Omavalvontasuunnitelma: Mental Point
Y-tunnus: 2516913-6
Omavalvontasuunnitelma
- 1. Palveluntuottajan ja palveluyksikön tiedot
Nimi: Mental Point
Y-tunnus: 2516913-6
Yhteystiedot: p: 045 783 999 46, martti.haikka@profiam.fi
Käyntiosoite: Kaurakatu 48b (2.krs.), 20740 Turku
Vastuuhenkilö: Martti Haikka
- 2. Toiminta-ajatus
Toiminnassa noudatetaan terveydenhuollon ammattihenkilöiden ammattieettisiä periaatteita. Ammattitoiminnan päämääränä on asiakkaan terveyden ylläpitäminen ja edistäminen, psyykkisen terveyden ja toimintakyvyn edistäminen, sairauksien ehkäiseminen ja kärsimyksien lievittäminen.
Terveydenhuollon ammattihenkilönä Mental Point / Martti Haikka on velvollinen ottamaan huomioon lain säätämät asiakkaan / potilaan oikeudet. Ammattietiikkaa ohjaavat arvot ovat kunnioitus, turvallisuus, luottamus, yhteistyö sekä ammatillisuus.
Toiminnassa noudatetaan traumapsykoterapian yleisesti hyväksyttyjä ja tutkittuun näyttöön perustuvia toimintatapoja Oulun yliopiston tarjoaman koulutuksen mukaisesti.
Tarjottavat psykoterapiapalvelut: Yksilöpsykoterapia nuoret ja aikuiset - lähi- ja etätoteutuksena, asiakkaan kokonaan itse maksamana sekä Kelan kuntoutuspsykoterapia 18-67-vuotiaat toteutuvat lähi- ja etäkuntoutuksena. Myös vakuutusyhtiön tms. kolmannen tahon maksama palvelu on mahdollista.
Asiakas / potilas määrä on rajallinen ja vaihtelee kysynnän ja yrittäjän tilanteen mukaisesti.
Hyvinvointialueet, joille palveluja tuotetaan: Varsinais-Suomen hyvinvointialue.
- 3. Omavalvonnan vastuuhenkilöt ja seuranta
Omavalvontasuunnitelman on laatinut Martti Haikka. Hän vastaan itse myös suunnitelman seurannasta, päivityksistä ja julkaisusta. Omavalvontasuunnitelmaa tarkistetaan jatkuvasti ja päivitetään tarvittaessa. Omavalvontasuunnitelma on nähtävillä Martti Haikka / Mental Point toimitiloissa.
- 4. Palvelun laadun varmistaminen
Martti Haikka / Mental Point tarjoaa ajankohtaisesti psykoterapiapalveluita. Palvelun tuottaja on opiskellut Oulun yliopistossa traumapsykoterapeutiksi. Valmistuminen Valviran hyväksymäksi psykoterapeutiksi 1.12.2025. Lupaa ammattinimikkeen käyttöön haettu 3.12.2025. Soteri-ilmoitus laadittu 3.12.2025. Valviran hyväksymisen jälkeen Martti Haikka / Mental Point hakee Kelan palvelun tuottajaksi. Jatkossa Martti Haikka / Mental Point ylläpitää ja kehittää omaa osaamistaan säännöllisen täydennyskoulutuksen sekä työnohjauksen avulla. Palvelun tuottaja huolehtii jatkuvalla seurannalla asiakkaiden / potilaiden ja yhteistyötahojen kanssa toteutuvalla vuoropuhelulla siitä, että yritys tuottaa laadukasta, asiakas- ja potilaskeskeistä, turvallista ja asianmukaista psykoterapiaa.
Asiakkailla on mahdollisuus antaa palautetta saamastaan hoidosta suullisesti, kirjallisesti ja sähköpostitse. Psykoterapian tuloksellisuutta ja vaikuttavuutta arvioidaan terapian aikana jatkuvalla seurannalla ja vuoropuhelulla asiakkaiden ja yhteistyötahojen kanssa. Lisäksi keskimäärin puolen vuoden välein käydään asiakkaan / potilaan kanssa yhteinen reflektio siitä miten edellisen kauden aikana on yhdessä työskennelty, mitä se on tuottanut ja onko jotain tarvetta muuttaa yhteisessä työskentelyssä. Samalla laaditaan yhteinen suunnitelma tulevan kauden terapiatyöskentelyn tavoitteista.
