Self-monitoring plan: Rauni Aaltonen

Y-tunnus: 3280612-1


SOSIAALI- JA TERVEYDENHUOLLON VALVONNASTA ANNETUN LAIN 27 §:N JA VALVIRAN MÄÄRÄYKSEN 1/2024 MUKAINEN PALVELUYKSIKÖN OMAVALVONTASUUNNITELMA

Tämä omavalvontasuunnitelmaa on laadittu 3.7.2025

Omavalvontasuunnitelmalla valvotaan alla olevan palveluyksikön toimintaa ja palveluyksikössä mahdollisesti käytettyjen alihankkijoiden toiminnan laatua ja asianmukaisuutta sekä asiakas- ja potilasturvallisuutta.

 Velvollisuus laatia palveluyksikkökohtainen omavalvontasuunnitelma perustuu sosiaali- ja terveydenhuollon valvontalain (741/2023) 27 §:n ja sen perusteella laadittuun Valviran määräyksen 1/2024. Mikäli palveluntuottajalla on kaksi tai useampia palveluyksiköitä, on palveluntuottajan laadittava kunkin palveluyksikön lisäksi omavalvontaohjelma. Palveluyksiköllä tarkoitetaan toiminnallisesti ja hallinnollisesti järjestettyä kokonaisuutta, jossa tuotetaan sosiaali- ja terveyspalveluita. Jokaisella palveluyksiköllä on lähtökohtaisesti omat nimetyt vastuuhenkilöt. Tyypillisesti kuntoutusyrityksissä on vain yksi palveluyksikkö, jossa voi kuitenkin olla useita eri palvelupisteitä (toimipisteitä). 

Omavalvontasuunnitelman tarkoituksena on keskittyä erityisesti riskien tunnistamiseen ja riskien ennalta ehkäisyyn konkreettisin omavalvontasuunnitelmaan kirjattavin keinoin. Omavalvontasuunnitelma ei ole strateginen asiakirja, vaan käytännön hoito- ja kuntoutustyön apuväline, jota päivitetään tarpeen mukaisesti, jollei omavalvontasuunnitelman seurannasta julkaista muuta julkista tietoa. 

Omavalvontasuunnitelma

1. Palveluntuottajaa, palveluyksikköä ja toimintaa koskevat tiedot

Palveluntuottajan perustiedot Rauni Aaltonen 3280612–1

Näsilinnankatu 48 D, 33200 Tampere

rauni.aaltonen@aaltonenoy.fi

 050 5466700

Tähän palveluyksikköön kuuluu seuraava palvelupiste, joissa palvelua annetaan:

Palvelupiste: Näsilinnankatu 48 D, 33200 Tampere

 Palvelut ja niiden vastuuhenkilöt, jotka tämä suunnitelma käsittää: Psykoterapeutti Rauni Aaltonen

2. Palvelut, toiminta-ajatus ja toimintaperiaatteet

Palveluyksikkö tarjoaa yksilöpsykoterapiapalveluita lapsille, nuorille ja aikuisille sekä lapsen ja nuoren vanhemman (huoltajan) ohjausta. Fyysinen toimipiste sijaitsee Tampereella. Palveluita tuotetaan Pirkanmaan alueella ja etäpalveluina koko Suomeen.

Vuositasolla arvioidut asiakas- ja potilasmäärät, joille palvelua tuotetaan, on noin 20. Kyseessä olevia palveluita tuotetaan itse maksaville asiakkaille/potilaille, vakuutusyhtiöasiakkaille/potilaille, hyvinvointialueen asiakkaille/potilaille ja Kelan kuntoutuspsykoterapia. Kuntoutuspalveluita ei hankinta toiselta alihankkijalta. 

3. Asiakas- ja potilasturvallisuus

 3.1 Palveluiden laadulliset edellytykset

Kuvaus toimenpiteistä, joilla palveluyksikön yrittäjä huolehtii tämän suunnitelman toteutumisesta

- Rauni Aaltonen on vastuussa yritystoiminnassa syntyneistä ongelmatilanteista.

- Rauni Aaltonen vastaa psykoterapiasuunnitelmien toteutumisesta sekä mahdollisista haasteista tai vaaratilanteista psykoterapiasuunnitelmien toteutumisessa.

