Self-monitoring plan: Psykoterapiapalvelu Maarika Kaija oy

Y-tunnus: 3250921-5


OMAVALVONTASUUNNITELMA
Psykoterapiapalvelu Maarika Kaija oy
laadittu 3.4.2025


1. PALVELUNTUOTTAJAN JA PALVELUYKSIKÖN TIEDOT
1.1 Palveluntuottajan tiedot
Nimi: Psykoterapiapalvelu Maarika Kaija oy
Y-tunnus: 3250921-5
Yhteystiedot:
Osoite: Gummeruksenkatu 7 a 7, 40100 Jyväskylä
Puhelinnumero: 050 4119940
Sähköposti: maarika.kaija@outlook.com
 

1.2 Palveluyksikön tiedot
Nimi: Psykoterapiapalvelu Maarika Kaija oy
Käyntiosoite: Gummeruksenkatu 7 a 7, 40100 Jyväskylä
Vastuuhenkilö: Maarika Kaija
 

1.3 Toiminta
Palveluyksikkö tarjoaa yksittäisiä tapaamisia, lyhytterapiaa, sekä kognitiivista psykoterapiaa
aikuisille. Toiminta-ajatuksena on tarjota laadukkaita ja vaikuttavia palveluita, jotka tukevat
asiakkaiden psyykkistä hyvinvointia. Työskentelen näyttöön perustuvilla menetelmillä ja sitoudun
jatkuvaan ammatilliseen kehittymiseen. Toimintani perustuu luottamuksellisuuteen, yksilöllisyyden
kunnioittamiseen ja korkeaan ammattietiikkaan.
Palvelut toteutetaan sekä lähi- että etävastaanottona asiakkaan tarpeiden ja mahdollisuuksien
mukaan. Etävastaanotot toteutetaan tietoturvallisen videoyhteyden välityksellä. Toiminta keskittyy
koko Suomen alueelle.
 

 

2. OMAVALVONNAN TOIMEENPANO
 

2.1 Omavalvonnan vastuuhenkilöt
Omavalvontasuunnitelman laatimisesta, seurannasta ja päivityksistä vastaa Maarika Kaija.
Vastuuhenkilö huolehtii suunnitelman ajantasaisuudesta ja sen sisällön kehittämisestä toiminnan
muutosten mukaisesti.


2.2 Omavalvontasuunnitelman seuranta ja julkisuus
Omavalvontasuunnitelman sisältö tarkistetaan ja päivitetään aina toiminnan muuttuessa.
Suunnitelman ajantasainen versio on jatkuvasti nähtävillä sekä verkkosivuilla että paperiversiona
vastaanotolla. Näin varmistetaan, että asiakkaat, viranomaiset ja muut sidosryhmät voivat helposti
tutustua toiminnan laadunvalvonnan periaatteisiin ja käytäntöihin.
 

 

3. PALVELUN SISÄLLÖN OMAVALVONTA


3.1 Palvelun laadun varmistaminen
Psykoterapiapalvelujen laadun ja vaikuttavuuden seuranta toteutuu systemaattisesti usealla eri
tasolla. Kelan kuntoutuspsykoterapian asiakkaiden kanssa käytän CORE-OM-mittaria vuosittain
arvioimaan hoidon edistymistä ja vaikuttavuutta. Tarvittaessa hyödynnän myös muita validoituja
mittareita, kuten masennusoireiden kartoittamiseen PHQ-9 ja ahdistuneisuuden arviointiin GAD-7.
Jokaisen terapiaprosessin alussa laadin yhdessä asiakkaan kanssa yksilölliset tavoitteet terapialle.
Näiden tavoitteiden toteutumista seurataan säännöllisesti terapian aikana, mikä mahdollistaa
työskentelyn suuntaamisen ja tarvittaessa menetelmien mukauttamisen asiakkaan tarpeisiin.
Tavoitteiden seuranta dokumentoidaan potilastietojärjestelmään. Palvelun laadun kehittämiseksi
kerään asiakkailtani suullista palautetta terapian edetessä.
Ammatillisen osaamiseni ylläpitämiseksi ja kehittämiseksi osallistun säännöllisesti työnohjaukseen
ja täydennyskoulutuksiin. Seuraan myös alan tutkimusta ja päivitän työskentelymenetelmiäni
uusimman tutkimustiedon mukaisesti.
 

3.2 Potilaan asema ja oikeudet
Hoitoon pääsy perustuu alkuarviointiin, jossa kartoitetaan asiakkaan psykoterapian tarve,
soveltuvuus ja motivaatio yhteisellä tutustumiskäynnillä. Kelan kuntoutuspsykoterapiaan
hakeutuvilla tulee olla psykiatrin lausunto sekä Kelan myönteinen kuntoutuspäätös.
Yksityisasiakkaiden kohdalla arvioin terapian soveltuvuutta ja ajankohtaisuutta alkutapaamisten
yhteydessä. Mikäli arvioin, että jokin muu hoitomuoto olisi asiakkaalle tarkoituksenmukaisempi,
ohjaan hänet tarvittaessa muiden palveluiden piiriin.


