Omavalvontasuunnitelma: Rocking chair psykoterapiapalvelut
Y-tunnus: 2726639-4
Omavalvontasuunnitelma
Päivitetty 24.2.2025
Omavalvontasuunnitelma on palveluyksiköittäin laadittava asiakirja, jossa palveluntuottaja kuvaa toiminnan keskeiset riskit sekä miten palveluntuottaja ja henkilöstö valvovat palveluyksikköön kuuluvien palvelujen laatua, asianmukaisuutta, turvallisuutta ja asiakas- ja potilastyöhön osallistuvan henkilöstön riittävyyttä. Omavalvontasuunnitelma on päivittäisen toiminnan työväline. Omavalvontasuunnitelma on osa palvelunjärjestäjän ja useammassa kuin yhdessä palveluyksikössä palveluja antavan palveluntuottajan omavalvontaohjelmaa.
1 Soveltamisala
Tämä omavalvontasuunnitelma perustuu lakiin sosiaali- ja terveydenhuollon valvonnasta (741/2023, valvontalaki) 31§:n 2 momenttiin ja koskee valvontalain 4§ 1 momentin 2 kohdan mukaisia sosiaali- tai terveyspalveluita tuottavia palveluntuottajia, joiden on lain 27§:n perusteella laadittava palveluyksiköittäin omavalvontasuunnitelma.
2 Omavalvontasuunnitelman sisältö
2.1 Palveluntuottajaa, palveluyksikköä ja toimintaa koskevat tiedot
2.1.1 Palveluntuottajan perustiedot
Palveluntuottajan nimi: Janne Helin
Yritys: Rocking Chair psykoterapiapalvelut
Y-tunnus: 2726639-4
Yhteystiedot:
Osoite: Urho Kekkosen katu 8 c 34 00100 Helsinki
Puhelinnumero: 0503387862
Sähköposti: janne.helin35@gmail.com
2.1.2 Palveluyksikön perustiedot
Palveluyksikön nimi: Rocking Chair psykoterapiapalvelut
Yhteystiedot: Urho Kekkosen katu 8 c 34 00100 Helsinki
Vastuuhenkilö: Janne Helin
Yhteystiedot:
Osoite: Malagankatu 7 a 17 00220 Helsinki
Puhelinnumero: 0503387862
Sähköposti: janne.helin35@gmail.com
2.1.3 Palvelut, toiminta-ajatus ja toimintaperiaatteet
Palvelut, jotka tämä omavalvontasuunnitelma kattaa:
Kuntoutuspsykoterapia: Yksilöterapia nuoret ja aikuiset (16-67-vuotiaille)
Psykoterapia: Yksilöterapia nuoret ja aikuiset
Kuntoutuspsykoterapia (yksilö) etäkuntoutuksena
Psykoterapia (yksilö) etäterapiana
Missä toimintayksikössä ja miten palveluja tuotetaan:
Rocking Chair psykoterapiapalvelut toimipiste sijaitsee osoitteessa: Urho Kekkosen katu 8 c 34 00100 Helsinki.
Tuotettavat palvelut ovat lähipalvelua yrityksen toimitiloissa tai etäkuntoutusta ja etäterapiaa videovälitteisesti erikseen sovitun palveluntarjoajan välityksellä.
Palveluyksikön toiminta-ajatus:
Rocking Chair psykoterapiapalvelujen toiminnassa noudatetaan terveydenhuollon ammattihenkilöiden ammattieettisiä periaatteita. Ammattitoiminnan päämääränä on terveyden ylläpitäminen ja edistäminen, sairauksien ehkäiseminen sekä psyykkisen terveyden ja toimintakyvyn lisääminen/kärsimyksen lievittäminen.
Terveydenhuollon ammattihenkilönä Rocking Chair psykoterapiapalvelujen palveluntuottaja Janne Helin on velvollinen ottamaan huomioon lain säätämät potilaan oikeudet. Lisäksi ammattietiikkaa ohjaa seuraavat arvot: Luottamus, turvallisuus, kunnioitus ja ammatillisuus.