- Rauni Aaltonen on järjestänyt itselleen mahdollisuuden ulkopuoliseen työnohjaukseen.

- Rauni Aaltonen kouluttautuu säännöllisesti pitäen yllä ammattitaitoaan ja edelleen kehittäen osaamistaan.

- Rauni Aaltonen toimii asiakkaidensa/potilaidensa vastuupsykoterapeuttina. Mikäli psykoterapeutti sairastuu, sovitaan järjestelyistä aina asianomaisten kanssa erikseen yksilöllisen tarpeen mukaisesti.

 3.2 Vastuu palvelujen laadusta

Rauni Aaltonen on terveyspalveluista vastaava henkilö, joka vastaa palvelujen laadusta kaikissa tilanteissa. Rauni Aaltonen on koulutettu ja Valviran valvoma terveydenhuollon ammattihenkilöistä annetun lain (559/1994) tarkoittama ammattihenkilö. Rauni Aaltonen vastuuhenkilönä, ammatinharjoittajana ja yksinyrittäjänä on kiinteästi mukana palveluyksikön päivittäisessä toiminnassa.

3.3 Asiakkaan ja potilaan asema ja oikeudet

Asiakkaan oikeus hyvään kohteluun ja hoitoon

Jokaisella on oikeus tulla kohdelluksi ja kohdatuksi aina asianmukaisesti asiakkaiden/potilaiden taus?tasta tai vammasta riippumatta. Jokaisella on oikeus laadultaan hyvään terveyden- ja sairaanhoitoon. Jokaisen hoito on järjestettävä ja häntä on kohdeltava siten, ettei hänen ihmisarvoaan loukata sekä siten, että hänen vakaumustaan ja hänen yksityisyyttään kunnioitetaan. Asiakkaan/potilaan äidinkieli, hänen yksilölliset tarpeensa ja kulttuurinsa on mahdollisuuksien mukaan otettava hänen hoidossaan ja kohtelussaan huomioon. Näistä oikeuksista säädetään tarkemmin laissa potilaan asemasta ja oikeuksista (potilaslaki, 785/1992). Potilaslain mukaiset muut oikeudet, kuten tiedonsaantioikeudet ja itsemääräämisoikeudet. Asiakkaiden/potilaiden oikeuksien toteutumisessa noudatetaan potilaan asemasta ja oikeuksista annettua laki, erityisesti lain 5 §, jonka mukaan asiakkaalla/potilaalla on oikeus saada tietoa erilaisista hoito- ja jatkohoitovaihtoehdoista kuten asiakkaan/potilaan valinnanvapauteen tai julkisesti järjestetyn hoidon suorahankintoihin liittyvistä kysymyksistä, sekä erityisesti potilaan asemasta ja oikeuksista annetun lain 6 § eli potilaan itsemääräämisoikeuteen liittyvissä kysymyksissä. Viitatun 6 § nojalla potilaalla on oikeus tulla hoidetuksi yhteisymmärryksessä hänen kanssaan. Jos potilas kieltäytyy jostain tietystä hoitotoimenpiteestä, on potilasta hoidettava muulla lääketieteellisesti hyväksyttävällä tavalla.

Rauni Aaltonen ei käytä kuntoutuksessa varsinaisia rajoitustoimenpiteitä. Mikäli rajoitustoimenpiteitä olisi käytössä, niistä tehtäisiin erilliset lain edellyttämät päätökset ja etukäteiset suunnitelmat sekä merkinnät myös tähän omavalvontasuunnitelmaan erillisen ”rajoitustoimenpiteet” otsikon alle. Rajoitustoimenpiteiden on lähtökohtaisesti perustuttava lakiin ja ne ovat aina viimesijainen keino. Lisätietoa Valviran rajoitustoimenpiteet -sivulla.

Hoitoon pääsy

Rauni Aaltonen ylläpitää mahdollisuuksien mukaan julkisesti verkossa tietoa asiakaspaikkatilanteesta osoitteessa www.rauniaaltonen.fi. Mikäli asiakkaalle/potilaalle ei kyetä tarjoamaan hoitoa kohtuullisessa määräajassa, tästä kerrotaan hoitoon hakeutuvalle asiakkaalle/potilaalle aina erikseen sähköpostilla. Asiakkaat/potilaat pääsevät arviointikäynnille henkilökohtaisesti asioimalla sähköpostilla, missä sovitaan mahdollisesta psykoterapian aloituksesta. 

