Ohjeet psykoterapeuteille

Miten toimii nettiajanvaraus, mistä hyvä profiili koostuu, miten piilotan profiilin?

Näihin ja muihin vastauksiin löydät vastauksen tältä sivulta. Ja jos et löydä, niin pistä meille viestiä. Olemme aika nopeita vastaamaan.

tuki@minduu.fi

Nettiajanvaraus ja yhteydenotot

Miten nettiajanvaraus toimii?
  1. Sopiva psykoterapeutti etsitään palvelusta, valitaan aika kalenterista ja lähetetään varauspyyntö.
  2. Varauspyynnöstä tulee ilmoitus terapeutin sähköpostiin.
  3. Terapeutti kirjautuu palveluun ja tarkistaa varauksen tiedot.
  4. Terapeutti vahvistaa (tai hylkää) ajan ja lähettää vahvistuksen yhteydessä mahdolliset lisätiedot.
    • Halutessaan terapeutti voi olla asiakkaaseen yhteydessä ennen päätöstään vahvistaa tai hylätä asiakkaan tekemän varauksen.
  5. Asiakas saapuu vastaanotolle sovittuna aikana.
Miten lisään vapaita aikoja kalenteriin?

Aloita kirjautumalla sisään ja klikkaa “Muokkaa kalenteria”.

  1. Maalaa hiirellä sopiva aika kalenterista (yksi ruutu = 15 min)
    TAI Klikkaa aloitusajankohtaa ja muokkaa tarkempi aika uudessa ikkunassa.
  2. Syötä tarvittavat tiedot aukeavaan ikkunaan ja lähetä
  3. Valmista!

av_step2

 

 

Miten hallitsen ajanvarauksia?

1) Uusimmat varaukset näet kun kirjaudut palveluun sisään

av_hal1

2) Klikkaamalla ”Näytä tiedot” voit tarkastella asiakkaan lähettämiä tietoja

av_hal2
3) Hyväksynnän tai hylkäyksen yhteydessä voit antaa asiakkaalle tarvittaessa lisätietoja. Huom. Asiakas saa vastaanoton osoitteen automaattisesti, mutta ei muita suoria yhteystietoja (puh. & email).

av_hal3

Voinko vahvistaa ajan erikseen vai hyväksyykö palvelu asiakkaan tekemän varauksen automaattisesti?
Sinulle jää aina mahdollisuus hyväksyä tai hylätä asiakkaan tekemä varaus. Varauspyynnöstä näet asiakkaan yhteystiedot ja hänen ilmoittamansa lisätiedot. Voit siis olla yhteydessä asiakkaaseen ennen kuin vahvistat varauksen. Varauksia voit hallita kirjautumalla palveluun.
Täytyykö minun lisätä vapaita aikoja palveluun vai voinko ilmoittaa vain tietoni sivustolle?
Voit itse päättää otatko ajanvarauksen käyttöösi. Palvelun kautta voit ottaa myös pelkkiä yhteydenottoja asiakkailta sisäänrakennetun viestitoiminnon avulla. Kannustamme kuitenkin lisäämään vapaita aikoja palveluun.
Miten yhteydenotto toimii?

Asiakas ottaa yhteyttä ja saat viestin suoraan sähköpostiisi. Viestissä on asiakkaan yhteystiedot sekä hänen lähettämänsä lisätiedot. Tietojen pohjalta otat häneen yhteyttä.

Miksi en saa lisättyä aikoja?

Aikoja voit lisätä vasta kun profiilisi on julkaistu ja hyväksytty.

Profiilin hallinta

Miten muokkaan profiiliani?
  1. Kirjaudu sisään
  2. Klikkaa Muokkaa profiilia
  3. Tee tarvittavat muutokset
  4. Tallenna ja esikatsele
  5. Julkaise

Julkaisun jälkeen ylläpito tarkastaa vielä tiedot. Psykoterapia on terveydenhuoltoa ja tarkastuksen avulla voimme pitää huolta siitä, että sivustolle ei luoda sinne sopimatonta materiaalia.

Mistä hyvä profiili koostuu?

