Self-monitoring plan: Maiju Olsén

Y-tunnus: 3220243-2


 

Maiju Olsén

Yksityisen terveydenhuollon omavalvontasuunnitelma

Päiväys 1.2.2025 Versionumero 1.0

Laatija ja hyväksyjä: Maiju Olsén

 

  1. Palvelujen tuottaja

Yksityisiä terveyspalveluja tuottava yritys

Toimiala: Muu terveyspalvelu

Yrityksen nimi: Toiminimi Maiju Olsén

Yhtiömuoto: Yksityinen elinkeinonharjoittaja, toiminimi

Osoite: Vilhonkatu 23

Postinumero: 24240

Postitoimipaikka: Salo

Yhteystiedot: maiju.olsen2@gmail.com, 045 3553893

Yrityksen perustamisvuosi: 2021

Henkilöstömäärä: 1

Y-tunnus: 3220243-2

Vastuuhenkilön nimi ja yhteystiedot: Maiju Olsén, 040 7746960, maiju.olsen@gmail.com

 

     2. Toiminta-ajatus, arvot ja toimintaperiaatteet

Yritys on perustettu tarjoamaan psykoterapiapalveluita sekä psykologin palveluita aikuisille asiakkaille. Yritys tarjoaa psykoterapiapalveluita Salossa, KKT-Keskus Arvon toimitiloissa, ja pystyy ottamaan vastaan aluksi noin 6 asiakaskertaa viikossa, nostaen tätä aina 15-25 asiakaskertaan viikossa. 

Psykoterapiapalvelut voi jaotella asiakaskunnittain seuraavanlaisesti: pitkäjaksoinen Kela:n kuntoutuspsykoterapia, vakuutusyhtiön korvaama määräaikainen psykoterapia, omakustanteinen psykoterapia sekä tutustumiskäynnit, mahdollista pitempää terapiajaksoa varten.

Yritys tarjoaa myös seuraavia psykologin palveluita: lyhyet tai pidemmät interventiot, tukikäynnit (liittyen esim. elämän muutostilanteisiin ja henkilökohtaisiin kriiseihin). 

Yrityksen toiminnan tavoitteena on tarjota asiakkailleen korkealaatuista ja yksilöllistä tukea mielenterveyden haasteiden kohtaamiseen. Tavoitteena on edistää asiakkaidensa hyvinvointia, työ- ja opiskelukykyä, elämänlaadun parantamista ja mielenterveyden oireiden lievittämistä. Yrityksen palvelut keskittyvät asiakaskeskeisyyteen, turvalliseen ja luottamukselliseen ympäristöön sekä jatkuvaan ammatilliseen kehitykseen. Pitkän aikavälin tavoitteena on laajentaa palvelutarjontaa ja tavoittaa mahdollisimman moni asiakas, joka tarvitsee psykoterapeuttista tukea, niin henkilökohtaisesti kuin myös eri digitaalisten kanavien kautta. Terapiajaksojen pituudet vaihtelevat muutamasta käynnistä usean vuoden hoitosuhteeseen. 

2.1 Yrityksen arvot

1. Asiakaskeskeisyys – Yrityksen toiminnassa on ensisijaisen tärkeää kuunnella asiakkaitamme ja tarjota heille yksilöllisiä ja tarpeenmukaisia ratkaisuja. Pyrin luomaan turvallisen ja hyväksyvän ympäristön, jossa asiakas voi olla oma itsensä.

2. Ammatillisuus ja eettisyys – Pyrin toimimaan aina korkeimpien ammatillisten ja eettisten standardien mukaisesti. Kunnioitan asiakkaitteni yksityisyyttä ja luottamusta sekä seuraan alan viimeisimpiä tutkimuksia ja käytäntöjä.

3. Empatia ja myötätunto –Tavoitteena on luoda yhteys asiakkaaseen ja edistää hänen hyvinvointiaan empaattisella ja myötätuntoisella otteella.

