Omavalvontasuunnitelma: Marie Sund
Y-tunnus: 2849026-7
Omavalvontasuunnitelma
Tarkastettu 1.10.2025
Palveluntuottajaa, palveluyksikköä ja toimintaa koskevat tiedot
Palveluntuottaja
Marie Sund
y-tunnus: 2849026-7
puh: 040 7783794
sähköposti: marie.i.sund@utu.fi
Palveluyksiköt
Tmi Marie Sund
Vastuuhenkilö: Marie Sund
Osoite: Rauhankatu 29 (3. krs), 06100 Porvoo
Lääkärikeskus Fenix
Vastuuhenkilö: Iiro Välimäki, Medikettu Oy
Osoite: Rauhankatu 29 (2. krs), 06100 Porvoo
Palvelut
Palvelutarjoajan toiminta koostuu pääosin psykologin ja psykoterapeutin vastaanottokäynneistä, yhteisneuvotteluista, asiakasprosesseihin liittyvien lausuntojen ja palautteiden laadinnasta, hallinnollisista tehtävistä sekä työnohjaus- ja koulutustehtävistä psykoanalyyttisen psykoterapian alueella. Palveluntuottajan toiminta toteutuu kahdessa palveluyksikössä: Tmi Marie Sund ja Lääkärikeskus Fenix. Asiakasvastaanotto toteutuu näissä palvelupisteissä. Palvelut tuotetaan Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen alueella.
Toimintaperiaatteet
Kaikkea toimintaa ohjaa potilas- ja asiakasturvallisuus, yhteisesti sovittuihin tavoitteisiin pohjautuva yhteistyö sekä toiminnan laadun ja tuloksellisuuden seuraaminen ja kehittäminen.
Toiminta-ajatus
Toiminnan tavoitteena on tukea eri-ikäisten asiakkaiden psykologista ja psykososiaalista kehitystä ja vahvistaa heidän toimintakykyään, mielenterveyttään ja elämänlaatuaan, tarpeidenmukaisessa yhteistyössä muiden alan toimijoiden kanssa, sekä tarjota koulutus- ja työnohjauspalveluita palveluntarjoajan osaamisalueilla.
Asiakas- ja potilasturvallisuus
Palveluiden laadulliset edellytykset
Palveluntuottaja Marie Sund on laillistettu psykologi ja psykoterapeutti. Perustutkintojen lisäksi palveluntuottaja pitää yllä osaamistaan kouluttautumalla itse säännöllisesti, lukemalla ammattikirjallisuutta sekä uusimpia tutkimustuloksia sekä osallistumalla säännöllisesti työnohjaukseen. Asiakkailta pyydetään asiakaskäyntien yhteydessä palautetta toiminnan kehittämistä varten. Työskentelyn tuloksellisuutta ja vaikuttavuutta tarkastellaan sekä kvantitatiivisten mittausten (esimerkiksi CORE-OM) että kehityksen laadullisen arvioinnin kautta ja lisäksi seuraamalla muutosta asiakkaan opiskelu-, työ- ja toimintakyvyssä.
Vastuu palveluiden laadusta
Itsenäisenä ammatinharjoittajana työskentelevä psykologi-psykoterapeutti Marie Sund vastaa omavalvonnan toteutumisesta ja palveluiden laadusta kokonaisuudessaan palveluyksikössä Tmi Marie Sund. Lääkärikeskus Fenix vastaa laajemmassa mittakaavassa lääkärikeskuksen palveluiden laadusta (esimerkiksi toimitilat, laskutus, tiedotus); palveluntuottaja Marie Sund on vastuussa siitä, että psykologi- ja psykoterapiapalvelut täyttävät niille säädetyt edellytykset.
