Omavalvontasuunnitelma: Matrix Nova TMI

Y-tunnus: 1445860-2


 

                                      MATRIX NOVA TMI

                          OMAVALVONTASUUNNITELMA

1.     PALVELUNTUOTTAJA JA PALVELUYKSIKKÖ

1.1 Palveluntuottaja:

Matrix Nova TMI  Y-tunnus: 1445860-2

Kotikunta: Helsinki

p. 045-1226347 / toimitusjohtaja 

https://minduu.fi/fi/profiili/fabio_goderecci

postiosoite:

Linnankatu 4 F 56 00160 Helsinki/Kruunuvuorenkatu 15 F 56 00160 Helsinki

Vastuuhenkilöt:

Fabio Goderecci (psykiatrian erikoislääkäri, psykoterapeutti) toimitusjohtaja

1.2 Toimintayksikkö:

Vastaanotto

Linnankatu 4 F 56 /Kruunuvuorenkatu 15 F 56 

00160 Helsinki

1.3 Palvelut

Matrix Nova TMI tuottaa laadukkaita psykiatrian erikoislääkärin ja yksilöpsykoterapian palveluja. 

Tarjottavat palvelut:                                                       

-      Psykiatrian erikoislääkärin yksityisvastaanotto.

-     Mieliala- ja ahdistushäiriöiden hoito.

-      Työkykyarvio.

-     Yksilöpsykoterapia.

            

1.4 Toiminta-ajatus

Matrix Nova TMI tarjoa psykiatrian erikoislääkärin ja psykoterapeutin vastaanoton. Toiminta-ajatuksena on tarjota korkealaatuisia ja yksilöllisiä psykiatrisia ja psykoterapeuttisia palveluja potilaille. Vastaanoton tavoitteena on edistää potilaiden mielenterveyttä ja hyvinvointia tarjoamalla asiantuntevaa diagnostiikkaa, hoitoa ja seurantaa. Toiminta perustuu ajankohtaiseen tieteelliseen tietoon, eettisiin periaatteisiin ja potilaslähtöisyyteen, huomioiden jokaisen potilaan yksilölliset tarpeet ja elämäntilanteen.

1.5 Toimintaperiaatteet

Potilaslähtöisyys: Kaikki hoitotoimenpiteet suunnitellaan ja toteutetaan potilaan yksilölliset tarpeet ja toiveet huomioiden. Potilaan osallistuminen hoidon suunnitteluun ja päätöksentekoon on keskeistä. 

Ammatillisuus ja eettisyys: Hoito perustuu ajankohtaiseen tieteelliseen tietoon ja noudattaa alan eettisiä periaatteita. Toiminta on läpinäkyvää, vastuullista ja potilaan etua korostavaa. Turvallisuus ja laatu: Hoidon turvallisuus ja laatu varmistetaan jatkuvalla seurannalla ja kehittämisellä. Potilasturvallisuus on ensisijainen tavoite kaikissa hoitotoimenpiteissä. 

Yksityiyys ja luottamuksellisuus: Potilaan yksityisyyttä ja luottamuksellisuutta kunnioitetaan kaikissa tilanteissa. Potilastiedot käsitellään luottamuksellisesti ja tietosuojalainsäädännön mukaisesti. 

Jatkuva kehittäminen: Vastaanoton toimintaa kehitetään jatkuvasti potilaspalautteen ja uusimman tutkimustiedon perusteella.

2.    ASIAKASTURVALLISUUS

2.1 Palvelujen laadulliset edellytykset

Palvelujen laadun varmistamiseksi ja asiakasturvallisuuden takaamiseksi Matrix Nova TMI noudattaa seuraavia periaatteita ja käytäntöjä: uusien tutkimustulosten ja hoitokäytäntöjen seuraaminen ja soveltaminen käytännön työssä. 

Asiakaskeskeinen hoito: hoitosuunnitelmat laaditaan yksilöllisesti asiakkaan tarpeiden ja toiveiden mukaisesti. Asiakkaan osallistaminen hoitoprosessiin ja päätöksentekoon, jotta hoito on mahdollisimman vaikuttavaa ja asiakaslähtöistä.

Laadunvalvonta ja palaute: asiakaspalautteen huomioiminen palvelujen kehittämiseksi. Palautteen perusteella tehtävät parannustoimenpiteet ja niiden seuranta. 