4. Jatkuva oppiminen ja kehitys– Psykoterapian kenttä on jatkuvassa muutoksessa, ja yritykseni on sitoutunut jatkuvaan ammatilliseen kehittymiseen. Seuraan alamme tutkimuksia ja kehittämme jatkuvasti toimintatapoja, jotta voimme tarjota asiakkaillemme ajankohtaista ja laadukasta tukea.

5. Inklusiivisuus ja tasa-arvo– Uskon, että kaikilla on oikeus saada apua mielenterveyteensä riippumatta taustastaan, sukupuolestaan, kulttuuristaan tai muista tekijöistään. Tavoitteena on tarjota palveluja kaikille asiakkaille tasa-arvoisesti ja yhdenvertaisesti.

2.2 Toiminnan sisällön kuvaus

Yritykseni toiminta keskittyy tarjoamaan yksilöllisiä psykoterapiapalveluita aikuisille (yli 18-vuotiaille) asiakkaille, jotka tarvitsevat apua mielenterveyden haasteiden käsittelemisessä. Psykoterapia on tutkitusti vaikuttava ja suositeltu hoitomuoto mielenterveyden ongelmissa. Tavoitteena on luoda turvallinen, avoin ja luottamuksellinen ympäristö, jossa asiakas voi käsitellä henkilökohtaisia asioitaan ammattilaisten tuella. Yrityksen toiminnan sisällön painopiste on asiakaslähtöisessä ja kokonaisvaltaisessa hyvinvointityössä, jossa huomioimme asiakkaan yksilölliset tarpeet ja tuemme hänen henkistä kasvuaan ja toipumistaan. Tavoitteena on poistaa tai lievittää psyykkisiä ongelmia ja niihin liittyvää kärsimystä, tukea psyykkistä kasvua ja kehitystä sekä lisätä ihmisen valmiuksia ratkaista ongelmiaan itse. Psykologin tuki on keskeinen apu mielenterveyden haasteissa, sillä se tarjoaa asiantuntevaa ohjausta, ennaltaehkäisyä ja tieteellisesti perusteltuja menetelmiä hyvinvoinnin tukemiseen. Psykologi auttaa ymmärtämään ja käsittelemään vaikeita tunteita, ajattelumalleja ja käyttäytymismalleja, mikä edistää mielenterveyttä ja elämänlaatua. Varhainen ja oikea-aikainen tuki voi ehkäistä ongelmien syvenemistä ja parantaa asiakkaan toimintakykyä niin arjessa, työssä kuin ihmissuhteissa.

Tarjoamani psykoterapia on kognitiivisesti suuntautunutta. Kognitiivisen psykoterapian tarjoaminen on perusteltua, koska se on tutkimusperusteisesti todistetusti tehokas hoitomuoto monenlaisten mielenterveyden haasteiden, kuten ahdistuksen, masennuksen ja stressin, käsittelemisessä. Terapian ydin on auttaa asiakkaita tunnistamaan ja muuttamaan haitallisia ajatus- ja käyttäytymismalleja, mikä edistää pysyvää hyvinvointia ja toimintakykyä. Ongelmia työstetään keskustelemalla tai erilaisten harjoitusten avulla. Kognitiivinen terapia voi olla lyhytkestoisempaa ja se voi olla tarvittaessa melko strukturoitua, mikä tekee siitä helposti lähestyttävän ja tuloksellisen vaihtoehdon monille asiakkaille. 

Työskentelen tällä hetkellä samaan aikaan palkkatöissä, joten yritys toimii aluksi yhtenä päivänä viikossa, huhtikuusta 2025 lähtien kaksi päivää viikossa (40% työaika). Tarkoituksena on siirtyä tuottamaan yrityksen tarjoamia palveluita täysipäiväsesti vuoden 2025 aikana. 