Asiakkaan ja potilaan asema ja oikeudet
Työskentelyprosessien sisältö rakennetaan ja sovellettavat menetelmät valikoidaan asiakkaan kanssa yhdessä sovittujen tavoitteiden pohjalta. Jokaisella tapaamisella asiakkaalla on mahdollisuus tuoda esiin työskentelyyn liittyviä ajatuksiaan ja antaa palautetta työskentelystä. Palaute käsitellään välittömästi. Tarvittaviin, perusteltuihin ja harkittuihin korjaustoimenpiteisiin ryhdytään mahdollisimman pian. Palautetta hyödynnetään harkitusti sekä yksittäisten asiakasprosessien sisällä että laajemmin toiminnan kehittämisessä. Heti psykoterapiaprosessin alkaessa asiakas saa tietoa mahdollisuudesta selvitellä psykoterapiaprosessin mahdollisia pulmakohtia yhdessä palveluntarjoajan kanssa. Asiakkaalla on tarvittaessa mahdollisuus ottaa yhteyttä potilasasiavastaavaan, jonka toiminnasta vastaa Itä-Uudenmaan hyvinvointialue.
Muistutusten käsittely
Muistutusten käsittelystä vastaa palveluntarjoaja Marie Sund. Muistutukseen annetaan kirjallinen vastaus, jossa ilmaistaan mihin toimenpiteisiin muistutuksen takia on ryhdytty ja miten asia on ratkaistu.
Henkilöstö
Psykologi, kouluttajapsykoterapeutti Marie Sund on itsenäinen ammatinharjoittaja, muuta henkilöstöä ei ole. Asiakkaiden on mahdollista tarkistaa palveluntarjoajan ammattioikeutta koskevat tiedot Julkiterhikki–rekisteristä.
Monialainen yhteistyö
Mikäli asiakkaan hoidossa on tarpeen olla yhteistyössä muiden sosiaali- ja terveydenhuollon palvelunjärjestäjien ja -tuottajien kanssa, suunnitellaan tiedonkulku moniammatillisesti asiakkaan suostumuksella. Yhteistyö asiakkaan kanssa varmistetaan avoimella ja riittävällä kommunikaatiolla.
Toimitilat ja välineet
Vastaanottotilat on molemmissa palveluyksiköissä järjestetty palvelemaan psykologin ja psykoterapeutin vastaanottotyötä, asiakkaiden yksityisyyden suojaa turvaten. Vastaanottotilat ovat suojattu asianmukaisella lukituksella ja paloturvallisuuslaitteilla. Vastaanottotiloissa on riittävä ja tarkistettu äänieristys.
Tietojärjestelmät ja teknologian käyttö
Potilasrekisteriin tallennettavat tiedot ovat säädetty Potilaan asemasta ja oikeuksista annetun lain (785/1992) 13 §:n mukaan salassa pidettäviksi ja Henkilötietolain (523/1999) 32 §:n mukaan suojattaviksi. Potilastietoja käyttää ainoastaan asianomaisessa toimintayksikössä potilaan hoitoon tai siihen liittyviin tehtäviin osallistuvat henkilöt.
Itsenäisenä ammatinharjoittajana toimiva psykoterapeutti-psykologi Marie Sund vastaa tietojärjestelmistä, tietoturvasuunnitelmasta ja mahdollisista tietojärjestelmähäiriöistä palveluyksikössä Tmi Marie Sund. Manuaaliset tiedot säilytetään lukituissa asiakirjakaapeissa lukituissa tiloissa, joihin pääsy on rajoitettua ja muut tiedot salasanoin suojatuilla muistitikuilla. Palveluyksikkö Tmi Marie Sund ei ole liittynyt Kantaan tai elektroniseen sairauskertomusjärjestelmään. Asiakastietolain mukainen tietoturvasuunnitelma on päivitetty 27.10.2025 ja sen toteuttamisesta vastaa itsenäinen ammatinharjoittaja Marie Sund.
Palveluyksikkö Lääkärikeskus Fenix vastaa omassa palvelupisteessään tietojärjestelmistä, tietoturvasuunnitelmasta ja tietojärjestelmähäiriöistä. Mikäli tietojärjestelmissä huomataan puutteita, palveluntarjoaja ilmoittaa asiasta vastaavalle henkilölle.