- 5. Asiakkaan asema ja oikeudet
Reunaehdot psykoterapiatyöskentelylle määritellään yhteistyösopimuksessa. Asiakkaan / potilaan tarvitsevan avun sisältöä rakennetaan ja siihen sovellettavien menetelmät valitaan yhdessä sovittujen tavoitteiden pohjalta. Asiakkaalla / potilaalla on mahdollisuus jokaisella tapaamisella esittää psykoterapiaan liittyviä toiveita sekä antaa palautetta palveluntarjoajalle suullisesti. Asiakasta / potilasta kannustetaan antamaan palautetta. Palautteeseen reagoidaan viipymättä. Asiakkailla / potilailla on mahdollisuus hakea psykoterapiapalveluita ja tiedustella vastaanottoaikoja 1) sähköpostitse, 2) puhelimitse, 3) yhteydenottolomakkeella (Minduu -palvelun tai Profiam -kotisivujen kautta).
- 6. Muistutusten käsittely
Muistutusten käsittelystä vastaa palveluntuottaja Martti Haikka / Mental Point. Mikäli asiakas / potilas tekee muistutuksen palveluntuottajan toiminnasta, pyritään muistutukseen vastaamaan mahdollisimman pian 1) kirjallisesti, 2) suullisesti – huomioiden asiakkaan / potilaan toiveet asian käsittelyn osalta.
- 7. Toimitilat ja välineet
Martti Haikka / Mental Point toimitila vuokrattu Profiam Oy:ltä. Toimitila on järjestetty palvelemaan psykoterapeuttista hoitoa ja yhteistyötä, asiakkaiden yksityisyyden suojaa turvaten. Toimitila on suojattu asianmukaisella lukituksella, äänieristeovella, paloturvallisuuslaitteilla ja opasteilla.
Toiminnassa käytettävät välineet ovat pääasiallisesti läsnäoloa ja maadoittumista tukevia (mm. stressi- tai aistipallo). EMDR -hoidon yhteydessä voidaan käyttää EMDR -käyttöön suunniteltuja apuvälineitä (bilateraalistimulaatio valon, tärinäpallojen tai kuulokkeiden erillis- tai yhtenäiskäyttö). Kaikkien välineiden käytöstä sovitaan yhdessä asiakkaan / potilaan kanssa.
- 8. Lääkinnälliset laitteet, tietojärjestelmä ja teknologian käyttö
Palveluyksikössä ei ole käytössä lääkinnällisiä laitteita. Asiakirjoja käsittelevällä Martti Haikka / Mental Point on terveydenhuollon lain ammattihenkilöstöä mukainen salassapitovelvollisuus. Paperilla olevat tiedot säilytetään lukitussa kaapissa lukittavissa tiloissa. Tietokoneella kirjoitetut palautteet yhteistyötahoille ovat suojattuina salasanalla psykoterapeutin tietokoneella. Asiakastietojärjestelmänä toimii Diarium. Ohjelma ja sen käyttöön liittyvä laitteisto sisältyy Profiam Oy:ltä vuokrattuihin tiloihin. Diarium ohjelma on Kanta yhteensopiva. Diarium ylläpitoon liittyvistä asioista vastaa Profiam Oy.
- 9. Lääkehoitosuunnitelma
Palveluyksikössä ei käsitellä lääkkeitä minkäänlaisessa muodossa.
- 10. Asiakastietojen käsittely ja tietosuoja
Itsenäisenä palveluntuottajana toimiva Martti Haikka / Mental Point vastaa asiakastietolain mukaisesti palveluyksikön asiakastietojen käsittelystä ja siihen liittyvästä ohjeistuksesta. Martti Haikka / Mental Point noudattaa asiakastietojen kirjaamiseen liittyviä ohjeita ja määräyksiä.