Keskustelutapaamiset toteutuvat 1-2 kertaa viikossa 45 minuuttia kerrallaan. Kelan kuntoutusterapiaan tulevat asiakkaat saavat Kelasta korvauksen 57,60 euroa/käynti. Tarjoan sekä lyhyitä, että pitkiä terapiajaksoja, asiakkaan tarpeet huomioiden. Kelan kuntoutusterapiat kestävät tyypillisesti yhdestä vuodesta kolmeen vuoteen. Asiakaskuntaani kuuluu myös itsemaksavia asiakkaita (ei Kelakorvausta). 

Yritykseni toimii KKT-keskus Arvo Oy Salon toimitiloissa, Salon keskustassa, jonne on hyvät kulkuyhteydet lähialueilta. Työskentelen omalla toiminimellä käyttäen KKT-keskus Arvo Oy:n psykoterapeuteille ja psykologeille tarjoamia palveluita maksua vastaan (potilastietojärjestelmä Diarium sekä hallintopalvelut, mm. asiakkaiden laskutus). Kirjaan asiakaskäynnit, asiakkaan tiedot ja suostumukset Diarium- potilastietojärjestelmään. Se on Kanta-sertifioitu ja rekisteröity Valvira tietojärjestelmärekisterin A-luokkaan, jonka kautta asiakasmerkinnät tallentuvat Kelan ylläpitämään potilastietoarkistoon (Kanta). Maksan KKT-keskus Arvo Salolle myös huonevuokraa sen mukaan, kuinka monena päivänä ja kuinka kauan huonetta käytön. Toimitilassa varaan aina sopivan vastaanottohuoneen tarvittavaksi ajaksi. Pyrin välttämään kaikenlaisia paperilomakkeita ym, joissa on asiakkaiden tunnistetietoja. Yhteisistä tiloista löytyvät asiakaskäytössä olevat wc- ja odotustilat. Kirjanpidosta huolehtii toistaiseksi yritys itse. 

Yritykseni tarjoaa myös tarvittaessa etäterapiapalveluja, mahdollistaen asiakkaille joustavan ja helposti saavutettavan tuen missä tahansa he ovatkin. Tavoitteena on luoda turvallinen, avoin ja luottamuksellinen ympäristö, jossa asiakas voi käsitellä henkilökohtaisia asioitaan ammattilaisten tuella. 

Palveluja tuotetaan Varsinais-Suomen hyvinvointialueen alueella. 

        3. Henkilöstö

Yrityksellä ei ole muuta henkilöstöä kuin ammatinharjoittaja itse. 

Olen pohjakoulutukseltani psykologi ja valmistunut vuonna 2015. Minulla on noin kahdeksan vuoden kokemus aikuisten mielenterveyspalveluista, erityisesti psykiatrisesta erikoissairaanhoidosta ja perustason mielenterveyspalveluista. Lisäksi olen työskennellyt hieman yli vuoden koulupsykologina, mikä on vahvistanut kehityspsykologista näkökulmaani. Erityisosaamiseeni kuuluvat psykologiset tutkimukset, pitkäkestoisten ja monimuotoisten mielenterveyden haasteiden hoito erilaisin interventioin sekä hoitomallien kehittäminen ja kouluttaminen. Olen suorittanut useita lyhyempiä koulutuksia, jotka syventävät osaamistani hoidollisissa erityiskysymyksissä ja interventioissa. Työurani aikana olen toteuttanut eripituisia terapiajaksoja sekä erikoissairaanhoidossa että perustason palveluissa. Työnohjaus on ollut keskeinen osa työtäni koko urani ajan, sekä psykologisten arviointimenetelmien käytössä että terapeuttisessa työskentelyssä.

Olen työskennellyt Oulun kaupungin mielenterveys- ja avopäihdepalveluissa psykologina 2015-2020. Tämän jälkeen työskentelin Salon kaupungilla koulupsykologina 8/2020-11/2021 ja sitten Someron kaupungilla ja Varsinais-Suomen hyvinvointialueella, Someron terveyskeskuksessa psykologina 11/2021-08/2023. 