Palveluntarjoaja perehtyy säännöllisesti tietoturvallisuuteen tietoturvakoulutusten kautta. Palveluyksiköissä noudatetaan potilastietojen kirjaamiseen liittyviä THL:n ohjeita ja määräyksiä. Palveluyksiköissä otetaan huomioon rekisteröidyn oikeuksien toteutuminen EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen mukaisesti.
Asiakas- ja potilastietojen käsittely ja tietosuoja
Kaikkia asiakas- ja potilastietoja käsitellään asiakastietolain mukaisesti. Palveluyksikössä Tmi Marie Sund asiakkaiden tietoja käsittelee itsenäisenä ammatinharjoittajana toimiva psykoterapeutti-psykologi Marie Sund asiakastietolain 7. pykälän mukaisesta asiakastietojen käsittelystä ja tietosuojasta palveluyksikössä. Palveluyksikössä noudatetaan potilastietojen kirjaamiseen liittyviä THL:n ohjeita ja määräyksiä. Palveluyksikössä otetaan huomioon rekisteröidyn oikeuksien toteutuminen EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen mukaisesti.
Palveluyksikössä Lääkärikeskus Fenix asiakkaiden tietoja käsitellään sekä säilytetään Lääkärikeskus Fenixin toimesta. Lisätietoja löytyy Lääkärikeskus Fenixin asiakasrekisterin tietosuojaselosteesta.
Säännöllisesti kerättävän ja muun palautteen huomioiminen
Palveluntuottaja kerää säännöllisesti palautetta asiakkailta työskentelysuhteen kaikissa vaiheissa molemmissa palveluyksiköissä. Tämän lisäksi Lääkärikeskus Fenix kerää palautetta asiakkailta. Saatua palautetta käytetään toiminnan kehittämiseen ja parantamiseen.
Omavalvonnan riskien hallinta
Palveluyksikön riskien hallinnan vastuut, riskien tunnistaminen ja arvioiminen
Omavalvonta perustuu riskinhallintaan, jossa palveluun liittyviä riskejä ja mahdollisia epäkohtia arvioidaan monipuolisesti asiakkaan saaman palvelun näkökulmasta. Riskit voivat aiheutua esimerkiksi fyysisestä toimintaympäristöstä (portaat, kynnykset), palveluntarjoajan toimintatavoista tai asiakkaan toiminnasta. Riskit voivat muodostua monien virhetoimintojen summana. Riskinhallinnan edellytyksenä on, että toimintayksikössä noudatetaan avoimen ja turvallisen ilmapiirin luomista, jossa sekä työntekijä että asiakkaat voivat tuoda esille laatuun ja asiakasturvallisuuteen liittyviä epäkohtia.
Palveluyksikkö Tmi Marie Sundin vastaanottohuone sijaitsee terveydenhuollon toimintaan rakennetussa tilassa, jossa työskentelee myös muita yksityisiä terveydenhuoltoalan ammattihenkilöitä. Toimitilan riskejä valvovat myös muut työtiloissa työskentelevät ammatinharjoittajat. Asiakas perehdytetään tilaan ja käytännön toimintatapoihin asiakkuuden alussa. Yleensä yksikössä on aina läsnä useampia työntekijöitä. Paperiset asiakirjat ovat lukitussa huoneessa lukitussa kaapissa. Tietosuojan turvaamiseksi palveluntarjoaja huomioi riskit päivittäisissä toiminnoissa: tietokone lukitaan aina, kun sen äärellä ei olla ja työhuoneen ovi lukitaan lähtiessä ja ovea pidetään kiinni vastaanottojen ajan. Tunnistettuihin fyysisiin tai henkisiin riskeihin puututaan välittömästi. Jos ilmenee normaalista työtilanteesta poikkeava riskitekijä, siihen puututaan välittömästi asianmukaisella tavalla. Muita toimitilan työntekijöitä tiedotetaan mahdollisista riskeistä välittömästi. Kiinteistöön liittyvistä riskeistä tiedotetaan myös huoltoyhtiölle.
Palveluyksikkö Lääkärikeskus Fenixissä palveluntuottaja noudattaa annettuja toimintamalleja sekä osallistuu mahdollisiin koulutuksiin riskeihin sekä riskienhallintaan liittyen. Palveluntarjoaja ilmoittaa havaituista riskeistä välittömästi Lääkärikeskus Fenixin henkilökunnalle.
