Self-monitoring plan: Psykoterapia Heli Salminen
Y-tunnus: 3136356-8
YKSITYISEN TERVEYDENHUOLLON OMAVALVONTASUUNNITELMA - LOMAKE
- PALVELUJEN TUOTTAJAA KOSKEVAT TIEDOT
Palvelujen tuottajan nimi
Psykoterapia Heli Salminen
Palvelujen tuottajan Y-tunnus
3136356-8
Toimipaikan nimi
Psykoterapia Heli Salminen (Laitila) ja Otavankulman psykoterapia ja työnohjaus (Turku)
Toimipaikan postiosoite
Keskuskatu 26 A 5
Postinumero
23800
Postitoimipaikka
Laitila
Terveydenhuollon palveluista vastaava johtaja
Heli Salminen
Puhelin
050 5161737
Postiosoite
Keskuskatu 15
Postinumero
23800
Postitoimipaikka
Laitila
Sähköposti
psykoterapia.heli.salminen@gmail.com
- TOIMINTA-AJATUS, ARVOT JA TOIMINTAPERIAATTEET
Arvot ja periaatteet
Yksilöllinen ja kunnioittava kohtaaminen, asiakasta ja yhteistyökumppaneita arvostava työote, turvallisuus, vastuullisuus ja avoimuus.
Toiminta-ajatus/ Perustehtävä
Psykoterapia Heli Salminen tarjoaa kriisi- ja traumapsykoterapiaa ja Kelan säätelemää kuntoutuspsykoterapiaa maanantaista torstaihin Laitilassa (osoite yllä) ja perjantaisin Turussa osoitteessa Yliopistonkatu 26 A 14, 20100 Turku.
Psykoterapia on terveydenhuollon tavoitteellista ammatillista toimintaa, joka tähtää asiakkaan psyykkisen terveyden ja toimintakyvyn lisäämiseen. Sitä ohjaavat potilastyötä ohjaavat lait, asetukset, ammatilliset käytännöt sekä ammattieettiset periaatteet.
Valvira
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto
PL 43, 00521 Helsinki Ratapihantie 9, 00520 Helsinki
Koskenranta 3, 96100 Rovaniemi
Puhelin: 0295 209 111 kirjaamo@valvira.fi www.valvira.fi
- OMAVALVONNAN ORGANISOINTI JA JOHTAMINEN
Kuvaus toimenpiteistä ja menettelytavoista, joilla terveydenhuollon palveluista vastaava johtaja huolehtii laissa säädetyistä velvollisuuksista
Yksikössä huolehditaan potilasturvallisuudesta ja luottamuksellisuudesta huolehtimalla tietojen säilytyksestä säädösten mukaisesti.
Työtilat ovat asianmukaiset. Asiakaspalautetta kerätään prosessien aikana. Yhteistyö Kelan kanssa hoidetaan Kelan määrittelemällä tavalla. Kummassakin yksikössä huomioidaan taloyhtiön järjestyssäännöt ja pelastussuunnitelma.
Suunnitelma henkilöstön perehdyttämisestä ja kouluttamisesta sekä osallistumisesta omavalvonnan suunnitteluun ja toteuttamiseen
Osallistun työnohjauksiin ja täydennyskoulutuksiin. Laadin ja toteutan yritykseni omavalvontaa.
- HENKILÖSTÖ
Kuvaus henkilöstön määrästä ja rakenteesta
Kyseessä on yhden henkilön yritys.
Kuvaus henkilöstön rekrytoinnin periaatteista (kelpoisuuden varmistaminen: https://julkiterhikki.valvira.fi/ kielitaidon varmistaminen, lasten kanssa työskentelevien rikosrekisterin tarkistaminen jne.
Rekrytointia ei suunnitelmissa.
Kuvaus henkilöstön ja opiskelijoiden perehdyttämistä. Erityistä huomiota on kiinnitettävä lääkehoitosuunnitelmaan, potilasasiakirjakäytäntöihin ja latteiden- ja tarvikkeiden käyttöön.
-
Kuvaus henkilökunnan ammattitaidon ja työhyvinvoinnin ylläpitämisestä ja osaamisen johtamisesta. Täydennyskoulutussuunnittelu- ja seurantamenettelyt, osaamisen, ammattitaidon ja sen kehittymisen seuranta, kehityskeskustelut.
Osallistuminen koulutuksiin ja työnohjauksiin on aktiivista.
- TOIMITILAT, LAITTEET JA TARVIKKEET
Kuvaus potilasturvallisuuden kannalta kriittisten tilojen suunnittelusta sekä tilojen soveltuvuudesta käyttötarkoitukseensa.
Tilat ovat kodinomaiset, tavoitteena turvallisuuden tunteen tukeminen. Laitilassa sijaitseva toimitila sijaitsee kaksikerroksisen omakotitalon ensimmäisessä kerroksessa. Turussa sijatseva toimitila on hissillisessä kerrostalossa 4 kerroksessa. Kummassakaan toimipisteessä kulku ei ole esteetöntä.
Kuvaus tilojen järjestämisestä, kulunvalvonnasta sekä murto- ja palosuojauksesta. Erityistä huomiota kuvauksessa tulee kiinnittää lääkehuolto- ja laboratoriotiloihin.