Päätyöni on tällä hetkellä Kanta-Hämeen hyvinvointialueella, Forssan aikuispsykiatrialla, psykologina. Olen työskennellyt siellä 08/2023 lähtien tähän päivään saakka. 

Vuonna 2021 aloitin 3,5 vuoden opinnot kognitiivisen psykoterapian koulutusohjelmassa Helsingin yliopistossa. Opinnot suoritin palkkatyöni ohella. Opintojeni alkuvaiheessa perustin toiminimen (ilmoitettu Kaupparekisteriin 24.06.2021) ja aloin tarjota sivutoimisesti koulutuspsykoterapiaa KKT-keskus Arvossa, Salossa, ammatinharjoittajana. KKT-keskus Arvossa minulla on ollut 1-6 asiakasta viikossa. Valmistuin kognitiiviseksi psykoterapeutiksi 2.12.2024.

Käyn parityönohjauksessa Irena Miettisellä, joka on Valviran rekisteröimä kognitiivinen psykoterapeutti VET. Työnohjaustapaamisia on sovittu 8-10 kertaa vuodessa ja tapaamiset ovat pituudeltaan 2 x 45 minuuttia kerrallaan, painottuen tunnekeskeiseen psykoterapiaan. Tapaamiset toteutuvat sekä lähitapaamisina että tarvittaessa etänä. 

         3.1 Perehdytys

KKT-keskus Arvo on perehdyttänyt minut/ammatinharjoittajan vastaanottojen aloittamisen yhteydessä. Perehdytys on järjestetty Teamsin välityksellä. Minulle on järjestetty alkuperehdytyksen jälkeen jatkoperehdytyksiä ja -koulutuksia. Perehdytyksiin on kuulunut mm. käytettävä potilastietojärjestelmä sekä Arvon käytänteet. Tämän lisäksi minut on perehdytetty lähitapaamisena Salon toimipisteen erityispiirteisiin. Silloin on käyty läpi myös toimitilat. Alkuperehdytyksen on tehnyt Arvon toimitusjohtaja. 

        3.2 Koulutus

Laadunvarmistus ja toiminnan kehittäminen perustuvat jatkuvaan kouluttautumiseen, vaikuttavuuden seurantaan sekä asiakaspalautteen hyödyntämiseen. Tavoitteenani on kouluttautua muutaman vuoden sisällä lisä- ja täydennyskoulutuksissa lisää, esimerkiksi keskittyen johonkin tiettyyn kognitiivisen psykoterapian suuntaukseen (esim. tunnekeskeinen psykoterapia ja skeematerapia). Tarkoituksena on tulevaisuudessa kouluttautua myös työnohjaajaksi, joka jälkeen voisin asiakastyöni lisäksi tarjota työnohjauspalveluja terveydenhuoltoalan ammattilaisille. Aion osallistua myös KKT-keskus Arvon järjestämiin ilmaisiin ja maksullisiin koulutuksiin. 

     4. Toimitilat, laitteet ja tarvikkeet

Arvon, joten myös ammatinharjoittajan, vastaanottotilat on suunniteltu juuri psykoterapiavastaanoton pitämiseen. Ennen toiminnan käynnistymistä toimitilat tarkastetaan asianmukaisesti viranomaisten toimesta. Tiloissa on huomioitu työergonomia ja turvallisuus, niin vastaanottajan kuin asiakkaankin näkökulmasta. 

Paloturvallisuuteen liittyvät tarkastukset tehdään paikallisen pelastuslaitoksen toimesta ja jokaisessa toimipisteessä on pelastuslain 15 §:n mukainen pelastussuunnitelma poikkeustilanneohjeistuksineen. Tilojen paloturvallisuus on huomioitu asianmukaisesti: poistumistie on merkitty, kulkuväylät ovat vapaana, tilassa on palohälyttimiä ja palopeitteitä. Vastaanottajien kanssa on sovittu käytännöistä turvallisuuden varmistamiseksi.