Asiakkaan tiedonsaantioikeus toteutuu kattavalla informoinnilla heti hoitosuhteen alussa. Käyn läpi
terapian käytännöt, periaatteet ja tavoitteet, sekä kerron selkeästi terapian kustannuksista ja
peruutuskäytännöistä. Asiakas saa kirjallisen terapiasopimuksen, jossa nämä asiat on dokumentoitu.
Asiakkaalla on oikeus tutustua omiin potilasasiakirjoihinsa ja saada niistä kopiot pyydettäessä.
Itsemääräämisoikeuden kunnioittaminen on työni keskeinen periaate. Asiakas osallistuu aktiivisesti
hoitonsa suunnitteluun ja päätöksentekoon. Terapian tavoitteet ja työskentelymenetelmät valitaan
yhteistyössä asiakkaan kanssa hänen arvojaan ja toiveitaan kunnioittaen. Asiakkaalla on oikeus
keskeyttää terapia niin halutessaan, ja tästä oikeudesta informoidaan selkeästi.
 

3.3 Potilaiden kohtelu ja palaute
Toimintani perustana on asiakkaan ihmisarvon ja yksilöllisyyden kunnioittaminen. Jokainen
asiakas kohdataan yhdenvertaisesti ja hänen itsemääräämisoikeuttaan kunnioittaen. Epäasiallista
kohtelua ehkäistään ylläpitämällä korkeaa ammattietiikkaa ja noudattamalla terveydenhuollon
ammattihenkilöistä annetun lain säännöksiä. Työnohjaus toimii tärkeänä välineenä oman toiminnan
reflektoinnissa ja ammatillisuuden kehittämisessä.
 

Asiakaspalautetta kerätään säännöllisesti:
● Suullinen palaute terapiakäyntien yhteydessä
● CORE-OM ja muiden mittareiden tulokset osana palautejärjestelmää
Mahdollisiin epäkohtiin tai tyytymättömyyteen reagoidaan välittömästi keskustelemalla asiasta
asiakkaan kanssa ja etsimällä ratkaisuja tilanteen korjaamiseksi.
 

 

4. RISKIENHALLINTA


4.1 Riskienhallinnan järjestelmä
Riskien arviointi toteutetaan systemaattisesti ja ennakoivasti osana jokapäiväistä toimintaa.
Keskeisimmät tunnistetut riskit liittyvät tietoturvaan, asiakasturvallisuuteen, työturvallisuuteen sekä
palvelun jatkuvuuteen. Tietoturvariskit minimoidaan käyttämällä vain tietoturvallisia järjestelmiä ja
noudattamalla huolellista tietosuojakäytäntöä. Etävastaanottoihin käytetään Wherebyvideovastaanottoa,
joka on terveydenhuoltoon hyväksytty.
 

Gummeruksenkadun toimitiloissa tehtävässä työssä ei ole käytössä vielä sähköistä
potilastietojärjestelmää. Muistiinpanot asiakaskäynneistä tehdään manuaalisesti ja ne säilytetään
asiakaskohtaisesti lukollisessa arkistokaapissa. Yhteenvedot käynneistä tehdään sähköisenä
tietoturvalla suojatulla koneella ja talletetaan salasanalla suojatulle tikulle. Asiakirjat säilytetään
työtilan arkistokaapissa osoitteessa Gummeruksenkatu 7 a 7. Sähköiset yhteenvedot tallennetaan
salasanalla suojatulle tikulle.
 

Fyysisten toimintojen osalta on huomioitu seuraavaa: Fyysiset tilat on lukolliset. Potilastietoja
käsitellään siten, että tietoja sisältävä näyttö ei ole suojaamattomana kohti oviaukkoja tai muita
henkilöitä. Käytettävät tietokoneet ja mobiililaitteet on suojattu salasanalla ja mobiilipuhelimien
kohdalla puhelimen avauskoodilla tai kasvojenitunnistuksella sekä sim-koodilla. Laitteet lukittuvat
määräajan kuluttua 10 min, jos laite on käyttämättömänä. Jos tietoja käsitellään Windows-tai
Android -laitteilla, niihin on asennettu virustorjuntaohjelma, joka päivitetään säännöllisesti. Vain
yrityksen pääkäyttäjällä eli ammatinharjoittajalla on oikeus asentaa oheisohjelmia käytettäville
laitteille. Paperiset potilasasiakirjat ja -tulosteet on sijoitettu paloturvalliseen kaappiin lukon taakse.
Potilastietoja sisältävien asiakirjojen tulostus tapahtuu aina siten, ettei ulkopuolisilla ole pääsyä
tulosteiden luo. Mikäli potilastietoja sisältävää materiaalia on tarpeen siirtää ulkoiselle kovalevylle
tai muistitikulle, nämä ovat salasanalla suojattuja.
 

Asiakasturvallisuuden varmistamiseksi tehdään huolellinen alkuarviointi jokaisen asiakkaan
kohdalla. Akuutissa kriisissä olevat tai välitöntä psykiatrista hoitoa tarvitsevat ohjataan
tarkoituksenmukaisten palveluiden piiriin.
 

