaja osallistuu mahdollisuuksiensa mukaan Sote riskien hallintaan liittyviin koulutuksiin ja muihin säännöllisiin koulutuksiin.
3 Omavalvontasuunnitelman toimeenpano, julkaiseminen, toteutumisen seuranta ja päivittäminen
3.1 Toimeenpano
Palveluyksikön palveluntuottaja on laatinut yksikkökohtaisen omavalvontasuunnitelman Valviran ohjeistuksen pohjalta ja sitoutuu noudattamaan tätä suunnitelmaa toiminnassaan.
3.2 Julkaiseminen, toteuttamisen seuranta ja päivittäminen
Omavalvontasuunnitelma tarkastetaan ja päivitetään tarvittaessa, vähintään vuosittain.
Tampereella
1.12.2025
Päivi Ervast