Tilat siivotaan perusteellisesti kerran viikossa ja tarvittaessa useamminkin. Tilat ja toimintatavat ovat sellaiset, että siivooja ei voi päästä käsiksi tietosuojan alaisiin tietoihin. Tietosuojapaperin hävitys tehdään huolellisesti lukittua tietoturvasäiliötä käyttäen ja siinä käytetään alihankkijana isoa valtakunnallista toimijaa. Toimitiloissa on astiat eri materiaalien lajittelua varten ja kiinteistöjen jätepisteillä on useampi eri jäteastia kierrätystä ja lajittelua varten. Yhteisistä tiloista löytyvät asiakaskäytössä olevat wc- ja odotustilat.

KKT-keskus Arvossa ei käytetä lääkinnällisiä laitteita.

    5. Potilasyhteyshenkilöt ja potilasasiavastaavat

KKT-keskus Arvon, joten myös ammatinharjoittajan potilasyhteyshenkilönä toimii Anu Sonck: anu.sonck@kktarvo.fi. Arvon potilasyhteyshenkilö antaa asiakkaalle neuvoja ja tietoa hänen oikeuksistaan ja avustaa tarvittaessa asiakasta vahinkoepäilyn, muistutuksen, kantelun tai korvaushakemuksen teossa. Hyvinvointialueiden ja muiden julkisten palvelujärjestäjien potilasasiavastaavat voivat ohjata KKT-keskus Arvon toimipisteitä ja ammattilaisia koskevat asiat potilasyhteyshenkilölle, jonka yhteystiedot löytyvät myös Arvon verkkosivuilta.

   6. Riskien ja epäkohtien tunnistaminen ja korjaavat toimenpiteet

KKT-keskus Arvon riskienhallinta on rakennettu osaksi toiminnan laadunhallintaan ja –kehittämiseen liittyviä standardeja, prosesseja ja toimintamalleja. Riskienhallinta on kiinteä osa yrityksen jokapäiväistä toimintaa ja johtamista. Riskitilanteet on käyty läpi KKT-keskus Arvon kanssa ja niihin on mietitty toimintamenettely. Säännöllisellä riskien kartoituksella selvitetään palveluun liittyviä riskejä, toimipisteen työolosuhteita, työn kuormittavuustekijöitä ja mahdollisia vaaratekijöitä. Tavoitteena on tapaturmien ja vaaratilanteiden ennaltaehkäisy sekä työstä johtuvan kuormituksen vähentäminen. Psykoterapiassa riskitilanteet liittyvät pääasiassa asiakkaan aggressiiviseen käytökseen. Päävastuu riskienhallinnasta on KKT-keskus Arvon toimitusjohtajalla. Ammatinharjoittaja osallistuu turvallisuuden ja riskien arviointiin ja turvallisuutta parantavien toimenpiteiden toteuttamiseen.

Ammatinharjoittajana velvollisuus on ilmoittaa, jos he tehtävissään huomaavat tai saavat tietoonsa epäkohdan tai ilmeisen epäkohdan uhan. Riskinhallintaan liittyen on sovittu toimintatavoista, joilla riskit tunnistetaan ja läheltä piti -tilanteet käsitellään. Ammatinharjoittaja tuo ilmi havaitsemansa läheltä piti -tilanteet, epäkohdat ja riskit, jotka eivät kuulu tavanomaiseen hyvin sujuvaan arkeen ilmoittamalla asiasta toimitusjohtajalle tai toimistopäällikölle, joko soittamalla tai sähköpostilla. Yritysjohto reagoi epäkohtiin viivytyksettä.

