Omavalvontasuunnitelma: Psykoterapia Tarja Falkenberg
Y-tunnus: 2089610-7
OMAVALVONTASUUNNITELMA
Päivitetty 31.3.2025
Omavalvontasuunnitelma on palveluyksiköittäin laadittava asiakirja, jossa palveluntuottaja kuvaa toiminnan keskeiset riskit sekä miten palveluntuottaja ja henkilöstö valvovat palveluyksikköön kuuluvien palvelujen laatua, asianmukaisuutta, turvallisuutta ja asiakas- ja potilastyöhön osallistuvan henkilöstön riittävyyttä. Omavalvontasuunnitelma on päivittäisen toiminnan työväline. Omavalvontasuunnitelma on osa palvelunjärjestäjän ja useammassa kuin yhdessä palveluyksikössä palveluja antavan palveluntuottajan omavalvontaohjelmaa.
1. Soveltamisala
Tämä omavalvontasuunnitelma perustuu lakiin sosiaali- ja terveydenhuollon valvonnasta (741/2023, valvontalaki) 31§:n 2 momenttiin ja koskee valvontalain 4§ 1 momentin 2 kohdan mukaisia sosiaali- tai terveyspalveluita tuottavia palveluntuottajia, joiden on lain 27§:n perusteella laadittava palveluyksiköittäin omavalvontasuunnitelma.
2. Omavalvontasuunnitelman sisältö
2.1 Palveluntuottajaa, palveluyksikköä ja toimintaa koskevat tiedot
Palveluyksikön perustiedot
Palveluntuottajan nimi: Tarja Falkenberg
Palveluyksikön nimi: Tmi Psykoterapia Tarja Falkenberg
Y-tunnus: 2079610-7
Palveluyksikön vastuuhenkilön nimi: Tarja Falkenberg
Osoite: Mikonkatu 8 A, puhelin 040-5130868,
sähköposti: tarja.falkenberg@gmail.com
Palvelut, toiminta-ajatus ja toimintaperiaatteet
Palvelut, jotka tämä omavalvontasuunnitelma kattaa
Kuntoutuspsykoterapia: Yksilöterapia lähi- ja etäkuntoutuksena, 16-67 -vuotiaat
Psykoterapia: Yksilöterapia ja perheterapia lähi- ja etäterapiana, nuoret ja aikuiset
Psykoterapian yksilötyönohjaus psykoterapeuteille ja psykoterapeuttiopiskelijoille
Missä toimintayksikössä ja miten palveluja tuotetaan
Psykoterapia Tarja Falkenbergin toimipiste sijaitsee osoitteessa: Mikonkatu 8 A, 00100 Helsinki. Palveluja tuotetaan toimitiloissa lähipalveluna tai etänä videovälitteisesti Nhealth Technology Oy:n etävastaanotto palvelun välityksellä.
Palveluyksikön toiminta-ajatus
Toiminnassa noudatetaan terveydenhuollon ammattihenkilöiden ammattieettisiä periaatteita. Ammattitoiminnan päämääränä on terveyden ylläpitäminen ja edistäminen, sairauksien ehkäiseminen sekä psyykkisen terveyden ja toimintakyvyn lisääminen/kärsimyksen lievittäminen. Terveydenhuollon ammattihenkilönä Psykoterapia Tarja Falkenberg on velvollinen ottamaan huomioon lain säätämät potilaan oikeudet. Ammattietiikkaa ohjaavat arvot ovat kunnioitus, luottamus, turvallisuus, yhteistyö ja ammatillisuus.
Toiminnassa noudatetaan psykodynaamisen ja kognitiivisen psykoterapian sekä voimavarakeskeisen perheterapian psykoterapiaan yleisesti hyväksyttyjä ja tutkittuun tietoon/näyttöön perustuvia perusteltuja menettelytapoja, saadun koulutuksen mukaisesti. Psykoterapia Tarja Falkenberg tuottaa Kelan korvaamaa kuntoutuspsykoterapiaa yksilöterapiana, asiakkaan kokonaan itsensä maksamaa yksilöpsykoterapiaa ja perheterapiaa sekä psykoterapian yksilötyönohjausta psykoterapeuteille ja psykoterapiaopiskelijoille. Asiakas- ja potilasmäärä on rajallinen ja vaihtelee kysynnän ja vapaiden terapiapaikkojen mukaisesti.