Hyvä tiivistelmä

Tee tiivistelmäsi huolella. Se näkyy hakutuloslistauksessa ja ratkaisee usein, avaako asiakas profiilisi. Älä pelkästään mekaanisesti toista pohjakoulutustasi, suuntaustasi tai kaupunginosaa, missä työskentelet. Nämä tiedot näkyvät hakutuloksissa muutenkin. Myös KELA-pätevyys näkyy hakutuloksissa.

Panosta sen sijaan siihen, minkä koet juuri omaksi vahvuudeksesi ja eduksesi tai minkä ajattelet puhuttelevan omaa asiakaskuntaasi. Jos tilanteesi on jollakin tavalla poikkeava, esim. toteutat vain videovälitteistä terapiaa tai vain yksittäisiä konsultaatioita, tästä on syytä mainita tiivistelmässä

EI NÄIN: Olen Valviran hyväksymä ratkaisukeskeinen psykoterapeutti ja kasvatustieteen maisteri ja pidän vastaanottoa Helsingin Kampissa. Psykoterapiasta hyötyy moni ja siihen voi saada KELAn tukea. Olen KELAn listoilla.

MIELUUMMIN ESIM. NÄIN: “Etsitkö inhimillistä, kokenutta ja keskustelevaa psykoterapeuttia? Minulla on kokemusta työskentelystä yleisimpien psykoterapiassa käsiteltävien ongelmien kanssa. Taustaltani olen kliininen psykologi ja olen työskennellyt mm. psykiatrisessa sairaalassa, kriisikeskuksessa ja terveyskeskuksessa.”

Osaamisesi tuominen esille

Tuo haluamasi koulutukset, erikoistumisesi ja työkokemus esille vapaaehtoisessa osiossa Ammatillinen taustani ja osaamiseni. Asiakas haluaa varmistaa, että olet pätevä ja osaava ammattilainen.

Hyvä kuva

Panosta hyvään profiilikuvaan – kuvasi on ensimmäinen asia, jonka asiakas noteeraa. Profiilikuvan voi päivittää myös myöhemmin.

Näkyvätkö tarkat yhteystietoni asiakkaille?

Eivät näy. Asiakkaat voivat lähettää sinulle viestin ”Ota yhteyttä” toiminnon kautta. Tarkkoja yhteystietoja ei voi tällä hetkellä laittaa nettiprofiiliin asiakkaiden nähtäväksi.

Toimipisteesi sijainti näytetään etusivun kartalla ja profiilissasi. Vain ajan varanneet asiakkaat näkevät tarkat osoitetietosi varausvahvistuksessa.

En tarvitse uusia asiakkaita, voiko Minduuta silti käyttää kotisivuina?

Voit määritellä otatko asiakkaita vastaan tällä hetkellä. Jos et ota uusia asiakkaita, piilotetaan tietosi Minduun hakutuloksista, mutta ne toimivat edelleen kotisivuinasi ja ovat löydettävissä mm. Googlen hakukoneen kautta. Piilotetusta profiilista veloitetaan 9€/kk.

 

 

 

 

Miten piilotan profiilin?
  1. Kirjaudu sisään
  2. Klikkaa piilota profiili
  3. Valmista
Mihin profiilissa vaaditut tiedot perustuvat?

Tarkoituksenmukainen tietojen tarjoaminen ja profiilikohtien hyvä suunnittelu on meille erittäin tärkeää.

Minduuta edeltänyt järjestelmä toimii usein huonosti asiakkaan näkökulmasta. Pelkät yhteystiedot sisältävät psykoterapeuttilistat ovat asiakkaalle haastavia ja työläitä. Mikäli ohjaava työntekijä ei ole rajannut suuntausta, asiakkaan tulisi vaikeuksiensa keskellä alkaa perehtymään eri suuntauksiin. Ne ovat heille vaikeaselkoisia ja abstrakteja ja niiden merkitys epäselvä.

Seuraavaksi asiakas saa listan nimiä ja hänen tulisi jokaisesta katsoa esillä olevat vähäiset tiedot. He turhautuvat yrittäessään tehdä vertailuja pelkkien nimien ja koulutuslyhenteiden ja koulutustietojen valossa, joista eivät ymmärrä. Sijainnin ja hintojen vertailut vaativat vielä erillistä karttapalveluun eri osoitteiden kopioimista ja tiedustelujen lähettämistä tai sokkona hinnan hyväksymistä.