Riskitekijät ja läheltä piti -tilanteet ilmoitetaan yritysjohdolle ohjeistuksen mukaisesti. Ilmoitukset käsitellään ammatinharjoittajapalaverissa toimitusjohtajan johdolla. Välittömiä toimenpiteitä vaativat ilmoitukset käsitellään mahdollisimman pikaisesti yritysjohdon toimesta. Tarvittaessa ilmoitukset käsitellään myös asiakkaiden ja heidän omaistensa kanssa. Poikkeamat käsitellään mahdollisimman nopeasti poikkeaman havaitsemisen jälkeen.

Yrityksen johto informoi jatkoperehdytystilaisuuksissa sekä ammatinharjoittajapalavereissa esiin tulleista asioista ja uusista toimintatavoista. Tämän lisäksi asiasta tiedotetaan kirjallisesti, jotta tieto varmasti tavoittaa kaikki vastaanottajat.

Ammatinharjoittaja noudattaa Valviran, aluehallintoviraston (AVI) ja muiden valvovien viranomaisten ohjeistuksia. Mahdolliset selvityspyynnöt käsitellään viivytyksettä ja niihin vastataan asianmukaisesti kirjallisesti. Päätöksiä ja ohjausta tarkastellaan osana riskienhallintaa, ja tarvittaessa toimintakäytäntöjä päivitetään vastaamaan voimassa olevia määräyksiä. Kaikki viranomaisten päätökset ja ohjeet dokumentoidaan, ja niiden pohjalta laaditaan toimenpidesuunnitelma, jonka toteutumista seurataan säännöllisesti.

Arvon tiloissa noudatetaan hygienia- ja infektiotorjuntaohjeita. Kaikille asiakkaille ja työntekijöille tarjotaan käsihygieniaohjeet sekä asianmukaiset käsidesit ja suojavarusteet tarpeen mukaan.

Tällä omavalvontasuunnitelmalla varmistetaan psykoterapiapalveluiden turvallisuus, laadukkuus ja viranomaisvaatimusten mukainen toiminta.

    7. Potilasasiakirjat ja henkilötietojen käsittely

KKT-keskus Arvossa potilastietoja ja muita asiakkaiden henkilötietoja käsitellään ammatinharjoittajan toimesta tietosuoja- ja potilaslainsäädännön mukaisesti, Arvon tietosuojaselosteessa mainittuihin käyttötarkoituksiin. Toiminnassa noudatetaan EU:n yleistä tietosuoja-asetusta (GDPR), potilaslakia, tietosuojalakia sekä Terveydenhuollon ammattihenkilölakia. Asiakas- ja potilastietojen käsittelyssä noudatetaan Valviran ja aluehallintoviraston (AVI) ohjeistuksia. Potilastietojen kirjaamisesta sähköiseen potilastietojärjestelmään on annettu sekä suulliset että kirjalliset ohjeet. Kaikessa toiminnassa noudatetaan tarkasti lakia ja asetuksia. Tietoturvaan kiinnitetään erityistä huomiota ja siitä muistutetaan ammatinharjoittajia säännöllisesti. Potilastietojärjestelmään upotetut ohjeet sisältävät myös tietoturvaohjeet, ja lisäksi ohjeet löytyvät Sharepointista, johon ammatinharjoittajalla on pääsy. Riskit tietoturvaan liittyen on tunnistettu ja riskien minimointiin tähtääviin toimenpiteisiin on välittömästi ryhdytty.

Ammatinharjoittaja on saanut perehdytyksen Arvon tapoihin, potilastietojärjestelmän (Diarium) käyttöön sekä Kanta-palveluihin. Käsiteltäviä asioita ovat olleet mm. potilastietojen käsittelyn toimintamallit/-tavat (esim. asiakkaiden ja potilaiden informointi, tietopyyntöihin vastaaminen jne). Perehdytysohjeeseen kuuluu tietosuojan ja tietoturvan perusteiden käsittely. Lisäksi sähköisen potilastietojärjestelmän ohjeet on upotettu ohjelmiston sisään. Ammatinharjoittajille järjestetään myös jatkoperehdytystilaisuuksia, joissa läpikäydään mm. potilastietojärjestelmän uusia ominaisuuksia, uusia lakeja ja säännöksiä, vastaanottajien kysymyksiä, jne.