Kelan kuntoutuspsykoterapia asiakkaat tulevat kuntoutuspsykoterapiaan lääkärin lähetteen ja Kelan hyväksymän kuntoutuspäätöksen mukaisesti. Kuntoutuspsykoterapia asiakkaat valitsevat itse itselleen palveluntuottajan Kelan palvelutuottaja hausta tai ottavat suoraan yhteyttä palveluntuottajaan joko sähköpostitse osoitteella tarja.falkenberg@gmail.com, tekstiviestitse tai puhelimitse numeroon 040-5130868. Kuntoutuspsykoterapia ja psykoterapia asiakkaat voivat tutustua palveluihin ja palveluntuottajaan myös palveluntuottajan verkkosivuilla osoitteessa www.terapiatuki.fi.
Hyvinvointialue, jolla palveluja tuotetaa: Helsingin kaupunki
2.2 Asiakas- ja potilasturvallisuus
Palveluiden laadulliset edellytykset
Psykoterapia Tarja Falkenberg täyttää Valviran ja Kelan asettamat vaatimukset psykoterapiapalvelujen tuottamiseksi. Palvelun tarjoajalla on Valviran myöntämä ammatillinen pätevyys tuottaa kuntoutuspsykoterapiaa, psykoterapiaa tai perheterapiaa psykodynaamisen psykoterapian ja perheterapian viitekehyksen mukaisesti. Ammatillisen pätevyyden voi tarkastaa osoitteesta: julkiterhikki.valvira.fi. Kela on hyväksynyt Psykoterapia Tarja Falkenbergin kuntoutuspsykoterapian palveluntuottajaksi. Psykoterapia Tarja Falkenberg ylläpitää ja kehittää osaamistaan säännöllisen ammatillisen täydennyskoulutuksen sekä työnohjauksen avulla. Palvelun tuottaja huolehtii jatkuvalla seurannalla niin asiakkaiden kuin yhteistyötahojen kanssa toteutuvalla vuoropuhelulla siitä, että yritys tuottaa laadukasta, asiakas- ja potilaskeskeistä, turvallista ja asianmukaista psykoterapiaa.
Asiakkailla ja potilailla on mahdollisuus antaa palautetta saamastaan hoidosta ja kuntoutuksesta suullisesti, kirjallisesti tai sähköpostitse osoitteella tarja.falkenberg@gmail.com. Kuntoutuspsykoterapian ja psykoterapian tuloksellisuutta ja vaikuttavuutta arvioidaan terapian aikana jatkuvalla seurannalla ja vuoropuhelulla asiakkaiden ja yhteistyötahojen kanssa. Kuntoutuspsykoterapiasta laaditaan arviointilausunto ja CORE-OM arviointi Kelalle vuosittain.
Vastuu palvelujen laadusta
Psykoterapia Tarja Falkenbergin omavalvontasuunnitelmasta ja palveluiden laadusta vastaa psykoterapeutti Tarja Falkenberg. Palveluyksikössä ei ole muuta henkilöstöä.
Asiakkaan ja potilaan asema ja oikeudet
Vastaanottoaikoja on mahdollista tiedustella sähköpostitse ja puhelimitse. Asiakkaan tarvitseman avun sisältöä rakennetaan ja siihen sovellettavat menetelmät valitaan yhdessä sovittujen tavoitteiden pohjalta. Jokaisella tapaamisella asiakkaan on mahdollista esittää psykoterapiaan liittyviä toiveitaan sekä antaa palveluntarjoajalle palautetta suullisesti. Asiakasta kannustetaan palautteeseen antamiseen. Palautteeseen reagoidaan viipymättä ja tarvittaviin korjaustoimenpiteisiin ryhdytään nopeasti ja harkitusti. Palautetta hyödynnetään psykoterapeutin toiminnan kehittämisessä. Lisäksi asiakas voi olla yhteydessä hyvinvointialueen potilasasiavastaavaan.
Muistutusten käsittely
Muistutusten käsittelystä vastaa palveluntuottaja PsykoterapiaTarjaFalkenberg. Kun asiakas tekee muistutuksen suullisesti tai kirjallisesti sähköpostilla palveluntuottajan toiminnasta, pyritään muistutukseen vastaamaan mahdollisimman pian suullisesti tai sähköpostilla. Vastauksessa muistutukseen kerrotaan, mihin toimenpiteisiin asian johdosta on ryhdytty ja miten asia on muuten ratkaistu. Muistutus käsitellään tarvittaessa asiakkaan psykoterapiaan lähettäneen tahon kanssa.
Henkilöstö
Psykoterapia Tarja Falkenberg on yhden henkilön psykoterapeutti Tarja Falkenbergin yritys.