Rocking Chair psykoterapiapalvelut noudattaa toiminnassaan Ratkaisu- ja kognitiivisen psykoterapian yleisesti hyväksyttyjä ja tutkittuun tietoon/näyttöön perustuvia perusteltuja menettelytapoja, saatujen koulutusten mukaisesti.
Rocking Chair psykoterapiapalvelut tuottaa Kelan korvaamaa kuntoutuspsykoterapiaa (yksilö), asiakkaan kokonaan itsensä maksamaa yksilöpsykoterapiaa. Asiakas- ja potilasmäärä on rajallinen ja vaihtelee kysynnän ja vapaana olevien terapiapaikkojen mukaisesti.
Kelan kuntoutuspsykoterapia asiakkaat tulevat kuntoutuspsykoterapiaan lääkärin lähetteen ja Kelan hyväksymän kuntoutuspäätöksen mukaisesti. Kuntoutuspsykoterapia asiakkaat valitsevat itse itselleen palveluntuottajan Kelan palvelutuottaja hausta tai ottavat suoraan yhteyttä palveluntuottajaan.
Psykoterapia asiakkaat ottavat itse suoraan yhteyden palvelun tuottajaan joko sähköpostitse osoitteeseen: janne.helin35@gmail.com tai tekstiviestitse tai puhelimitse numeroon: 0503387862
Kuntoutuspsykoterapia ja psykoterapia asiakkaat voivat tutustua palveluihin ja palveluntuottajaan myös Minduun kautta, josta tiedot löytyvät palveluntuottajan nimellä.
Hyvinvointialue, jolla palveluja tuotetaan: Helsinki
2.2 Asiakas- ja potilasturvallisuus
2.2.1 Palveluiden laadulliset edellytykset
Rocking Chair psykoterapiapalvelut täyttää Valviran ja Kelan asettamat vaatimukset psykoterapiapalvelujen tuottamiseksi. Palvelun tarjoajalla on Valviran myöntämä ammatillinen pätevyys tuottaa kuntoutuspsykoterapiaa tai psykoterapiaa ratkaisukeskeisen psykoterapian viitekehyksen mukaisesti. Ammatillisen pätevyyden voi tarkastaa osoitteesta: julkiterhikki.valvira.fi
Kela on hyväksynyt Rocking Chair psykoterapiapalvelut kuntoutuspsykoterapian palveluntuottajaksi Kelan kuntoutuspsykoterapian palveluntuottaja pätevyys- ja koulutusvaatimusten mukaisesti.
Psykoterapiapalvelujen tuottaja Janne Helin ylläpitää ja kehittää osaamistaan säännöllisten ammatillisten täydennyskoulutusten sekä työnohjauksen avulla.
Palvelun tuottaja huolehtii jatkuvalla seurannalla niin asiakkaiden kuin yhteistyötahojen kanssa toteutuvalla vuoropuhelulla siitä, että yritys tuottaa laadukasta, asiakas- ja potilaskeskeistä, turvallista ja asianmukaista psykoterapiaa.
Asiakkailla ja potilailla on mahdollisuus antaa palautetta saamastaan hoidosta ja kuntoutuksesta myös sähköpostin (janne.helin35@gmail.com)välityksellä.
Kuntoutuspsykoterapian tuloksellisuutta ja vaikuttavuutta arvioidaan CORE-OM mittarilla ja tarvittaessa myös muilla mittareilla (kuten BDI- 21). Lisäksi käytössä on tarvittaessa myös muita potilaan ja asiakkaan psyykkistä hyvinvointia mittaavia arviointeja, joita käytetään potilas/asiakas kohtaisesti.
2.2.2 Vastuu palvelujen laadusta
Rocking Chair psykoterapiapalvelujen tuottaja toiminimiyrittäjä Janne Helin vastaa omavalvontasuunnitelmasta ja palveluiden laadusta. Palveluyksikössä ei ole muuta henkilöstöä.
Janne Helin on valvontalain 10§ 4 momentin mukainen palveluyksikön vastuuhenkilö, joka valvoo, että yrityksen palvelut täyttävät sille säädetyt edellytykset koko sen ajan, kun palveluja tuotetaan.