Psykoterapiasuhteen aloitus

 Psykoterapiasuhteen alussa Rauni Aaltonen kartoittaa asiakkaan/potilaan tarpeet ja kuntoutuksen tavoitteet, sekä sopii pitkäaikaiseksi tarkoitetun asiakkaan/potilaan kanssa erillisen psykoterapiasuunnitelman yksityiskohdista. Asiakkaan/potilaan kanssa laadittava psykoterapiasuunnitelma perustuu erilliseen asiakkaan/potilaan kuntoutus- ja hoitosuunnitelmaan, mikäli sellainen on saatavilla. Laskutuksesta tehdään kirjallinen sopimus ja toimitustavasta sovitaan erikseen.

Epäasiallisen kohteluun puuttuminen ja potilasasiavastaava

Mikäli asiakas/potilas tulee epäasiallisesti kohdelluksi, voi asiakas/potilas olla suoraan yhteydessä Rauni Aaltoseen epäasiallisen kohtelun oikaisemiseksi. Rauni Aaltonen kirjaa asiakkaalta/potilaalta saadun ilmoituksen muistutuksena ja varmistaa ilmoituksessa kerrottujen epäkohtien poistumisen. Potilaalla on myös oikeus saada alueen potilasasiavastaavalta lisätietoja potilaan oikeuksistaan. Vastaanottotilan seinällä, verkkosivuilla ja tässä omavalvontasuunnitelmassa on potilas- ja sosiaaliasiavastaavista kertova tiedote, josta asiakas/potilas saa tarvittaessa lisätietoja potilaan oikeuksistaan. Rauni Aaltonen on kouluttanut itseään potilaiden oikeuksia koskevasta lainsäädännöstä. Sekä yksityisten yritysten että julkisen terveydenhuollon asiakkaita neuvotaan hyvinvointialueen potilas- ja sosiaaliasiavastaavien neuvonnasta. Asiakkaiden/potilaiden itsemääräämisoikeutta kunnioitetaan täysimääräisesti, eikä asiakkaan/potilaan itsemääräämisoikeutta rajoittavia toimenpiteitä käytetä. Mikäli rajoittamistoimenpiteitä joudutaan käyttämään, muutetaan tätä omavalvontasuunnitelmaa. Kuntoutus on vapaaehtoista ja potilaalla on aina mahdollisuus kieltäytyä tälle tarjottavista psykoterapiatoimenpiteistä. Menestyksekäs kuntoutuminen edellyttää tyypillisesti asiakkaalta/potilaalta myös omaa aktiivisuutta ja motivaatiota kuntoutumisensa tukemiseksi, johon pyritään tyypillisesti pääsemään asiakkaan/potilaan motivoinnilla, ohjauksella ja harjoituksilla. Palveluntuottajalla ei ole erillisiä asiakkaan/potilaan itsemääräämisoikeuden vahvistamiseksi laadittuja ohjeita tai suunnitelmia. Asiakkaiden/potilaiden tyytyväisyyttä seurataan säännöllisesti kysymällä tyytyväisyydestä tarjottuun palveluun. 

3.4 Muistutusten käsittely

 - Asiakkailla/potilailla tai näiden laillisella edustajalla on potilaan asemasta ja oikeuksista annetun lain 3 luvun 10 §:n nojalla oikeus tehdä hoidostaan tai kohtelustaan vapaamuotoinen muistutus Rauni Aaltoselle Myös potilaan omaisella tai läheisellä on oikeus tehdä muistutus, jos potilas ei siihen itse kykene.

- Rauni Aaltonen käsittelee potilaan antamat muistutukset ja varmistaa epäkohtien korjaamisen viipymättä. Saadusta muistutuksesta ja sen perusteella tehdyistä hoitoon liittyvistä ratkaisuista tehdään merkintä muistutuksen antaneen potilaan potilasasiakirjoihin. 

- Muistutukset ja niiden perusteella tehdyt toiminnan oikaisuun liittyvät toimet käsitellään soveltuvin osin läpi asiakkaan/potilaan kanssa ja asiassa tehtyjen oikaisujen pohjalta tehdään tarpeelliset muutokset toimintaprosesseihin tai tähän omavalvontasuunnitelmaan. 