KKT-keskus Arvon tietosuojavastaavana toimii Anu Sonck: anu.sonck@kktarvo.fi

Ammatinharjoittaja on laatinut erillisen tietoturvasuunnitelman liittyen tietojärjestelmiin. Tietoturvasuunnitelma sisältää mm. selvitykset siitä, miten asiakastietojen ja potilastietojen käsittelyyn ja tietojärjestelmiin liittyvät vaatimukset varmistetaan. Käytössä on sähköinen potilastietojärjestelmä, joka täyttää tietoturvavaatimukset ja varmistaa tietojen suojatun käsittelyn ja säilyttämisen. Käyttäjällä on henkilökohtaiset kirjautumistunnukset ja käyttöoikeudet myönnetään vain tarpeen mukaan. Kaikki tietoliikenne on suojattu salauksella, ja tietojärjestelmien käytöstä jää lokitiedot, joita seurataan säännöllisesti. Paperimuodossa olevat asiakirjat säilytetään lukituissa tiloissa, ja niistä huolehditaan asianmukaisesti.

Tietosuojan toteutumista arvioidaan säännöllisesti sisäisten tarkastusten ja omavalvonnan avulla. Poikkeamat, tietoturvaloukkaukset tai virheelliset kirjaukset käsitellään viivytyksettä ja dokumentoidaan. Asiakas- ja potilastietojen kirjaamiseen liittyvien ohjeiden noudattamista seurataan osana laadunvalvontaa.

Asiakkaalle tiedotetaan hänen oikeuksistaan liittyen tietosuojaan ja omien tietojensa tarkasteluun. Asiakas- ja potilastiedot ovat luottamuksellisia, eikä niitä luovuteta ilman asiakkaan kirjallista suostumusta, ellei laki sitä edellytä. Näillä toimenpiteillä varmistetaan, että psykoterapiayrityksen asiakas- ja potilastietojen käsittely on lainsäädännön mukaista, tietoturvallista ja eettisesti kestävää.

Asiakkailta ja yhteistyökumppaneilta kerätään palautetta suullisesti sekä erilaisten kyselyiden avulla. Asiakkailta palautetta pyritään kysymään suullisesti jopa joka tapaamisen yhteydessä ja tietyin väliajoin kyselyillä (esim. Working Alliance Inventory). Yhteistyökumppaneilta palautteen kerääminen toteutuu pääosin kirjallisesti vapaamuotoisesti säännöllisin väliajoin.

    8. Asiakkaan osallistumisen vahvistaminen ja muistutusten käsittely

Asiakas ja/tai hänen läheisensä voivat ottaa yhteyttä ammatinharjoittajaan, joka toimittaa saadun palautteen toimitusjohtajalle. Asiakas ja/tai hänen läheisensä voi olla myös suoraan yhteydessä Arvoon, joko puhelimitse tai sähköpostilla. Arvon nettisivuilta löytyy yhteydenottolomake, jonka kautta on helppo laittaa palautetta. Näiden yhteydenottojen tiedot toimitetaan myös toimitusjohtajalle. Asiakas voi olla myös yhteydessä potilasyhteyshenkilöön, jonka yhteystiedot ovat saatavilla KKT-keskus Arvon kotisivulla olevassa tietosuojaselosteessa.

Kaikki saadut palautteet ohjataan toimitusjohtajalle, joka käy ne läpi viivyttelemättä asiaan liittyvien osapuolien kanssa. Toimitusjohtaja on yhteydessä palautteen antaneeseen asiakkaaseen tilannekohtaisesti joko puhelimitse tai sähköpostitse. Mikäli palaute koskee yleistä toimintatapaa, otetaan asia esille myös vastaanottajien yhteisessä ammatinharjoittajapalaverissa.

