Self-monitoring plan: Equimind Oy

Y-tunnus: 3338940-3


Omavalvontasuunnitelma
 

Palveluntuottajan nimi:

Maarit Vesterinen

Yhteystiedot:

c/o Pikkujätti, Espoo

maarit@ratsastusterapia.fi

 

1. Johdanto

Omavalvontasuunnitelma on osa lakisääteistä velvoitetta valvoa ja kehittää palvelun laatua, asiakasturvallisuutta ja eettisyyttä. Suunnitelman tarkoituksena on varmistaa, että asiakkaat saavat laadukasta ja turvallista hoitoa ja kuntoutusta sekä että palveluntuottaja toimii lainsäädännön ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

 

2. Toimintaympäristön kuvaus

• Vastaanotolla tarjotaan nuorisopsykiatrista arviointia ja hoitoa sekä psykoterapiaa.

• Palvelut on suunnattu pääosin noin 13-24-vuotiaille potilaille ja heidän perheilleen

• Palvelu tuotetaan pääosin yksilövastaanottona, joskus tarvittaessa perhetapaamisia.

 

3. Palveluntuottajan vastuut ja velvollisuudet

• Varmistaa asiakasturvallisuus ja potilasturvallisuus kaikissa tilanteissa.

• Noudattaa lainsäädäntöä (esim. Potilaslaki, Laki sosiaali- ja terveydenhuollon valvonnasta).

• Huolehtia tietosuojasta ja salassapidosta.

• Pitää asiakas- ja potilasasiakirjat ajan tasalla ja turvallisesti.

• Tarjota palvelut tasapuolisesti ja ilman syrjintää.

 

4. Asiakasturvallisuus

• Potilasturvallisuuden riskien arviointi säännöllisesti (esim. väkivallan uhka, itsemurhariski, lääkehoito).

• Tarvittaessa laaditaan yksilöllinen riskienhallintasuunnitelma.

• Kriisitilanteiden hallinta: Hätätilanteissa varmistetaan asianmukainen jatkohoito tai päivystysyksikköön ohjaaminen.
 

5. Henkilöstön osaamisen varmistaminen

• Ammattipätevyys: laillistettu lääkäri (nuorisopsykiatri), Valviran hyväksymä psykoterapeutti (KELA), ratsastusterapeutti (SRT)

• Säännöllinen täydennyskoulutus

• Työnohjaus ja kollegiaalinen tuki.

 

6. Toimintatavat ja ohjeet

• Potilasasiakirjojen käsittely ja säilytys (GDPR ja Potilasasiakirjalaki).

• Turvalliset käytännöt

• Vaitiolovelvollisuus ja salassapito kaikissa potilastilanteissa.

• Potilaan oikeudet: tietoa hoitoprosessista, mahdollisuus antaa palautetta ja tehdä muistutuksia.
 

7. Palautteen ja muistutusten käsittely

• Potilaalla on oikeus antaa palautetta suullisesti tai kirjallisesti.

• Palautteet käsitellään luottamuksellisesti ja niihin vastataan kohtuullisessa ajassa.

• Mahdolliset muistutukset ohjataan ensisijaisesti yrittäjälle itselle, joka käsittelee itse ja dokumentoi asian.

 

8. Omavalvonnan seuranta ja kehittäminen

• Omavalvontasuunnitelma tarkistetaan vuosittain ja päivitetään tarvittaessa.

• Mahdolliset kehityskohteet kirjataan ja toimenpiteet aikataulutetaan.

 

Espoossa 1.1.2025

Maarit Vesterinen