3.5 Henkilöstö

- Rauni Aaltonen toimii terveydenhuollon ammatinharjoittajana yksinyrittäjänä.

- Vuokratyövoimaa ei käytetä 

- Sijaisuustarpeet pyritään tarvittaessa täyttämään ensisijaisesti alihankkijan tai määräaikaisen työntekijän avulla. Kelan vaativassa lääkinnällisessä kuntoutuksessa ja ostopalveluissa sijaisen on täytettävä samat tilaajan asettamat sopimuksista ilmenevät edellytykset kuin vakituisellekin hen?kilöstölle asetetaan. Mahdollisen sijaisen pätevyys tarkistetaan etukäteen.

Ensiapuvalmius

Rauni Aaltonen ylläpitää omaa henkilökohtaista ensiapuvalmiuttaan käymällä ja päivittämällä Punaisen Ristin EA1-koulutuksen. Toimitiloissa on käytettävissä yleisimmät tarvittavat ensiapuvälineet.

3.6 Asiakas- ja potilastyöhön osallistuvan henkilöstön riittävyyden seuranta

- Kuntoutuspalvelut ovat tyypillisesti kasvokkain yhden psykoterapeutin antamia terveyspalveluita, jotka eivät tyypillisesti toteudu lainkaan, jos psykoterapeutti tai asiakas/potilas puuttuvat. Rauni Aaltonen seuraa asiakkaiden/potilaiden hoitoon pääsyä ja kuntoutuksen toteutumista. Rauni Aal?tonen tiedottaa vapautuvista asiakas-/potilaspaikoista verkkosivuillaan.

- Rauni Aaltonen hallinnoi työkuormaansa siten, että työkuorma ei muodostu liian kuormittavaksi ja että asiakkaiden/potilaiden kuntoutumisella on aina olemassa onnistumisen edellytykset.

- Kuntoutusalalla erityisiä lakiin perustuvia henkilöstömitoituksia ei ole. Mikäli palvelun tilaajat, kuten Kela tai hyvinvointialueet, esittävät henkilöstön määrää tai laatua koskevia vaatimuksia, niitä noudatetaan.

3.7 Monialainen yhteistyö ja palvelun koordinointi

- Yhteistyö hyvinvointialueen ja muiden terveydenhuollon tai sosiaalihuollon toimijoiden kanssa järjestetään sopimuksen mukaisella tavalla ja tarpeellisella määrällä hoitoneuvotteluja. Tämän lisäksi monialaista yhteistyötä voidaan tehdä esimerkiksi asiakkaan kotikäyntien/arkiympäristö?käyntien yhteydessä tai erillisillä verkostokäynneillä, sekä myös puhelimitse ja suojatulla sähköpostilla.

3.8 Toimitilat ja välineet

Kuvaus potilasturvallisuuden kannalta kriittisten tilojen suunnittelusta sekä tilojen soveltuvuudesta käyttötarkoitukseensa

Tämän toimintayksikön omavalvontasuunnitelma kattaa seuraavat fyysisesti palvelupisteet: Näsilinnankatu 48 D, 33200 Tampere. Huoneistossa on kaksi huonetta, äänieristetyt ovet, odotustila ja kaksi wc:tä. Ilmanvaihto toteutuu koneellisesti (viilentävä ja lämmittävä, lisäksi vesikiertoiset patterit). Odotus- ja wc-tilojen siivoustarvikkeet ovat odotustilassa, vastaanottotilan siivous- ja terapiavälineiden säilytys on vastaanottotiloissa.

Tilojen esteettömyys

Toimitilat järjestetään asiakaskunnan tarpeiden edellyttämällä tavalla. Vastaanotolle pääsee pyörätuolilla. Rakennuksessa on samassa kerroksessa myös inva-wc käytössä. 

