Omavalvontasuunnitelma: Kehontila
Y-tunnus: 2511080-4
Omavalvontasuunnitelma psykoterapia- ja psykologipalveluiden tuottamiseen
Päivitetty: 4.6.2025
Laatija: Assi Peltonen
1. Omavalvontasuunnitelman sisältö
1.1 Palveluntuottajaa ja toimintaa koskevat tiedot
1.1.1 Palveluntuottajan perustiedot
Nimi: Assi Peltonen/Kehontila
Y-tunnus: 2511080-4
Toimipaikka: Kumpulantie 7 A, 00520 Helsinki
Sähköposti: assi@aatosklinikka.fi
1.1.2 Palveluyksikön perustiedot
Toimin yksityisenä ammatinharjoittajana ja vastaanottoni sijaitsee osoitteessa Kumpulantie 7 A, 00520 Helsinki. Tarjoan palvelujani Aatos klinikan toimitilassa, asiakkaan kotona tai etäyhteyksin. En työllistä muuta henkilöstöä.
1.1.3 Palvelut, toiminta-ajatus ja toimintaperiaatteet
Tuotan psykologi- ja psykoterapiapalveluita yksityisille asiakkaille, joihin kuuluu aikuisia sekä tarvittaessa nuoria. Palveluni perustuvat kognitiivisen käyttäytymisterapian viitekehykseen sekä psykologikoulutukseen. Työssäni noudatan näyttöön perustuvia menetelmiä ja asiakkaan osallistamista hoitoprosessiin. Palveluita tarjotaan läsnävastaanottona sekä etäyhteyksin. Asiakkaat hakeutuvat vastaanotolleni joko itsemaksavina tai esim. Kelan kuntoutuspsykoterapian kautta.
1.2 Asiakas- ja potilasturvallisuus
1.2.1 Palveluiden laadulliset edellytykset
Olen Valviran laillistama psykoterapeutti ja psykologi. Ylläpidän ammattitaitoani säännöllisellä työnohjauksella ja täydennyskoulutuksella. Noudatan potilasturvallisuutta tukevia käytäntöjä mm. tietoturvassa, asiakirjahallinnassa ja asiakastyössä.
1.2.2 Vastuu palvelujen laadusta
Vastaan itse palveluideni laadusta. Kehitän toimintaani palautteen, työnohjauksen ja koulutuksen avulla. Mikäli asiakas esittää reklamaation, käsittelen sen asianmukaisesti ja tarvittaessa ohjaan asiakkaan potilasasiavastaavan tai tietosuojavaltuutetun puoleen.
1.2.3 Asiakkaan asema ja oikeudet
Asiakkaalla on oikeus tulla kohdelluksi kunnioittavasti ja turvallisesti. Terapeuttisessa työssä kunnioitan asiakkaan itsemääräämisoikeutta ja osallistumista hoitopäätöksiin. Alaikäisten kohdalla arvioin tapauskohtaisesti päätöksentekokyvyn ja huoltajien tiedonsaantioikeudet.
1.2.4 Muistutusten käsittely
Mahdolliset muistutukset käsittelen henkilökohtaisesti ja kirjallisesti. Asiakkaalle tiedotetaan hänen oikeudestaan ottaa yhteyttä potilasasiavastaavaan. Pyrin ratkaisemaan tilanteet rakentavasti ja nopeasti.
1.2.5 Henkilöstö
Toimin yksin enkä työllistä muuta henkilökuntaa. Huolehdin itse koulutuksestani ja työnohjauksestani.
1.2.6 Henkilöstön riittävyyden seuranta
Palveluiden luonteen vuoksi erillistä henkilöstön riittävyyden seurantaa ei tarvita. Mikäli joudun keskeyttämään hoidon, pyrin ohjaamaan asiakkaan jatkohoitoon toisen terapeutin vastaanotolle.
1.2.7 Monialainen yhteistyö ja palvelun koordinointi
Teen tarvittaessa yhteistyötä muiden hoitotahojen, kuten psykiatrien, lääkärien tai koulujen kanssa asiakkaan suostumuksella. Kirjaukset tallennan potilastietojärjestelmään ja liitän ne Kantaan.
1.2.8 Toimitilat ja välineet
Vastaanottotilani täyttää yksityisen vastaanottotoiminnan turvallisuus- ja esteettömyysvaatimukset. Tilat ovat rauhalliset, siistit ja asianmukaisesti lukitut. Siisteydestä huolehtii Aatos klinikka. Asiakkaiden yksityisyys varmistetaan vastaanottohuoneessa ja odotustilassa.
1.2.9 Tietojärjestelmät ja teknologian käyttö
Käytän tietoturvallista potilastietojärjestelmää (Diarium). Järjestelmä on sertifioitu ja täyttää Valviran vaatimukset. Kirjaukset teen järjestelmään ajantasaisesti. Videotapaamisiin käytän salattua ja turvallista yhteyttä (esim. Teams, Nordhealth Connect).
1.2.10 Lääkehoito
En tee lääkehoitoa, joten erillistä lääkehoitosuunnitelmaa ei tarvita.
1.2.11 Tietosuoja ja asiakastietojen käsittely
Noudatan EU:n tietosuoja-asetusta (GDPR) ja kansallista lainsäädäntöä. Asiakastietoja käsitellään vain hoitosuhteen aikana ja asianmukaisin suojauksin. Olen allekirjoittanut salassapitositoumuksen ja asiakkaat informoidaan oikeuksistaan tietojensa käsittelyssä.
1.2.12 Palautteen käsittely
Otankin vastaan palautetta suoraan asiakkailta. Palautteet käsitellään luottamuksellisesti ja ne huomioidaan toiminnan kehittämisessä.
1.3 Riskienhallinta
1.3.1 Riskien tunnistaminen
Tunnistan toiminnassani seuraavat riskit:
- Tietosuojaan liittyvät riskit (asiakastietojen vuotaminen)
- Turvallisuuteen liittyvät riskit (väkivalta- tai kriisitilanteet)
- Fyysisen tilan riskit (liukastuminen, tilaturvallisuus)
- Terapiaprosessin keskeytyminen
1.3.2 Riskienhallintakeinot
- Käytän lukittuja tiloja ja suojattuja järjestelmiä
- Käytän salassapito- ja tietoturvakäytäntöjä
- Pidän työnohjausta ja koulutusta
- Tiedotan asiakkaita heidän oikeuksistaan
- Laadin jatkosuunnitelman tilanteisiin, joissa työkykyni estyy
1.3.3 Seuranta ja raportointi
Seuraan riskejä säännöllisesti oman työnohjaajan kanssa ja tarvittaessa päivitän tätä suunnitelmaa.
1.3.4 Ostopalvelut ja alihankinta
En käytä alihankintaa tai ostopalveluja. Kaikki palvelut tuotan itse.
1.3.5 Valmius- ja jatkuvuudenhallinta
Mikäli olen estynyt työstä (sairaus, kriisi), ilmoitan asiakkaille viipymättä ja ohjaan heidät jatkohoitoon toisen asiantuntijan vastaanotolle. Minulla on yhteistyökumppaneita, joihin asiakkaita voidaan ohjata tilanteen mukaan.
2. Omavalvonnan toimeenpano, julkaisu ja päivitys
2.1 Toimeenpano
Tämä suunnitelma ohjaa omaa toimintaani ja siihen sitoudutaan vastaanottotoiminnan aikana.
2.2 Julkaiseminen ja päivitys
Omavalvontasuunnitelma on asiakkaan saatavilla pyydettäessä. Suunnitelma päivitetään tarvittaessa toiminnan tai lainsäädännön muuttuessa.