Asiakas- ja potilastyöhön osallistuvan henkilöstön riittävyyden seuranta
Psykoterapia Tarja Falkenberg on yksin vastuussa omasta työstään. Asiakkaiden ja potilaiden kanssa sovitaan yhteistyön alkaessa käytännöistä lomien ja sairastapausten suhteen. Lomissa ja sairaustapauksissa ei ole korvaavaa työntekijää, vaan terapiakäynti peruuntuu tai siirtyy tapauskohtaisesti tuolta ajalta. Psykoterapia Tarja Falkenberg ei ota enempää asiakkaita ja potilaita kuin sen on yhden henkilön yrityksessä mahdollista hoitaa asianmukaisesti ja laadukkaasti.
Monialainen yhteistyö ja palvelun koordinointi
Asiakkaan tai potilaan laadukkaan hoidon kannalta ja sen varmistamiseksi tehdään yhteistyötä asiakkaan tai potilaan palvelukokonaisuuteen kuuluvien muiden sosiaali- ja terveydenhuollon palvelunjärjestäjien ja – tuottajien kanssa. Yhteistyö voi sisältää yhteisneuvotteluja ja lyhyempiä viesti- tai puhelinyhteydenottoja. Nämä tapahtuvat ainoastaan asiakkaan tai potilaan suostumuksella.
Toimitilat ja välineet
Psykoterapia Tarja Falkenbergin toimitilat on järjestetty palvelemaan psykoterapeuttista hoitoa ja yhteistyötä, asiakkaiden ja potilaiden yksityisyyden suoja turvaten. Toimitila on suojattu asianmukaisella lukituksella, äänieristysovella, paloturvallisuuslaitteilla ja opasteilla. Kiinteistön rappukäytävissä, autohallissa ja julkisissa tiloissa on kameravalvonta ja kiinteistöllä on 24h vartiointipalvelu.
Lääkinnälliset laitteet, tietojärjestelmät ja teknologian käyttö
Palveluyksikössä ei ole käytössä minkäänlaisia lääkinnällisiä laitteita. Asiakirjoja käsittelevällä psykoterapeutilla Tarja Falkenbergilla on terveydenhuollon lain ammattihenkilöstöstä (559/1994/16 & 17) mukainen salassapitovelvollisuus. Paperilla olevat tiedot säilytetään lukitussa kaapissa lukittavissa tiloissa. Tietokoneella kirjoitetut palautteet yhteistyötahoille, kuten esimerkiksi Kelan vaatimat lausunnot, ovat suojattuina salasanalla psykoterapeutin tietokoneella. Asiakkailla ja potilailla on koko yhteistyösuhteen ajan mahdollisuus antaa palautetta teknologian käyttöön liittyen. Palautteet käsitellään ja teknologiaa pyritään kehittämään niin, että se palvelisi paremmin asiakkaiden tarpeita.
Lääkehoitosuunnitelma
Palveluyksikössä ei käsitellä lääkeitä minkäänlaisessa muodossa.
Asiakas- ja potilastietojen käsittely ja tietosuoja
Itsenäisenä ammatinharjoittajana toimiva psykoterapeutti Tarja Falkenberg vastaa asiakastietolain 7 §:n mukainen palveluyksikön asiakastietojen käsittelystä ja siihen liittyvästä ohjeistuksesta. Psykoterapeutti noudattaa asiakastietojen kirjaamiseen liittyviä THL:n ohjeita ja määräyksiä. Psykoterapiassa otetaan huomioon rekisteröidyn oikeuksien toteutuminen EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen mukaisesti. Huomioon otetaan EU:n yleisen tietosuoja asetuksen ((EU) 2016/679) vaatimukset tietosuoja periaatteiden sekä rekisteröidyn oikeuksien toteutumisesta palveluyksikön toiminnassa
Säännöllisesti kerättävän ja muun palautteen huomioiminen
Palveluyksikön palveluja saavilla asiakkailla on jatkuvasti mahdollisuus antaa palautetta palveluyksikön toiminnasta ja palveluista. Palautetta myös kysytään terapiaprosessin aikana ja mm. kuntoutus psykoterapioiden arviointilausuntojen yhteydessä. Palautetta voi antaa suullisesti ja kirjallisesti. Palaute hyödynnetään omavalvontasuunnitelman ja psykoterapiatoiminnan laadun kehittämisessä.
2.3 Omavalvonnan riskienhallinta
Palveluyksikön riskienhallinnan vastuut, riskien tunnistaminen ja arvioiminen
Itsenäisenä ammatinharjoittajana toimiva psykoterapeutti Tarja Falkenberg vastaa palveluyksikön riskien hallinnasta yhdessä keskeisten yhteistyötahojen kanssa. Yhteistyötahoja ovat muun muassa asiakkaita ja potilaita psykoterapiaan lähettävät ja muutoin heidän hoidostaan ja kuntoutuksestaan vastaavat tahot (esim. YTHS, työterveys, terveyskeskus).