Työturvallisuuden näkökulmasta vastaanottotila on suunniteltu turvalliseksi ja uhkaaviin tilanteisiin
on varauduttu ennalta laaditulla toimintasuunnitelmalla. Oman jaksamisen ja työturvallisuuden
tukena toimii säännöllinen työnohjaus.
 

4.2 Vaaratapahtumien ja epäkohtien dokumentointi
Kaikki mahdolliset vaaratapahtumat, epäkohdat ja läheltä piti -tilanteet dokumentoidaan. Erityistä
huomiota kiinnitetään tietoturvapoikkeamien dokumentointiin ja käsittelyyn. Mahdollisista
tietoturvaloukkauksista ilmoitetaan viipymättä asianosaisille sekä tarvittaessa valvoville
viranomaisille tietosuoja-asetuksen mukaisesti.
 

Viranomaisten tarkastuksissa tai päätöksissä havaitut epäkohdat ja niiden korjaamiseksi annetut
määräykset dokumentoidaan ja korjaavat toimenpiteet toteutetaan annetussa määräajassa.
Korjaavien toimenpiteiden vaikuttavuutta arvioidaan säännöllisesti.
Dokumentointi toimii myös oppimisen välineenä. Kerättyä tietoa hyödynnetään toiminnan
kehittämisessä ja henkilökohtaisessa ammatillisessa kehittymisessä.
 

 

5. TIETOTURVA JA TIETOSUOJA


5.1 Asiakastietojen käsittely
Toimin itse tietosuojavastaavana ja vastaan henkilötietojen käsittelyn lainmukaisuudesta.
Asiakastietoja käsitellään edellä kuvatun tietosuojaselosteen mukaisesti.
 

5.2 Potilastietojen käsittely
Potilasasiakirjojen käsittelyssä ja säilytyksessä noudatan sosiaali- ja terveysministeriön asetusta
potilasasiakirjoista sekä muuta ajantasaista lainsäädäntöä.
Järjestelmään kirjataan vain hoidon kannalta välttämättömät tiedot. Kirjaukset tehdään viiveettä ja
huolellisesti, varmistaen tietojen asianmukaisuus ja virheettömyys. Potilasasiakirjamerkinnät
pidetään selkeinä ja ymmärrettävinä, jotta niistä käy ilmi hoitoratkaisujen perusteet.
Tietoturvallisuuden poikkeamatilanteissa toimitaan tietoturvasuunnitelman mukaisesti.
 

5.3 Etävastaanoton tietoturva
Etävastaanotot toteutetaan Whereby-sovelluksen kautta, joka täyttää terveydenhuollon
etäpalveluille asetetut tietoturvavaatimukset. Etävastaanoton aikana varmistan, että ympäristö on
rauhallinen ja yksityisyyden suoja toteutuu molemmissa päissä.
Etävastaanoton häiriötilanteita varten on laadittu varajärjestelmä. Jos videoyhteys katkeaa, otan
asiakkaaseen yhteyttä puhelimitse jatkotoimenpiteiden sopimiseksi.
 

 

6. TOIMITILAT JA TURVALLISUUS


6.1 Toimitilat
Vastaanottotilat sijaitsevat osoitteessa Gummeruksenkatu 7 a 7, 40100 Jyväskylä.. Tilat on
suunniteltu psykoterapiatyöhön soveltuviksi huomioiden erityisesti äänieristys ja yksityisyyden
suoja. Vastaanottotila on sisustettu rauhalliseksi ja viihtyisäksi terapiatyöskentelyä varten.
Rakennuksessa on hissi ja Wc-tilat sijaitsevat vastaanottotilan vieressä. Tilat siivotaan
säännöllisesti, ja siivouksessa huomioidaan erityisesti hygienian ja tartuntatautien ehkäisyn
vaatimukset.


6.2 Turvallisuus
Vastaanottotilojen turvallisuudesta on huolehdittu asianmukaisilla järjestelyillä. Tilat on varustettu
palovaroittimilla ja alkusammutusvälineillä. Ensiaputarvikkeet ovat helposti saatavilla ja niiden
käyttökelpoisuus tarkistetaan säännöllisesti. Työturvallisuuden varmistamiseksi vastaanottotilan
kalustus on järjestetty niin, että on esteetön pääsy poistumistielle.

 


7. VALMIUS- JA JATKUVUUDENHALLINTA


Toimin itse vastuuhenkilönä ja vastaan palvelun jatkuvuuden hallinnasta. Äkillisen sairastumisen
tai muun poissaolon varalta asiakkaille ilmoitetaan tilanteesta mahdollisimman pian tekstiviestillä
tai soittamalla. Pidemmissä poissaoloissa, kuten suunnitelluissa lomajaksoissa, informoin asiakkaita
hyvissä ajoin etukäteen.


Pitkäaikaisen esteen sattuessa (esim. vakava sairastuminen) asiakkaat ohjataan tarvittaessa
kollegoiden vastaanotolle. Mahdollisesta siirrosta ja jatkohoidosta sovitaan aina asiakkaan kanssa.
 

Laatimispäivämäärä: 4.3.2025
Allekirjoitus:
Maarika Kaija