Pelastussuunnitelma

Pelastuslain 15 §:n mukaan rakennukseen, joka on poistumisturvallisuuden tai pelastustoiminnan kannalta tavanomaista vaativampi tai jossa henkilö- tai paloturvallisuudelle aiheutuvan vaaran tai vahinkojen voidaan arvioida olevan vakavat, on laadittava pelastussuunnitelma. Pelastussuunnitelman laatimisesta vastaa rakennuksen tai kohteen haltija. Koko rakennuksessa, ml. ko. huoneisto, on käytössä automaattinen sprinklerijärjestelmä. Rauni Aaltonen on perehtynyt pelastussuunnitelmaan suunnitelman edellyttämällä tavalla.

Kuvaus tilojen järjestämisestä, kulunvalvonnasta sekä murto- ja palosuojauksesta

Tilat on suojattu kolmella lukituksella; ulko-ovi, käytävä ja huoneiston molemmat ovet. Ulko-ovessa on automaattilukitus ja se sulkeutuu arkisin klo 16. Paperimuotoista materiaalia, säilytetään lukitussa palosuojatuissa kassakaapissa. 

Kuvaus siivous, jätehuoltoon ja ongelmajätteiden käsittelyyn liittyvistä menettelyistä

Tilat siivotaan viikoittain ja tarvittaessa useamminkin. Jätehuolto on järjestetty kunnallisen jätehuollon kautta. Toiminnassa ei tyypillisesti synny erityisen vaarallisia jätteitä. 

Käytettävien välineiden huolto ja perehdytys

Rauni Aaltonen vastaa toimialueellansa käytettävien välineiden asianmukaisesta huollosta ja perehtyy tai kouluttautuu laitteiden käyttöön ennen laitteiden käyttöönottoa.

3.9 Lääkinnälliset laitteet, tietojärjestelmät ja teknologian käyttö

Potilastietojärjestelmät

Rauni Aaltonen pitää manuaalista potilasrekisteriä erillisessä suojatussa ja lukitussa tilassa, jossa potilasasiakirjoja säilytetään lukitussa kassakaapissa. Ostopalvelutilanteet

Rauni Aaltosen tuottaessa palvelua toiselle alihankintana, ostopalveluna tai palvelusetelinä (kuten hyvinvointialueelle tai alihankintana työterveyshuollon palveluntuottajalle) laaditaan henkilötietojen käsittelysopimus toimeksiantajan kanssa ja pidetään potilasrekisteriä erillisen toimeksiantajan lukuun siten, etteivät potilastiedot sekoitu oman potilasrekisterinpidon kanssa. Ostopalvelutilanteissa potilastiedot viedään Kantaan joko toimeksiantajan toimesta erikseen tai itse, mikäli toimeksiantaja on antanut Rauni Aaltoselle erillisen ostopalvelun valtuutuksen Kantaan. Käytettäessä alihankkijoita perehdytetään alihankkija oman potilastietojärjestelmän käyttöön ja avataan alihankkijalle tunnukset, ellei alihankkija käytä ostopalvelun valtuutusta tai toimita alihankinnasta syntyneitä potilastietoja muuten yritykselle. Alihankkijoiden kanssa sovitaan myös henkilötietojen käsittelystä toisen lukuun. Mikäli rekiterinpitäjä on muu kuin Rauni Aaltonen, kuten esimerkiksi hyvinvointialue asiakastietolain 13 §:n nojalla, huomioidaan tämä alihankintasopimuksissa. Mahdolliset potilasrekisteriä koskeva tietopyynnöt ja tietoturvaloukkausepäilyt ohjataan viipymättä kulloisenkin rekisterinpitäjän ratkaistavaksi. Rauni Aaltosen omaan rekisterinpitoon kuuluvissa asioissa tietopyynnöt ja tietoturvaloukkaukset käsitellään, ratkaistaan ja kirjataan itse. Tietojärjestelmiin kohdistuvista vakavissa häiriöistä ilmoitetaan järjestelmätoimittajalle tai Valviralle erillisen tietoturvasuunnitelman kirjauksen mukaisesti. Muissa häiriötilanteissa toimitaan erillisen tietoturvasuunnitelman mukaisesti.

Etävastaanotto tai etäpsykoterapia

Etäpalveluita käytetään tietoturvallisella tavalla siten, että asiakas/potilas on luotettavasti tunnistettavissa. Ennen kasvokkain alkaneen psykoterapian siirtämistä etäpsykoterapiaksi varmistutaan asiakkaan/potilaan tietoteknisistä edellytyksistä suoriutua psykoterapiasta myös etänä, joko asiakkaan/potilaan tai palveluntuottajan laitteilla, kuten tabletilla, tietokoneella tai puhelimella.