Riskienhallinta: mahdollisten riskien ja vaaratilanteiden tunnistaminen ja ennaltaehkäisy. 

Tietoturva ja tietosuoja: asiakastietojen käsittely ja säilytys tietosuojalainsäädännön mukaisesti. Tietoturvakäytännöt, jotka varmistavat asiakastietojen luottamuksellisuuden ja eheyden. 

Yhteistyö ja verkostoituminen: tarvittaessa yhteistyö muiden terveydenhuollon ammattilaisten ja palveluntarjoajien kanssa asiakkaan kokonaisvaltaisen hoidon varmistamiseksi. Verkostoituminen ja konsultointi kollegoiden kanssa tarpeen mukaan tapausten käsittelyssä.

                           

2.2 Vastuu palvelujen laadusta

Psykiatrian erikoislääkäri ja psykoterapeutti (Valvira) SV 288720 Fabio Goderecci on palveluista vastaava henkilö, jolla on monipuolinen koulutus ja pitkäaikainen työkokemus psykiatrian erikoislääkärin ja psykoterapeutin työstä. Hän huolehti siitä, että työtehtävät tulevat suoritetuiksi laadukkaasti ja voimassa olevia työskentelyä ohjaavia lakeja ja toimintaperiaatteita. 

2.3 Asiakkaan asema ja oikeudet

Asiakkaan oikeudet: psykiatrian erikoislääkäri Fabio Goderecci sitoutuu kunnioittamaan asiakkaan oikeuksia, mukaan lukien oikeus saada laadukasta hoitoa, oikeus tietoon ja oikeus osallistua hoitopäätöksiin. Asiakkaalla on oikeus saada hoitoa, joka perustuu ajantasaiseen tieteelliseen tietoon ja parhaisiin käytäntöihin. 

Tiedonsaanti ja osallistuminen: asiakkaalle annetaan selkeää ja ymmärrettävää tietoa hänen hoidostaan, hoitovaihtoehdoistaan ja hoidon vaikutuksista. Asiakkaalla on oikeus osallistua hoitopäätöksiin ja ilmaista mielipiteensä hoidon suunnittelussa ja toteutuksessa. 

Yksityisyys ja luottamuksellisuus: psykiatrian erikoislääkäri varmistaa, että kaikki asiakkaan tiedot käsitellään luottamuksellisesti ja tietoturvallisesti. Asiakkaan yksityisyyttä kunnioitetaan kaikissa hoitotilanteissa.

Palautteen antaminen ja käsittely: asiakkaalla on oikeus antaa palautetta saamastaan hoidosta ja palveluista. Psykiatrian erikoislääkäri käsittelee saadun palautteen nopeasti ja rakentavasti, ja käyttää sitä palvelujen kehittämiseen.

Oikeusturva: psykiatrian erikoislääkäri tiedottaa asiakkaille heidän oikeuksistaan ja valitusmahdollisuuksistaan.

 

2.4 Muistutusten käsittely

Muistutuksen käsittely: kaikki asiakkaat voivat tehdä muistutuksen hoidon laadusta tai muista palveluun liittyvistä asioista. Muistutuksen käsittelyprosessi: muistutuksia kirjataan kertomukseen ja pyritään niihin vastaamaan mahdollisimman pian. Asiakkaalle varataan aikaa vastaanotolle tarkoituksella keskustella muistutuksen aiheesta. Mikäli omainen lähettää muistutukseen pyydetään asiakkaan luvan järjestää yhteistapaamisen tarkoituksella keskustella muistutuksen aiheesta. 

2.5 Henkilöstö

Matrix Nova TMI on psykiatrian erikoislääkärin ja psykoterapeutin yksityisvastaanotto. Psykiatrian erikoislääkäri, psykoterapeutti (Valvira) Fabio Goderecci SV 288720.

2.6 Toimitilat ja välineet

Vastaanotto on suunniteltu tarjoamaan rauhallinen ja turvallinen ympäristö potilaille. Tilat ovat asianmukaisesti kalustettuja ja varustettuja psykiatrisen yksityisvastaanoton tarpeisiin. Tilojen siivous suoritetaan säännöllisesti. Käytössä on käsidesinfiointipisteitä, maskeja sekä potilaille että lääkärille. Vastaanotolla käytetään ajanmukaisia tietojärjestelmiä potilastietojen hallintaan ja ajanvarauksiin. Järjestelmät ovat suojattuja ja tietoturvakäytännöt päivitetään säännöllisesti. Pidetään huolta siitä, että potilaiden yksityisyys säilyy koko hoitoprosessin ajan. Vastaanottohuoneet ovat äänieristettyjä ja potilastietoja käsitellään luottamuksellisesti.     