Riskien hallinnan keinot ja toiminnassa ilmenevien epäkohtien ja puutteiden käsittely
Asiakas- ja potilasturvallisuuteen kohdistuvia riskejä ennaltaehkäistään riittävän huolellisella sekä asianmukaisella toiminnalla. Omavalvonnassa ilmeneviin epäkohtiin puututaan tilanteen edellyttämällä tavalla. Palveluntarjoaja sekä Lääkärikeskus Fenix kehittävät yhdessä asiakkaiden kanssa hoitoprosesseja ja potilasturvallisuutta. Asiakasta kannustetaan ilmoittamaan hoitoprosessin aikana havainnoimistaan epäkohdista tai ”läheltä piti” -tilanteista.
Palveluntuottaja noudattaa valvontalain 29 §:n mukaista ilmoitusvelvollisuutta. Palveluntuottajan on ilmoitettava välittömästi salassapitosäännösten estämättä palvelunjärjestäjälle ja valvontaviranomaiselle palveluntuottajan omassa tai tämän alihankkijan toiminnassa ilmenneet asiakas- ja potilasturvallisuutta olennaisesti vaarantavat epäkohdat sekä asiakas- ja potilasturvallisuutta vakavasti vaarantaneet tapahtumat, vahingot tai vaaratilanteet sekä muut sellaiset puutteet, joita palveluntuottaja ei ole kyennyt tai ei kykene korjaamaan omavalvonnallisin toimin. Palveluntuottaja käsittelee ja ottaa vastaan valvovien viranomaisten selvityspyynnöt, ohjaukset ja päätökset sekä osallistuu mahdollisuuksien mukaan alueelliseen koulutustapahtumiin, jotka liittyvät terveyspalveluiden riskien hallintaan.
Riskienhallinnan seuranta, raportointi ja osaamisen varmistaminen
Riskienhallinnan toimivuutta seurataan ja arvioidaan jatkuvan arvioinnin periaatteella sekä tätä varten erityisesti varattujen riskienhallinnanhavainnointi- ja kehittämistilaisuuksien kautta. Vaara- ja haittatapahtumat raportoidaan valvontaviranomaisille ja muille yhteistyötahoille tarpeidenmukaisesti. Palveluyksikkö Lääkärikeskus Fenixissä vaara- ja haittatapahtumat raportoidaan Lääkärikeskus Fenixin ohjeiden mukaisesti, Lääkärikeskus Fenixin omavalvontasuunnitelman mukaan.
Ostopalvelut ja alihankinta
Palveluntarjoaja ei tuota palveluita alihankkijoiden tai ostopalveluiden kautta.
Valmius- ja jatkuvuudenhallinta
Palveluyksikkö Tmi Marie Sundin valmius- ja jatkuvuudenhallinnasta sekä valmius- ja jatkuvuudenhallintasuunnitelmasta vastaa psykoterapeutti-psykologi Marie Sund. Palveluyksikkö Lääkärikeskus Fenixin valmius- ja jatkuvuudenhallinnasta ja valmius- ja jatkuvuussuunnitelmasta vastaa Lääkärikeskus Fenix.
Omavalvontasuunnitelman toimeenpano, julkaiseminen, toteutumisen seuranta ja päivittäminen
Palveluntuottaja on laatinut yksikkökohtaisen omavalvontasuunnitelman Valviran ohjeistuksen pohjalta ja julkaisee sen verkkosivullaan. Mikäli palveluissa, niiden laadussa tai asiakas- ja potilasturvallisuudessa tapahtuu muutoksia, päivitetään ne omavalvontasuunnitelmaan viiveettä. Palveluntarjoaja vastaa omavalvontasuunnitelman ajantasaisuudesta. Omavalvontasuunnitelma tarkistetaan ja päivitetään vähintään neljän kuukauden välein ja seurannassa havaitut mahdolliset puutteellisuudet korjataan välittömästi.