- 11. Asiakastietojen käsittely ja tietosuoja
Henkilötietojen käsittelyn tarkoitus
Mental Point / Martti Haikka tallentaa ja käsittelee henkilötietoja EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen (GDPR 2016/679) sekä nykyisen Henkilötietolain (523/1999) mukaisesti. Terveydenhuollon ammattihenkilöistä annetun lain (559/1994) 16 §:n mukaan terveydenhuollon ammattihenkilön velvollisuus on laatia ja säilyttää potilasasiakirjat. Potilaan asemasta ja oikeuksista annetun lain (785/1992) 12 §:n mukaan terveydenhuollon ammattihenkilön on merkittävä potilasasiakirjoihin potilaan hoidon järjestämisen, suunnittelun, toteuttamisen ja seurannan turvaamiseksi tarpeelliset tiedot. Potilasasiakirjojen laatimisesta ja säilyttämisestä on säädetty tarkemmin sosiaali- ja terveysministeriön asetuksella (298/2009). Potilasasiakirjojen ensisijaisena tehtävänä on palvella potilaan hoidon suunnittelua ja toteutusta sekä edistää hoidon jatkuvuutta. Potilaan kanssa käytyjä keskusteluja ei ole tarpeellista tallentaa tai referoida yksityiskohtaisesti.
Rekisterin tietosisältö
Potilaan asemasta ja oikeuksista annetun lain (785/1992) 12 §:n mukaan terveydenhuollon ammattihenkilön on merkittävä potilasasiakirjoihin potilaan hoidon järjestämisen, suunnittelun, toteuttamisen ja seurannan turvaamiseksi tarpeelliset tiedot. Henkilön yksilöintitietoina rekisteriin pitää sosiaali- ja terveysministeriön asetuksen (298/2009) 10 §:n mukaan tallentaa nimi, henkilötunnus, kotikunta ja yhteystiedot sekä alaikäisen potilaan osalta huoltajien tai muun laillisen edustajan nimi ja yhteystiedot sekä täysi-ikäiselle potilaalle määrätyn laillisen edustajan nimi ja yhteystiedot. Rekisteriin tulee tarvittaessa tallentaa myös potilaan ilmoittaman lähiomaisen tai muun yhteyshenkilön nimi, mahdollinen sukulaisuussuhde ja yhteystiedot; potilaan äidinkieli tai asiointikieli; potilaan ammatti; potilaan työnantajan vakuutusyhtiö, jos kyseessä saattaa olla työtapaturma tai ammattitauti; vakuutusyhtiö, jos hoidon mahdollisesti maksaa vakuutusyhtiö; tietojen luovuttamista koskevat potilaan suostumukset.
Säännönmukaiset tietolähteet
Säännönmukaisia tietolähteitä ovat ensisijaisesti potilaan tapaamisista kertyvä materiaali eli rekisterinpitäjän omasta toiminnasta saadut tiedot. Potilas itse voi luovuttaa omia tietojaan tai antaa suostumuksensa tietojen hakemiseen Kansallisesta Terveysarkistosta (Kanta) sekä muilta rekisterinpitäjiltä kuten potilasta aiemmin hoitaneilta toimijoilta. Perusteena voi olla rekisteröidyn henkilökohtainen suostumus tai lain säännös asiasta.
Tietojen säännönmukainen luovutus
Potilasasiakirjoihin sisältyvät tiedot ovat salassa pidettäviä. Terveydenhuollon ammattihenkilö tai muu terveydenhuollon toimintayksikössä työskentelevä taikka sen tehtäviä suorittava henkilö ei saa ilman potilaan kirjallisesti antamaa lupaa tai Potilaan asemasta ja oikeuksista annetun lain (785/1992) 13 §:n syytä antaa sivulliselle potilasasiakirjoihin sisältyviä tietoja. Jos potilaalla ei ole edellytyksiä arvioida annettavan suostumuksen merkitystä, tietoja saa antaa hänen laillisen edustajansa kirjallisella suostumuksella. Salassapitovelvollisuus säilyy palvelussuhteen tai tehtävän päättymisen jälkeen. Kaikki terveydenhuollon ammattihenkilöt ovat velvollisia salassapitosäännösten estämättä ilmoittamaan kunnan sosiaalihuollosta vastaavalle toimielimelle, jos he ovat tehtävässään saaneet tietää lapsesta, jonka hoidon ja huolenpidon tarve, kehitystä vaarantavat olosuhteet tai oma käyttäytyminen edellyttää mahdollista lastensuojelun tarpeen selvittämistä (Lastensuojelulaki 417/2007 25 §). Ilmoitus on tehtävä viipymättä. Potilastietoja voidaan luovuttaa myös terveydenhuollon valtakunnallisia rekistereitä ylläpitäville viranomaisille tutkimus-, suunnittelu- ja tilastotarkoituksia varten (Laki terveydenhuollon valtakunnallisista henkilörekistereistä (556/1989) 3 §; Tartuntatautilaki 589/1986 23 a §).