Keskeisiä riskejä ovat mahdolliset vaikeudet psykoterapeuttisen hoidon jatkuvuuden turvaamisessa esimerkiksi palveluntarjoajan estyessä sairastumisen tms. vuoksi, mahdolliset tietoturvallisuuteen liittyvät ongelmat sekä fyysisten tilojen palo- ja poistumisturvallisuuteen liittyvät mahdolliset ongelmat.
Jos riskejä asiakkaiden hoitoprosessien turvallisuuteen, tietoturvallisuuteen tai fyysisten tilojen turvallisuuteen liittyen ilmenee, ne käsitellään ja niiden vaikutus arvioidaan mahdollisimman pian, tarvittaessa yhteistyötahojen kanssa ja ongelmia ratkaiseviin, ennaltaehkäiseviin ja korjaaviin toimenpiteisiin ryhdytään tarpeen mukaisesti. Fyysisen vastaanottotilan riskienhallintaan osallistuu kiinteistön omistava kiinteistöosakeyhtiö Aikatalo Oy sekä palo- ja pelastuslaitos.
Riskienhallinnan keinot ja toiminnassa ilmenevien epäkohtien ja puutteiden käsittely
Psykoterapiaprosessin alussa tehdään asiakkaan kanssa psykoterapiasopimus suullisesti tai kirjallisesti. Jos psykoterapiaprosessin aikana ilmenee riskejä hoidon toteutumiseen ja sen laatuun liittyen, käsitellään ne yhdessä asiakkaan ja tarvittaessa yhteistyötahon kanssa. Prosessia ohjaavat myös asiakasta hoitavan tahon antamat tiedot (lääkärinlausunto tai kuntoutussuunnitelma), Kelan kuntoutukseen liittyvät toimintaohjeet sekä tieteelliseen tietoon ja ammatilliseen osaamiseen perustuva ymmärrys psykoterapiaprosessista.
Mikäli fyysisessä vastaanottotoimipisteessä ilmenee turvallisuusriskejä, ne selvitetään ja ratkaistaan yhteistyössä vastaanottokiinteistön taloyhtiön ja vuokranantajan kanssa. Valvovien viranomaisten selvityspyynnöt, ohjaus ja päätökset huomioidaan palveluyksikön toiminnan kehittämisessä.
Psykoterapeutti on velvollinen ilmoittamaan välittömästi salassapitosäännösten estämättä valvovalle viranomaiselle palveluntuottajan toiminnassa ilmenneet asiakasturvallisuutta olennaisesti vaarantavat tapahtumat, vaaratilanteet sekä muut sellaiset puutteet, joita psykoterapeutti ei kykene omavalvonnalla korjaamaan.
Riskienhallinnan seuranta, raportointi ja osaamisen varmistaminen
Riskienhallinnan toimivuutta seurataan ja arvioidaan jatkuvasti. Vaara- ja haittatapahtumat raportoidaan valvontaviranomaisille ja muille yhteistyötahoille tarpeidenmukaisesti. Palveluntuottaja osallistuu mahdollisuuksiensa mukaan Sote riskien hallintaan liittyviin koulutuksiin.
Ostopalvelut ja alihankinta
Ostopalveluyhteistyötahojen kanssa käydään läpi riskienhallintatietoisuutta ylläpitäviä ja niitä varmistavia keskusteluja.
Valmius- ja jatkuvuudenhallinta
Palveluyksikön valmius- ja jatkuvuudenhallinnasta sekä valmius – ja jatkuvuudenhallintasuunnitelmasta vastaa psykoterapeutti Tarja Falkenberg.
3. Omavalvontasuunnitelman toimeenpano, julkaiseminen, toteutumisen seuranta ja päivittäminen
3.1 Toimeenpano
Palveluyksikön palveluntuottaja on laatinut yksikkökohtaisen omavalvontasuunnitelman Valviran ohjeistuksen pohjalta ja sitoutuu noudattamaan tätä suunnitelmaa toiminnassaan.
3.2 Julkaiseminen, toteuttamisen seuranta ja päivittäminen
Palveluyksikön omavalvontasuunnitelma on julkaistu palveluntarjoajan verkkosivuilla www.terapiatuki.fi. Omavalvontasuunnitelmaa seurataan jatkuvasti, tietoja päivitetään tarvittaessa, ja se tarkastetaan neljän kuukauden välein Valviran ohjeistuksen mukaisesti.