                                  

2.7 Asiakastietojen käsittely ja tietosuoja

 

Asiakastietojen käsittelyssä noudatetaan voimassaolevaa lainsäädäntöä. Kaikki asiakastiedot  ovat salassa pidettäviä, eikä niitä    luovuteta     ulkopuolisille. Asiakastiedot kirjataan asiakastietojärjestelmään. Salassa pidettäviä tietoja ei koskaan siirretä tavanomaisella sähköpostilla. Käytetään vain Turvapostia. Pyritään mahdollisuuksien mukaan säilyttämään kaikki salassa pidettävä tieto sähköisessä muodossa asiakastietojärjestelmässä.Mikäli     tulee tarvetta säilyttää paperisia asiakasasiakirjoja, niille on säilytyspaikka lukittavassa kaapissa lukollisessa toimitilassa. 

 

                 3.     OMAVALVONNAN RISKIENHALLINTA

                                                                                                 

3.1  Riskienhallinnan vastuut: psykiatrian erikoislääkäri Fabio Goderecci  vastaa omavalvonnan riskienhallinnasta. 

 

3.2. Henkilökohtainen jaksaminen: Seurataan omaa työkuormitusta ja varmistetaan riittävä lepo ja palautuminen. Tarvittaessa haetaan tukea kollegoilta tai ammattilaisilta.

  1. Asiakasturvallisuus: Varmistetaan, että vastaanottotilat ovat turvalliset ja esteettömät. Tarkistetaan säännöllisesti tilojen kunto ja poistumistiet.
  2. Tietoturvariskit: Arvioidaan säännöllisesti tietojärjestelmien turvallisuutta ja päivitetään ohjelmistot ajantasaisiksi.
  3. Työhyvinvointi: Arvioidaan omaa jaksamista ja työhyvinvointia säännöllisesti
  4. Fyysiset riskit: Arvioidaan vastaanottotilojen turvallisuutta ja tehdään tarvittavat korjaukset tai muutokset
  5. Tietoturva: Käytetään vahvoja salasanoja ja kaksivaiheista tunnistautumista. Varmistetaan, että tietokoneet ja muut laitteet ovat suojattuja. Seurataan tietoturvaloukkauksia ja raportoidaan ne asianmukaisesti. Päivitetään tietoturvakäytännöt tarvittaessa.
  6. Työhyvinvointi: Pidetään säännöllisiä taukoja ja varataan aikaa palautumiselle. 

 

4.     OMAVALVONTASUUNNITELMAN TOIMEENPANO, JULKAISEMINEN, TOTEUTUMISEN SEURANTA JA PÄIVITTÄMINEN

4.1 Toimeenpano

Matrix Nova TMI:n psykiatrin yksityisvastaanoton omavalvonnan     suunnittelusta    ja     suunnitelman päivittämisestä vastaa psykiatrian erikoislääkäri, psykoterapeutti Fabio Goderecci (Valvira) SV 288720    

4.2. Julkaiseminen, toteutumisen seuranta ja päivittäminen

Tämä omavalvontasuunnitelma julkaistaan käytössä olevan järjestelmän Minduu Pro web sivulle, jossa laajemmin tietoa yksityisvastaanotosta ja paperiversiota säilytetään Matrix Nova TMI:n tiloissa. Omavalvonta suunnitelma noudattaa 15.5.2024 voimaan tullutta     Valviran     määräystä     (Dnro     V/42106/2023)     omavalvontasuunnitelman sisällöstä. Omavalvontasuunnitelma       päivitetäänvähintään          kerran             vuodessaja aina tarvittaessa.

11

5.    PÄIVÄYS JA ALLEKIRJOITUS 

Helsinki 1.6.2024 Psykiatrian erikoislääkäri, psykoterapeutti (Valvira) 

Fabio Goderecci SV 288720 Linnankatu 15 F 56/Kruunuvuorenkatu 15 F 56 00160 Helsinki

Matrix Nova TMI