3.10 Lääkehoitosuunnitelma

Rauni Aaltonen ei järjestä lääkehoitoa, eikä käsittele lääkkeitä, joten erillistä lääkehoitosuunnitelmaa ei ole. 

3.11 Asiakas- ja potilastietojen käsittely ja tietosuoja

Potilaan yksityisyyden suoja ja potilastietojen luovuttaminen

Jo pelkkä tieto terveydenhuollon asiakkuudesta on lain mukaan salassa pidettävä potilassalaisuuden suojaama tieto. Rauni Aaltosen asiakas- ja potilasrekisteri on salainen sekä tarpeellisin toimenpitein suojattu sekä teknisesti että organisatorisesti. Mahdolliset virheelliset asiakastietokirjaukset korjataan aina viipymättä riippumatta siitä, miten tieto virheellisestä merkinnästä on tullut ilmi. Potilaan yksityisyyden suojaa tai muita oikeuksia ja vapauksia vakavasti vaarantavista tietoturvaloukkauksista kerrotaan aina rekisterinpitäjän toimesta EU:n tietosuoja-asetuksen mukaisesti viipymättä potilaalle itselleen tai tämän lailliselle edustajalle, kuten edunvalvojalle tai huoltajalle. Asiakastietoja luovutetaan eteenpäin vain lakiin perustuvasta syystä, asiakkaan erillisellä suullisella tai kirjallisella suostumuksella tai potilaan Kanta-arkistoon antaman tietojen luovutusluvan perusteella. Suullisesta tietojen luovutussuostumuksesta tehdään aina erillinen merkintä asiakasasiakirjoihin. Lakiin perustuvissa ostopalveluissa, kuten hyvinvointialueiden tai näiden yhteistyöelinten sekä Helsingin kaupungin tilaamien sote-palveluiden osalta rekisterinpitäjä on lakisääteisesti palvelut tilannut taho. Rekisterinpitovastuun kuuluessa ostopalveluissa tilaajalle, ei asiakkaalla ole erillistä mahdollisuutta kieltää tai sallia asiakastietojen palauttamista tilaajalle. Kelan kuntoutuspalveluiden ja Kelan kuntoutuspsykoterapian osalta palveluntuottaja on aina itsenäinen potilas- ja asiakastietojen rekisterinpitäjä, eikä tietoja luovuteta eteenpäin lähettävälle tai muulle taholle ilman potilaan suostumusta tai lakiin perustuvaa syytä. Kelan kuntoutuksen osalta lakiin perustuva syy voi olla kuitenkin esimerkiksi Kelan esittämä Kelan kuntoutuslakiin perustuva pyyntö saada tietoja kuntoutuksen edistymisestä, jos tiedolla voi olla vaikutusta etuuspäätöksen käsittelyyn.

Asiakasasiakirjojen käsittely yrityksen sisällä

Asiakasasiakirjojen kuten potilasasiakirjojen käsittelyssä noudatetaan EU:n yleistä tietosuoja-asetusta sekä lakia sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023). Rauni Aaltosen tietoturvaa ja tietosuojaa on suunniteltu täsmällisemmin erillisessä lakisääteisessä tietoturvasuunnitelmassa, joka ei ole julkinen asiakirja. Rauni Aaltonen käy vähintään kerran vuodessa tietoturvan ja tietosuojan kertaus- ja täydennyskoulutuksen jonkun ulkopuolisen toimijan järjestämänä verkko- tai läsnäolokoulutuksena.

Rekisterinpitoasioista vastaavan henkilön yhteystiedot: 

Rauni Aaltonen, rauni.aaltonen@aaltonenoy.fi, 050 5466700. Lisätietojen osalta asiakkaiden/potilaiden käytettävissä on aina EU:n tietosuoja-asetuksen mukainen tietosuojaseloste.