2.2.3 Asiakkaan ja potilaan asema ja oikeudet
Asiakkailla ja potilailla on oikeus osallistua ja vaikuttaa oman hoitonsa suunnitteluun ja toteuttamiseen ja siksi psykoterapiaprosessin sisältö suunnitellaan ja valitaan yhdessä asiakkaan kanssa määriteltyjen psykoterapian tavoitteiden perusteella. Jokaisella tapaamisella asiakkaalle tarjotaan mahdollisuus ilmaista tarpeensa ja antaa palautetta terapiaan liittyvistä kokemuksistaan.
Asiakastyytyväisyyttä ja palautetta kerätään koko psykoterapiaprosessin ajan, ja palautteeseen reagoidaan viipymättä. Tarvittaviin muutoksiin ryhdytään nopeasti ja harkitusti. Palaute hyödynnetään sekä yksittäisten asiakasprosessien parantamisessa että laajemmin toiminnan kehittämisessä. Psykoterapian alussa asiakkaalle kerrotaan mahdollisuudesta käsitellä terapiaan liittyviä haasteita yhdessä terapeutin ja tarvittaessa hoitoon ohjanneen tahon kanssa. Lisäksi asiakas voi olla yhteydessä Helsingin hyvinvointialueen potilasasiavastaavaan.
Yksityisten terveydenhuollon palveluntuottajien potilasasiavastaavien palvelunumero: +358 9 310 43355 Palvelunumero on avoinna arkisin klo.9.00-11.00
Voit olla yhteydessä potilasasiavastaavaan, muun muassa jos:
– Tarvitset lisätietoja oikeuksistasi terveydenhuollossa
– Olet tyytymätön saamaasi hoitoon tai kohteluun
– Tarvitset neuvoa potilaslain soveltamiseen liittyvissä asioissa
– Tarvitset apua muistutukseen tai kanteluun liittyvissä asioissa
– Tarvitset apua potilasvahinkoon liittyvissä asioissa
Potilasasiavastaavan tehtävä on neuvova ja ohjaava.
Potilasasiavastaava ei ota kantaa hoitopäätöksiin, hoidon toteutumiseen tai siihen onko hoidossa tapahtunut potilasvahinko. Potilasasiavastaava ei myöskään tulkitse potilasasiakirjojen sisältöä.
2.2.4 Muistutusten käsittely
Jos asiakas tai potilas tai hänen omaisensa ei ole tyytyväinen palveluyksiköstä saamaansa hoitoon tai kohteluun, asia kannattaa ottaa heti puheeksi terapeutin kanssa. Jos ongelmaa ei saada tyydyttävästi selvitettyä tai ratkaistua asiakkaalla, potilaalla tai hänen omaisellaan on oikeus tehdä kirjallinen muistutus Janne Helinille tai ääritilanteissa kannella asiasta alueensa aluehallintovirastoon.
Vastine muistutukseen palveluyksikön toimintaan liittyen annetaan 4 viikon sisällä muistutuksen saamisesta. Muistutus on tehtävä kirjallisena osoitteeseen:
Rocking Chair psykoterapiapalvelut
Urho Kekkosen katu 8 c 34 00100 Helsinki
Muistutuksen yhteyteen tulee laittaa osoite, johon kirjallinen vastaus toimitetaan. Vastauksessa kerrotaan, millaisiin toimenpiteisiin muistutukseen liittyen on ryhdytty tai miten asia on muuten ratkaistu. Muistutus voidaan käsitellä tarvittaessa myös tapaamisella asiakkaan, potilaan ja lähettäneen tahon kanssa, jos asiakas tai potilas näin haluaa.
2.2.5 Henkilöstö
Rocking Chair psykoterapiapalvelut on yhden henkilön sairaanhoitaja, psykoterapeutti, teologi Janne Helin yritys.