Arvon ja ammatinharjoittajan keskeinen arvo on laatu. Suhtaudumme erittäin vakavasti kaikkiin palautteisiin ja käsittelemme ne viivytyksettä, minkä jälkeen ryhdymme toimitusjohtajan johdolla toimenpiteisiin epäkohtien korjaamiseksi. Saadun palautteen seurauksena tulleet toimintamallien muutokset käydään ammatinharjoittajapalaverissa ammatinharjoittajan kanssa läpi. Muutosten siirtyminen arkeen varmistetaan ammatinharjoittajan itsensä toimesta säännöllisillä omilla arvioinneilla ja siihen saa tukea myös Arvon säännöllisillä arvioinneilla ammatinharjoittajapalavereissa.

Terveyden- ja sairaanhoitoonsa tai siihen liittyvään kohteluunsa tyytymättömällä asiakkaalla on oikeus tehdä muistutus terveydenhuollon toimintayksikössä terveydenhuollosta vastaavalle johtajalle (Laki potilaan asemasta ja oikeuksista 785/1992, 10 §). Muistutus otetaan Arvossa heti käsittelyyn ja siihen vastataan Valviran ohjeiden mukaisesti.

Asiakkaan palveluun pääsy varmistetaan tarjoamalla selkeät ajanvaraus- ja yhteydenottokanavat. Palveluiden saatavuutta seurataan. Asiakkaalle annetaan selkeää ja ymmärrettävää tietoa hänen hoidostaan ja vaihtoehdoistaan. Terapiaprosessi suunnitellaan yhteistyössä asiakkaan kanssa, ja hänen näkemyksensä otetaan huomioon päätöksenteossa. Kaikki asiakkaat kohdataan kunnioittavasti ja eettisten periaatteiden mukaisesti. Jos asiakas kokee epäasiallista kohtelua, hän voi antaa palautetta suullisesti tai kirjallisesti, ja se käsitellään luottamuksellisesti ja asianmukaisesti. Asiakkaalle tiedotetaan hänen oikeuksistaan ja käytettävissä olevista oikeusturvakeinoista, kuten muistutusmenettelystä, kantelusta ja potilasasiamiehen palveluista. Tämä tieto annetaan terapiaprosessin alussa ja tarvittaessa myöhemmin. Asiakas tekee itseään koskevat päätökset ja häntä tuetaan itsemääräämisoikeuden käytössä. Mahdolliset rajoitukset perustuvat aina lakiin, ja ne dokumentoidaan selkeästi. Asiakaskohtainen palvelu- tai hoitosuunnitelma laaditaan terapian alussa yhteistyössä asiakkaan kanssa ja päivitetään säännöllisesti terapian etenemisen mukaisesti. Päivityksistä tiedotetaan asiakkaalle läpinäkyvästi

    9. Omavalvonnan toteuttamisen seuranta ja arviointi

Omavalvontasuunnitelman saatavuudesta pyytämällä sähköpostitse tai yhteydenottolomakkeen avulla kerrotaan ammatinharjoittajan Minduu-profiilissa, joka löytyy Minduu- verkkosivuilta, ammatinharjoittajan profiilista. Fyysinen kopio suunnitelmasta pidetään esillä palveluyksikön odotustilassa tai muussa näkyvässä paikassa. Asiakkaalle annetaan mahdollisuus pyytää suunnitelmasta kopio sähköisenä tai paperiversiona.

Suunnitelma katselmoidaan vähintään neljän kuukauden välein sekä aina, kun palveluissa, laadussa tai asiakas- ja potilasturvallisuudessa tapahtuu muutoksia. Päivitykset dokumentoidaan selkeästi ja välittömästi. Päivityksistä tiedotetaan asiakkaille tarvittaessa esimerkiksi sähköpostitse tai verkkosivuilla.