Tietojen siirto EU:n tai ETA:n ulkopuolelle
Potilastietoja voidaan luovuttaa EU:n tai ETA:n ulkopuolelle tilanteissa, joissa potilaan elintärkeä hoito välttämättä edellyttää tietojen luovutusta.
Rekisterin suojauksen periaatteet
A. MANUAALINEN AINEISTO
Potilasrekisteriin tallennettavat tiedot ovat säädetty Potilaan asemasta ja oikeuksista annetun lain (785/1992) 13 §:n mukaan salassa pidettäviksi ja Henkilötietolain (523/1999) 32 §:n mukaan suojattaviksi. Potilastietoja voivat käyttää ainoastaan asianomaisessa toimintayksikössä potilaan hoitoon tai siihen liittyviin tehtäviin osallistuvat henkilöt. Manuaaliset tiedot säilytetään valvotuissa ja kahden lukon takana olevissa tiloissa. Manuaalisena aineistona tallennetaan asiakkaan antamat henkilötiedot sekä vastaanotolla ja kotitehtävien myötä syntyvä kirjallinen aineisto. Materiaalin säilyttämisestä sovitaan yhdessä asiakkaan kanssa hoitosuhteen päättyessä, kuitenkin noudattaen lakia potilaspapereiden säilyttämisestä.
B. SÄHKÖINEN AINEISTO
Rekisterin käsittelyssä noudatetaan huolellisuutta ja tietojärjestelmien avulla käsiteltävät tiedot suojataan asianmukaisesti. Osa sähköisistä tiedoista tallennetaan ulkoiselle kovalevylle ja tietoja käsitellään tietokoneella, jota ei ole kytketty verkkoon. Kun rekisteritietoja säilytetään Internet-palvelimilla, laitteiston fyysisestä ja digitaalisesta tietoturvasta huolehditaan asiaankuuluvasti. Rekisterinpitäjä huolehtii siitä, että tallennettuja tietoja sekä palvelimien käyttöoikeuksia ja muita henkilötietojen turvallisuuden kannalta kriittisiä tietoja käsitellään luottamuksellisesti ja vain niiden työntekijöiden toimesta, joiden työnkuvaan se kuuluu. Potilasta informoidaan kirjallisesti käytetyn sähköisen aineistonkeruun tavasta ja käytännöistä.
Tarkastusoikeus
Jokaisella rekisterissä olevalla henkilöllä on oikeus tarkistaa rekisteriin tallennetut tietonsa. Mikäli potilas haluaa tarkistaa hänestä tallennetut tiedot, pyyntö tulee lähettää kirjallisesti rekisterinpitäjälle. Rekisterinpitäjä voi pyytää tarvittaessa pyynnön esittäjää todistamaan henkilöllisyytensä. Rekisterinpitäjä vastaa pyyntöön EU:n tietosuoja-asetuksessa säädetyssä ajassa.
Oikeus vaatia tiedon korjaamista
Jokaisella rekisterissä olevalla henkilöllä on oikeus vaatia mahdollisen virheellisen tiedon korjaamista tai puutteellisen tiedon täydentämistä. Mikäli rekisteröity haluaa vaatia tietoihinsa oikaisua, pyyntö tulee lähettää kirjallisesti rekisterinpitäjälle. Rekisterinpitäjä vastaa pyyntöön EU:n tietosuoja-asetuksessa säädetyssä ajassa.
Itsenäisenä palveluntuottajana toimiva Martti Haikka / Mental Point vastaa asiakastietolain mukaisesti palveluyksikön asiakastietojen käsittelystä ja siihen liittyvästä ohjeistuksesta. Martti Haikka / Mental Point noudattaa asiakastietojen kirjaamiseen liittyviä ohjeita ja määräyksiä.