2.2.6 Asiakas- ja potilastyöhön osallistuvan henkilöstön riittävyyden seuranta
Rocking Chair psykoterapiapalvelut on yhden henkilön yritys, joka on yksin vastuussa omasta työstään. Asiakkaiden ja potilaiden kanssa sovitaan yhteistyön alkaessa käytännöistä lomien ja sairastapausten suhteen. Lomissa ja sairaustapauksissa ei ole korvaavaa työntekijää, vaan terapiakäynti peruuntuu tai siirtyy tapauskohtaisesti tuolta ajalta.
Toiminimiyritys Rocking Chair psykoterapiapalvelut ei ota enempää asiakkaita ja potilaita kuin sen on yhden henkilön yrityksessä mahdollista hoitaa laadukkaasti ja asianmukaisesti.
2.2.7 Monialainen yhteistyö ja palvelun koordinointi
Asiakkaan tai potilaan laadukkaan hoidon kannalta ja sen varmistamiseksi tehdään yhteistyötä asiakkaan tai potilaan palvelukokonaisuuteen kuuluvien muiden sosiaali- ja terveydenhuollon palvelunjärjestäjien ja – tuottajien kanssa. Yhteistyö voi sisältää yhteisneuvotteluja ja lyhyempiä viesti- tai puhelinyhteydenottoja. Nämä tapahtuvat ainoastaan asiakkaan tai potilaan suostumuksella.
2.2.8 Toimitilat ja välineet
Rocking Chair psykoterapiapalvelujen toimitilat on järjestetty palvelemaan psykoterapeuttista hoitoa ja yhteistyötä, asiakkaiden ja potilaiden yksityisyyden suoja turvaten. Toimitila on suojattu asianmukaisella lukituksella, paloturvallisuuslaitteilla ja opasteilla. Palo- ja poistumisturvallisuus suunnitelman linkki löytyy Urho Kekkosen katu 8 c rapusta ilmoitustaululta.
2.2.9 Lääkinnälliset laitteet, tietojärjestelmät ja teknologian käyttö
Palveluyksikössä ei ole käytössä minkäänlaisia lääkinnällisiä laitteita.
Palveluyksikössä potilaan tiedot ja yksilökirjaukset säilytetään yksikön omalla asianmukaisilla palo ja viruksentorjuntaohjelmilla suojatulla tietokoneella ja erillisellä kovalevyllä. Asiakas- ja potilasmerkinnät säilytetään sähköisesti, johon kirjautuminen vaatii kaksivaiheisen tunnistautumisen.
Asiakas- ja potilasrekisterin sähköisiä tietoja säilytetään palveluyksikön tiloissa.
Rocking Chair psykoterapiapalvelut käyttää omaa sähköistä laskutusjärjestelmää. Laskutusjärjestelmässä ei säilytetä asiakas- eikä potilastietomerkintöjä vaan ainoastaan yleisiä asiakkaiden ja potilaiden laskutukseen tarvittavia tietoja, kuten nimi, osoite ja sähköpostiosoite. Asiakirjoihin ja tietoihin pääsy on vain toiminimiyrittäjä Janne Helinillä.
Asiakirjoja käsittelevällä terveydenhuollon ammattihenkilöllä on Lain terveydenhuollon ammattihenkilöstä (559/1994/16&17) mukainen salassapitovelvollisuus.
Asiakas- ja potilaskohtaiset liitetiedostot, kuten Kelan kuntoutuspsykoterapia-päätökset liitteineen tallennetaan palveluyksikön tietokoneelle. Manuaaliset tiedot säilytetään lukitussa asiakirjakaapissa, lukitussa tilassa.
Kouluttautuminen ja tuki palveluyksikön tietokoneen käyttöön ja häiriötilanteiden käsittely tapahtuu asianmukaisesti ja salassapitovelvollisuus huomioiden.
Asiakas- ja potilastietolain mukaista tietoturvasuunnitelmaa on käytännössä toteutettu yrityksen toiminnan alusta alkaen mutta kirjallisesti se on laadittu 3.1.2025 ja sen toteuttamisesta vastaa toiminimiyrittäjä Janne Helin
Asiakkailla ja potilailla on koko yhteistyösuhteen ajan mahdollisuus antaa palautetta teknologian käyttöön liittyen. Palautteet käsitellään ja teknologiaa pyritään kehittämään niin, että se palvelisi paremmin asiakkaiden ja potilaiden tarpeita.