Äkkiseltään jotkut valinnat voivat Minduussa tuntua yllättäviltä, mutta palvelun rakenne pohjautuu teettämäämme kyselytutkimukseen, johon vastasi 198 psykoterapiaan hakeutunutta tai psykoterapiaan hakeutumista harkitsevaa henkilöä. Lisäksi teetimme ulkopuolisella tutkimustoimistolla syvähaastattelututkimuksen asiakkaan tarpeista sivustoa käyttäessään. Toisinaan tulee väärinkäsityksiä, että asiakkaat yksioikoisesti valitsisivat terapeuttinsa yksittäisten valintojen pohjalta eivätkä tutkisi profiilia kokonaisuutena.

Profiiliteksteissä terapeutti voi tuoda omin sanoin esiin omassa työskentelyssään keskeisiä asioita. Jos toimintatavat vaihtelevat asiakkaan tarpeista lähtien, tämän voi kuvata profiilissa. Osa puolestaan ei halua kertoa itsestään liikaa vaan antaa tilaa asiakkaan mielikuville itsestään terapeuttina. Myös tämän merkitystä voi tuoda esiin profiilitekstissään, jos haluaa välttää itsensä lokeroimista.

Psykoterapeutin etsiminen Suomessa kestää usein kuukausia tai jopa yli puoli vuotta. Suomalaisista psykoterapeuteista 86% arvioi prosessin olevan liian raskas asiakkaalle.

Saan ilmoituksen: Profiilisi on tallennettu virheillä. Pakolliset kentät on täytettävä, ennen kuin profiili voidaan merkitä julkaistavaksi.

Profiilin jokin kohta puuttuu tai on virheellinen. Sivusto ilmoittaa virheellisen tai puuttuvan kohdan punaisella värillä.

virhe_profiili

Muista myös tarkastaa tekstikenttien pituudet. Jos teksti on liian lyhyt tai liian pitkä, ei profiilia voi julkaista.

Kun muokkaan profiilia ja tallennan, pitääkö vielä painaa julkaise, jotta muutokset tulee voimaan?

Suosittelemme painamaan aina Julkaise. Tällä tavalla varmistat, että profiili tulee aina julkaistuksi.

Miten hakutulosten järjestys muodostuu?

Haun järjestys sekoitetaan kerran viikossa, jotta se on kaikille tasapuolinen. Lisäksi haun pystyy järjestämään vapaiden aikojen tai etäisyyden mukaan.

haun_jarjestys

Miten saan omat nettisivut linkitettyä Minduuseen?

Tämä on Premium ominaisuus. Löydät kohdan profiilin muokkauksesta. Minduu-profiilin lisäksi et kuitenkaan välttämättä tarvitse erillisiä kotisivuja.

Videoasiointi

Miten luon tilin Videoasiointiin?

Videasiointiin luodaan erillinen käyttäjätili. Minduun tunnukset eivät toimi suoraan Videoasioinnissa. Tee tunnukset osoitteessa: https://www.asiointi.live/#/signup

Yleistä videoasioinnista

Videoasiointi on helppo ja tietoturvallinen tapa kohdata asiakkaat kasvotusten kuvapuhelun välityksellä. Videoasiointi toimii lähes millä tahansa tavallisella tietokoneella ja useilla Android älypuhelimilla ja tabletilla, joissa on kamera, mikrofoni ja kaiuttimet.

Videoasiointi ei edellytä sovellusten asentamista, vaan se toimii suoraan ilmaisissa Google Chrome ja Mozilla Firefox nettiselaimissa.

Lataa Videoasioinnin ohjeet (pdf)
Täyttääkö videoyhteys terveydenhuollon vaatimukset?

Kyllä. Palvelu on toteutettu ns. pilvipalveluna. Kaikki data tallennetaan EU:n ja Valviran säädösten edellyttämällä tavalla EU – alueella. Itse kuvapuheluja ei tallenneta mihinkään ja ne on vahvasti salattu käyttäen WebRTC protokollaan sisäänrakennettua 256 bittistä AES salausta.