Psykoterapiakäyntien aikana tehtyjä muistiinpanoja säilytetään kaksoislukitussa tilassa (lukittu kaappi, lukitussa huoneessa) kunnes ne ovat kirjattu asiakkaan / potilaan henkilökohtaiselle profiilille Diarium-asiakas / potilasjärjestelmään. Diarium-kirjaamisalusta hankitaan muiden palveluiden (tila ja laskutus) Profiam Oy. Profiam Oy osalta tietosuojavastaavana toimii 1.1.2020 alkaen Mikko Ailoranta (040 166 8377 / mikko.ailoranta@profiam.fi). Kun muistiinpanot ovat kirjattu asiakas- / potilasjärjestelmään, niin muistiinpanot tuhotaan asianmukaisesti.
Asiakkaiden muut henkilötietoja sisältävät tiedot (mm. kirjallinen psykoterapiasopimus) säilytetään yhteistyösuhteen ajan em. kaksoislukitussa tilassa, ko. asiakkaan / potilaan henkilökohtaisessa mapissa.
Mahdolliset etävastaanotot toteutetaan salatun etäyhteyspalvelun kautta.
- 12. Säännöllisesti kerättävä palaute ja sen huomioiminen
Palveluyksikön palveluja saavilla asiakkailla on jatkuvasti mahdollisuus antaa palautetta palveluyksikön toiminnasta ja palveluista. Palautetta kysytään psykoterapiaprosessin aikana ja lopussa. Palaute hyödynnetään omavalvontasuunnitelmaan ja psykoterapiatoiminnan laadun kehittämisessä.
- 13. Palveluyksikön riskienhallinnan vastuut, riskien tunnistaminen ja arviointi
Itsenäisenä palveluntuottajana toimiva Martti Haikka / Mental Point vastaa palveluyksikön riskien hallinnasta yhdessä keskeisten yhteistyötahojen kanssa. Yhteistyötahoja ovat asiakkaita / potilaita psykoterapiaan lähettävät ja heidän hoidostaan vastaavat tahot.
Keskeisiä riskejä ovat mahdolliset vaikeudet psykoterapeuttisen hoidon jatkuvuuden turvaamisessa esimerkiksi palveluntarjoajan estyessä esim. sairastumisen vuoksi, mahdolliset tietoturvallisuuteen liittyvät ongelmat sekä fyysisten tilojen palo- tai poistumisturvallisuuteen liittyvät mahdolliset ongelmat.
Jos riskejä ilmenee, ne käsitellään ja niiden vaikutusta arvioidaan mahdollisimman pian ja ryhdytään mahdollisiin korjaaviin toimenpiteisiin tarpeen mukaisesti. Fyysisen vastaanottotilan riskienhallintaan osallistuu Profiam Oy, jolta toimitila ovat vuokrattu.
- 14. Riskien hallintakeinot ja toiminnassa ilmenevien epäkohtien käsittely
Psykoterapiaprosessin alussa tehdään asiakkaan / potilaan kanssa psykoterapiasopimus 1) kirjallisesti tai 2) suullisesti. Jos psykoterapiaprosessin aikana ilmenee riskejä hoidon toteutumisen ja sen laatuun liittyen, käsitellään ne yhdessä asiakkaan / potilaan kanssa sekä tarvittaessa hänen hoitotahojensa kanssa.
Mikäli fyysisessä vastaanottotoimipisteessä ilmenee turvallisuusriskejä, ne selvitetään ja ratkaistaan yhteistyössä vastaanottokiinteistön taloyhtiön ja vuokranantajan kanssa. Valvovien viranomaisten selvityspyynnöt, ohjaus ja päätökset huomioidaan palveluyksikön toiminnan kehittämisessä.
Martti Haikka / Mental Point on velvollinen ilmoittamaan välittömästi salassapitosäännösten estämättä valvovalle viranomaiselle palveluntuottajan toiminnassa ilmenneet asiakas- / potilasturvallisuutta olennaisesti vaarantavat tapahtumat, vaaratilanteet sekä muut sellaiset puutteet, joita Martti Haikka / Mental Point ei kykene omavalvonnalla korjaamaan.
- 15. Riskienhallinnan seuranta, raportointi ja osaamisen varmistaminen
Riskienhallinnan toimivuutta seurataan ja arvioidaan jatkuvasti. Vaara- ja haittatapahtumat raportoidaan valvontaviranomaiselle ja muille yhteistyötahoille tarpeenmukaisesti.