2.2.10 Lääkehoitosuunnitelma
Rocking Chair psykoterapiapalvelujen palveluyksikössä ei käsitellä lääkeitä missään muodossa.
2.2.11 Asiakas- ja potilastietojen käsittely ja tietosuoja
Palveluyksikön asiakas ja potilastietojen käsittelystä ja siihen liittyvästä ohjeistuksesta vastaa Janne Helin. Terapian alussa asiakas tai potilas informoidaan palveluyksikön käytänteistä koskien asiakirjoja. Janne helin toimii palveluyksikön tietosuojavastaavana.
Tietosuojavastaavan yhteystiedot:
Nimi: Janne Helin
Osoite: Malagankatu 7 a 17 00220 Helsinki.
Puhelinnumero: 0503387862
Sähköposti: janne.helin35@gmail.com
Janne Helin käsittelee yksin, ainoana työntekijänä asiakas- ja potilasasiakirjoja.
Tietosuojasta on huolehdittu EU:n tietosuoja-asetusten mukaisesti.
Tarkastusoikeus
Jokaisella potilaana tai asiakkaana olevalla henkilöllä on oikeus tarkistaa omat tiedot. Rekisterinpitäjä Janne Helin voi tarvittaessa pyytää pyynnön esittäjää todistamaan henkilöllisyytensä. Rekisterinpitäjä vastaa pyyntöön EU:n tietosuoja-asetuksissa säädetyssä ajassa.
Oikeus vaatia tiedon korjaamista
Jokaisella potilaana olevalla henkilöllä on oikeus vaatia mahdollisen virheellisen tiedon korjaamista tai puutteellisen tiedon täydentämistä potilastiedoissa. Mikäli potilas haluaa vaatia tietoihinsa oikaisua, pyyntö tehdään suullisesti tai tulee lähettää kirjallisesti rekisterinpitäjä Janne Helinille. Rekisterinpitäjä vastaa pyyntöön EU:n tietosuoja-asetuksissa säädetyssä ajassa.
2.2.12 Säännöllisesti kerättävän ja muun palautteen huomioiminen
Palveluyksikön palveluja saavilla asiakkailla ja potilailla sekä heidän läheisillään on jatkuvasti mahdollisuus antaa palautetta palveluyksikön toiminnasta ja palveluista. Palautetta voi antaa suullisesti, kirjallisesti ja sähköisesti.
Palautteen antamisen yhteystiedot:
Nimi: Rocking Chair psykoterapiapalvelut
Osoite: Rocking Chair psykoterapiapalvelut
Urho Kekkosen katu 8 c 34 00100 Helsinki
Puhelin: 0503387862
Sähköposti: janne.helin35@gmail.com
Saatua palautetta hyödynnetään omavalvonnan ja toiminnan laadun kehittämisessä.
2.3 Omavalvonnan riskienhallinta
2.3.1 Palveluyksikön riskienhallinnan vastuut, riskien tunnistaminen ja arvioiminen
Itsenäisenä ammatinharjoittajana toimiva psykoterapeutti Janne Helin vastaa palveluyksikön riskien hallinnasta yhdessä keskeisten yhteistyötahojen kanssa. Yhteistyötahoja ovat muun muassa asiakkaita ja potilaita psykoterapiaan lähettävät ja muutoin heidän hoidostaan ja kuntoutuksestaan vastaavat tahot (esimerkiksi YTHS, työterveyshuolto). Digitaalisen tietoturvan osalta vastuu on palveluyksikön yrittäjällä Janne Helinillä
Fyysisten tilojen osalta taloyhtiö ja palo- ja pelastuslaitos.