3.12 Säännöllisesti kerättävän ja muun palautteen huomioiminen

Palautteen kerääminen ja muistutukset

Asiakkailta/potilailta kerätään muuten palautetta aina kuntoutusjakson päättyessä. Palautetta pyydetään suullisesti ja kirjallisesti. Terveydenhuollon asiakkailla on aina oikeus tehdä potilaan asemasta ja oikeuksista annetun lain 3 luvun mukainen muistutus. Palveluntuottajan on käsiteltävä muistutus asianmukaisesti ja siihen on annettava kirjallinen vastaus kohtuullisessa ajassa muistutuksen tekemisestä. Vastaus on perusteltava asian laadun edellyttämällä tavalla. Muistutuksen tekeminen ei rajoita asiakkaan oikeutta tehdä saamastaan palvelusta kantelua valvovalle viranomaiselle, eli aluehallintovirastolle tai Valviralle.

4. Omavalvonnan riskienhallinta

4.1 Palveluyksikön riskienhallinnan vastuut, riskien tunnistaminen ja arvioiminen

Rauni Aaltosella on velvollisuus ilmoittaa palvelunjärjestäjälle ja valvontaviranomaiselle (aluehallintovirasto tai Valvira) omassa tai tämän alihankkijan toiminnassa ilmenneet asiakas- ja potilasturvallisuutta olennaisesti vaarantavat epäkohdat sekä asiakas- ja potilasturvallisuutta vakavasti vaarantaneet tapahtumat, vahingot tai vaaratilanteet sekä muut sellaiset puutteet, joita Rauni Aaltonen ei ole kyennyt tai ei kykene korjaamaan omavalvonnallisin toimin. Ilmoitusvelvollisuutta ei ole, mikäli Rauni Aaltonen kykenee omatoimisesti korjaamaan puutteet tai uhkaavat puutteet itsenäisesti omilla toimillaan.

Toiminta poikkeus- ja häiriötilanteissa sekä toimintaohjeet näihin tilanteisiin

Väkivaltatilanteet 

Rauni Aaltonen pyrkii ehkäisemään väkivaltatilanteita tunnistamalla potentiaaliset väkivaltauhkatilanteet mahdollisimman aikaisin etukäteen. Rauni Aaltosen toimintatapaan ei kuulu väkivalta missään muodossa. Tilanteen rauhoittamiseksi käytetään aina muita keinoja. Asiakkaiden/potilaiden turvallisuuden niin edellyttäessä Rauni Aaltonen on velvollinen kutsumaan paikalle poliisin ratkaisemaan väkivallan uhkan tai selvittämään jo tapahtunutta väkivaltaa. Tapaturmatilanteet

Rauni Aaltosella on erillinen potilasvakuutuslain mukainen potilasvakuutus, joka kattaa hoitotilanteissa tapahtuneet tapaturmat. Edellytyksenä on, että tapaturma tapahtuu hoito- tai tutkimustilanteen yhteydessä. Rauni Aaltonen huolehtii tapaturmariskien torjunnasta esimerkiksi talviaikana torjumalla liukkautta, olemalla yhteydessä huoltoyhtiöön toimipisteelle saavuttaessa tai järjestämällä muulla tavoin asiakkaille/potilaille turvalliset kulkuyhteydet toimitiloihin.

Sähkökatkot ja muut poikkeukselliset tilanteet 

Rauni Aaltosella on asiakas-/potilasturvallisuuden edellyttämät välineet ja osaaminen välineiden käyttöön myös sähkökatkotilanteessa.

Kuvaus menettelystä, jolla epäkohdat korjataan

Epäkohtien korjaaminen on lähtökohtaisesti Rauni Aaltosen (lain mukaisen vastuuhenkilön) itsensä vastuulla. Asiakas- ja potilasturvallisuutta heikentävät epäkohdat toiminnassa tai laitteistoissa korjataan välittömästi.

Valvontaviranomaisen antama ohjaus ja päätökset

Palveluyksikön omavalvontasuunnitelmaa tehtäessä ja muutettaessa on otettava huomioon valvontaviranomaisten antama ohjaus ja päätökset. Viranomaisten antamaa ohjausta ei ole ollut.

4.2 Riskienhallinnan seuranta, raportointi ja osaamisen varmistaminen

Kuntoutuksen tyypilliset riskit ja raportointi

Kuntoutuksen suurimmat riskit liittyvät tyypillisesti liikuntakokeiluihin ja tavoitteiden saavuttamatta jäämiseen erinäisistä syistä. Itse hoidosta aiheutuvat riskit ovat usein vähäisiä, mutta eivät olemattomia. 