 

 

 

 

En saanut rekisteröitymisen yhteydessä sähköpostia

Ei hätää! Sovellus toimii suoraan luomillasi tunnuksilla. Kirjaudu siis rohkeasti sisään.

Laskutus ja jäsenyys

Tyytyväisyystakuu

Jos et ole saanut uutta asiakastapaamista Minduun kautta tulleista yhteydenotoista tai ajanvarauksista, saat rahat takaisin. Eli Minduu on aina ilmainen siihen saakka kunnes saat ensimmäisen asiakkaasi Minduun kautta.

 

 

 

Miten laskutatte Premium-tilistä?

Saat laskun sähköpostiisi kuukausittain. Premium-jäsenyydessä on kiinteä kuukausimaksu, joka veloitetaan ensimmäisen kerran noin viikon päästä koejakson loppumisesta.

Huom. 30 päivän ilmainen Premium-koejakso alkaa siitä päivästä, kun profiilisi on julkaistu ja hyväksytty palveluun.

Miten laskutatte Peruspaketti-vaihdoehdosta?

Peruspaketti on ilmainen ensimmäiseen asiakastapaamiseen saakka, jonka jälkeen jokaisesta yhteydenotosta sekä varauksesta veloitetaan ja kuukausimaksu alkaa.

Voit ilmoittaa oletko saanut uutta asiakastapaamista ensimmäisen laskun yhteydessä. Hyvitämme laskun, jos yhtäkään asiakastapaamista ei ole toteutunut Minduun kautta. Emme myöskään laskuta järjestelmän kautta peruutetuista nettiajanvarauksista.

Ensimmäisen saadun asiakastapaamisen jälkeen saat laskun sähköpostiisi kuukausittain.

Miksi minun pitää maksaa yhteydenotoista, joista ei tule asiakkuutta? - Ja miten minimoit turhat yhteydenotot (Peruspaketti)

Emme valitettavasti pysty seuraamaan tuleeko yksittäisestä yhteydenotosta asiakkuutta. Halusimme kuitenkin tarjota kuukausipohjaisen hinnoittelun lisäksi myös transaktioon perustuvan vaihtoehdon.

Ymmärrämme, että turhasta ei halua maksaa ja tämän vuoksi tarjoamme tyytyväisyystakuun. Minduusta maksetaan vasta kun ensimmäinen asiakastapaaminen on sovittu.

Pitämällä profiilitietosi kattavina ja ajantasaisina, minimoit “turhien” yhteydenottojen määrää. Kun asiakas näkee hintasi, mihin päivän- tai viikonaikoihin sinulla on aikoja, minkä pituisiin terapiasuhteisiin otat asiakkaita sekä millaisista vaikeuksista kärsiviä asiakkaita hoidat, ei tällaisia asioita tarvitse tiedustella erikseen.

Kun merkitset profiiliin, ettet ota uusia asiakkaita, profiilisi piilotetaan hausta. Näin yhteydenottoja tulee vain aikoina, jolloin tosiaan otat uusia asiakkaita. Halutessaan voi käyttää myös pelkästään kalenteripohjaista ajanvaraustoimintoa, jolloin maksat vain toteutuneista tapaamisista.

Voit vaihtaa Premium – jäsenyyteen heti kun yhteydenottojen määrä kasvaa. Käytännössä terapeuttimme eivät maksa keskimäärin yli 30€/kk palvelusta.

Miten irtisanon palvelun ja mikä on irtisanomisaika?

Irtisanominen tapahtuu ilmoittamalla siitä meille tuki@minduu.fi .

Irtisanomisaika riippuu hieman kummalla paketilla olet. Peruspaketissa palvelun voi lopettaa milloin vain, maksat siinä vaiheessa kertyneet varaukset sekä yhteydenotot ja homma on sillä selvä. Peruspaketin laskutusjakso on aina kalenterikuukausi.

Premiumin kuukausimaksu maksetaan etukäteen laskutuskauden alussa ja jakso määräytyy sen mukaan milloin olet Premium tilin ottanut. Eli jos olet aloittanut Premium palvelun käytön esimerkiksi kuun 25. päivä, on laskutusjaksosi 25.-24. pv.

Sopimus katkaistaan siis aina laskutuskauden vaihtuessa.