Keskeisimpiä riskejä ovat mahdolliset vaikeudet psykoterapeuttisen hoidon jatkuvuuden turvaamisessa, mahdolliset tietoturvallisuuteen liittyvät ongelmat sekä fyysisiin tiloihin liittyvät mahdolliset ongelmat (palo- ja poistumisturvallisuus).
Jos ja kun merkkejä riskeistä ilmenee, ne käsitellään ja arvioidaan mahdollisimman pian, tarvittaessa yhteistyötahojen kanssa ja ongelmia ratkaiseviin, ennaltaehkäiseviin ja korjaaviin toimenpiteisiin ryhdytään tarpeen mukaisesti.
2.3.2 Riskienhallinnan keinot ja toiminnassa ilmenevien epäkohtien ja puutteiden käsittely
Psykoterapiaprosessin alussa laaditaan asiakkaiden ja potilaiden kanssa psykoterapiasopimus, jossa käydään läpi psykoterapeuttiseen hoitoon liittyviä mahdollisia haasteita ja ratkaisuvaihtoehtoja.
Psykoterapian aikana ilmenevät haasteet käsitellään yhdessä asiakkaan tai potilaan kanssa sekä tarpeen mukaan asiakkaan tai potilaan hoitoon lähettäneen tahon kanssa.
Jos digitaalisen tietoturvaan liittyviä riskejä ilmenee, ne selvitetään.
Jos ilmenee merkkejä fyysisten vastaanottotilojen riskeistä, ne selvitetään yhdessä taloyhtiön kanssa.
Valvovien viranomaisten selvityspyynnöt, ohjaus ja päätökset käsitellään sekä otetaan huomioon palveluyksikön toiminnan kehittämisessä.
Palveluntuottaja on velvollinen ilmoittamaan välittömästi salassapitosäännösten estämättä palvelun järjestäjälle ja valvontaviranomaiselle palveluntuottajan omassa tai tämän yhteistyökumppaneiden toiminnassa ilmenneet asiakas ja potilasturvallisuutta olennaisesti vaarantavat epäkohdat sekä asiakas– ja potilasturvallisuutta vakavasti vaarantavat tapahtumat, vahingot tai vaaratilanteet sekä muut sellaiset puutteet, joita palveluntuottaja ei ole pystynyt tai ei pysty korjaamaan omavalvonnan keinoin.
2.3.3 Riskienhallinnan seuranta, raportointi ja osaamisen varmistaminen
Riskienhallinnan toimivuutta seurataan ja arvioidaan jatkuvasti. Vaara- ja haittatapahtumat raportoidaan valvontaviranomaisille ja muille yhteistyötahoille tarpeiden mukaisesti. Palveluntuottaja osallistuu mahdollisuuksiensa mukaan Sote riskien hallintaan liittyviin koulutuksiin ja muihin säännöllisiin koulutuksiin.
2.3.4 Ostopalvelut ja alihankinta
Ostopalveluyhteistyötahojen kanssa käydään läpi riskienhallintatietoisuutta ylläpitäviä ja niitä varmistavia keskusteluja.
2.3.5 Valmius- ja jatkuvuudenhallinta
Palveluyksikön valmius- ja jatkuvuudenhallinnasta sekä valmius – ja jatkuvuudenhallintasuunnitelmasta vastaa Janne Helin
3 Omavalvontasuunnitelman toimeenpano, julkaiseminen, toteutumisen seuranta ja päivittäminen
3.1 Toimeenpano
Palveluyksikön palveluntuottaja on laatinut yksikkökohtaisen omavalvontasuunnitelman Valviran ohjeistuksen pohjalta ja sitoutuu noudattamaan tätä suunnitelmaa toiminnassaan.
3.2 Julkaiseminen, toteuttamisen seuranta ja päivittäminen
Palveluyksikön omavalvontasuunnitelma on julkaistu Minduun sivuilla ja on siellä julkisesti nähtävissä.
Omavalvontasuunnitelma tarkastetaan ja päivitetään neljän (4) kuukauden välein, Valviran ohjeistuksen mukaisesti. Siihen tehtävät päivitykset ja korjaukset julkaistaan viiveettä.
Helsingissä
24.2.2025
Janne Helin