Infektioiden torjuntasuunnitelma (tartuntatautilain 17 §) Tartuntatautilain 17 §:n mukaan terveydenhuollon palveluntuottajalla on oltava infektioiden torjuntasuunnitelma. Toimintayksikössä noudatetaan THL:n infektioiden torjuntaohjeiden tavanomaisia varotoimia. Tavanomaiset varotoimet ovat luettavissa tällä sivulla https://thl.fi/aiheet/infektiotaudit-ja-ro?kotukset/taudit-ja-torjunta/infektioiden-ehkaisy-ja-torjuntaohjeita/tavanomaiset-varotoimet-ja-varotoimiluokat. Sivun sisältö tallennetaan myös erillisenä pdf-tiedostona https://thl.fi/docu?ments/155392151/190385611/Varotoimiluokat+29.1.2020.pdf/64581012-b8b1-08f2-bf7f?ec07cf178a98/Varotoimiluokat+29.1.2020.pdf?t=1580465683803 tai tulosteena käytettäväksi siltä varalta, että verkkosivu ei ole toiminnassa. 

Läheltä piti -tilanteet ja muiden vaaratilanteiden käsittely

Rauni Aaltonen kirjaa vaaratapahtumat ylös manuaalisen potilaskortiston yhteyteen erilliseen vaaratilanteiden vihkoon. Vaaratapahtumiin ei kirjata potilaiden tai asiakkaiden henkilötietoja. Vaaratapahtumakirjaukset eivät korvaa asiakaskohtaisia potilas- ja asiakasasiakirjamerkintöjä, vaan ovat täydentäviä tietoja esimerkiksi Rauni Aaltosen tapaturmavakuutusta tai riskien ehkäisyä varten. Yksinyrittäjä kertaa kirjaamansa vaaratapahtumat päivittäessään omavalvontasuunnitelmaa.

 4.3 Ostopalvelut ja alihankinta

Ostopalvelutuottajien palvelutuotantoa valvotaan pääosin samoin keinoin kuin Rauni Aaltosen omaakin tuotantoa: seuraamalla asiakkaiden/potilaiden kuntoutumisen kehittymistä, laadittuja potilasasiakirjoja sekä kysymällä asiakkaalta/potilaalta palautetta. Saatua tietoa täydennetään säännöllisellä alihankkijan kanssa käydyllä vuoropuhelulla näistä aiheista.

4.4 Valmius- ja jatkuvuudenhallinta

Rauni Aaltonen vastaa henkilökohtaisesti valmius- ja jatkuvuudenhallinnasta ja valmius- ja jatkuvuussuunnitelmasta.

5. Omavalvontasuunnitelman toimeenpano, julkaiseminen, toteutumisen seuranta ja päivittäminen

5.1 Toimeenpano

Ajantasainen omavalvontasuunnitelma on Rauni Aaltosen itsensä laatima ja saatavilla kaiken aikaa osoitteessa www.rauniaaltonen.fi. Omavalvontasuunnitelman muutokset tehdään ja päivitetään verkkoon tarpeen mukaan. Omavalvontasuunnitelmaan tehdyt muutokset otetaan arkeen ja käytäntöihin.

5.2 Julkaiseminen, toteutumisen seuranta ja päivittäminen

Omavalvontasuunnitelma on nähtävillä ed. verkkosivuilla sekä vastaanottotilassa. Suunnitelma on saatavilla sekä sähköisesti että paperitulosteena. Suunnitelmaan kirjataan viimeisin päiväys, jolloin suunnitelmaa on muutettu, jotta asiakkaiden/potilaiden saatavilla on aina suunnitelman uusin versio. Omavalvontasuunnitelma on laadittava sähköisesti. Rauni Aaltonen varmistaa itse omavalvontasuunnitelman lisäämisen verkkosivuille ja toimipisteeseen henkilökohtaisesti. Omavalvontasuunnitelman havainnot ja päivitykset käsitellään ja julkaistaan heti tarpeen mukaan tai kun omavalvontasuunnitelman seurantaa muutoin toteutetaan. Omavalvontasuunnitelman toteutumisen seurannan tulokset julkistetaan verkkosivuilla vuosittain.