Tilat ovat asianmukaiset. Asianmukainen pelastussuunnitelma on tehty.
Kuvaus siivous, jätehuoltoon ja vaarallisten jätteiden käsittelyyn liittyvistä menettelyistä. Erityistä huomiota on kiinnitettävä tartuntavaarallisiin jätteisiin liittyviin käytäntöihin. (STTV:n oppaita 3.2006)
-
Terveydenhuollon laitteella tarkoitetaan terveydenhuollon laitteista ja tarvikkeista annetun lain (629/2010) 5 §:n mukaan inst- rumenttia, laitteistoa, välinettä, ohjelmistoa, materiaalia tai muuta yksinään tai yhdistelmänä käytettävää laitetta tai tarviketta, jonka valmistaja on tarkoittanut muun muassa ihmisen sairauden diagnosointiin, ehkäisyyn, tarkkailuun, hoitoon tai lievitykseen Toiminnanharjoittajan velvollisuuksista on säädetty terveydenhuollon laitteista ja tarvikkeista annetun lain 24–26 §:ssä sekä Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston antamissa määräyksissä 1-4/2010. Terveydenhuollon laitteiden ja tarvikkeiden aiheuttamista vaaratilanteista tehdään ilmoitus Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskukselle.
Omavalvontasuunnitelmassa toimintayksikölle nimetään ammattimaisesti käytettävien laitteiden ja tarvikkeiden turvallisuudesta vastaava henkilö, joka huolehtii vaaratilanteita koskevien ilmoitusten ja muiden laitteisiin liittyvien määräysten noudattamisesta.
Vastuuhenkilön nimi ja yhteystiedot:
Heli Salminen, Keskuskatu 15, 23800 Laitila
Kuvaus toimipaikassa olevista terveydenhuollon laitteista ja tarvikkeista.
Ei koske
Kuvaus menettelytavoista laitteisiin ja tarvikkeisiin liittyvien vaaratilanteiden ilmoitusten tekemisestä ja muiden laitteisiin ja tarvikkeisiin liittyvien määräysten noudattamisesta.
Ei koske
Säteilyn käyttö terveydenhuollossa
Kliinisen mikrobiologian laboratoriotoiminta
Kliinisen mikrobiologian laboratorion toimilupa voimassa asti.
- POTILASASIAMIES
Potilasasiamiehen nimi ja yhteystiedot
Potilasasiavastaavan tehtävät on määritelty laissa. Tarkemmat tiedot löydät täältä: https://www.varha.fi/fi/asiointikanavat/potilasasiavastaava
Kuvaus menettelytavoista potilasasiamiehen tehtävien asianmukaisesta määrittelystä: neuvontatehtävä, avustustehtävä, tiedotus- ja koulutustehtävä, palvelujen laadun seuranta ja palautteen antaminen.
- LÄÄKEHOITO
Kuvaus lääkehoitosuunnitelman ylläpidosta, päivittämisestä ja toimeenpanosta sekä toteuttamisen seurannasta Lääkehoitosuunnitelma on laadittava sosiaali- ja terveysministeriön Turvallinen lääkehoito -oppaan (2021:6) mukaisesti. STM:n opas löytyy osoitteesta: https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/162847
Ei koske
Kuvaus toimintakäytännöistä lääkehoidon toteuttamisessa tapahtuneissa poikkeamatilanteissa
Ei koske
Kuvaus toimintakäytännöistä potilaalta palautuneiden ja käyttämättä jääneiden lääkkeiden käsittelystä
Ei koske
Kuvaus lääkehoidon toteutumisesta, lääkkeiden kulutuksen seurannan valvonnasta
Ei koske
- RISKIEN JA EPÄKOHTIEN TUNNISTAMINEN JA KORJAAVAT TOIMENPITEET
Kuvaus menettelystä, jolla riskit, kriittiset työvaiheet ja vaaratilanteet tunnistetaan ennakoivasti
Toimitilojen osalta pelastussuunnitelma on tehty ja potilasturvallisuuteen kiinnitetty huomiota. Toiminnan turvallisuuden osalta tehty arvioita, ja laadittu ennakoiva suunnitelma mahdollisten riskitilanteiden varalta. Jos epäkohta havaitaan, se korjataan välittömästä.
Kuvaus menettelystä, jolla läheltä piti -tilanteet ja havaitut epäkohdat käsitellään
Tilanteet käydään läpi asianosaisten kesken ja epäkohtia pyritään korjaamaan.
Kuvaus menettelystä, jolla todetut epäkohdat korjataan
Tilanteen läpikäymisen jälkeen korjaamistoimiin ryhdytään tarpeellisten toimijoiden kanssa. Korjaamistoimien etenemisestä annetaan palautetta asianosaisille.
Kuvaus siitä, miten korjaavista toimenpiteistä tiedotetaan henkilöstölle ja tarvittaessa yhteistyötahoille
Asioista keskustellaan ja tarvittaessa annetaan kirjallinen tiedote asiasta.
Lisätietoa tästä muun muassa STM:n julkaisuja 2011:15: Riskienhallinta ja turvallisuussuunnittelu. Opas sosiaali- ja terveydenhuollon johdolle ja turvallisuussuunnittelijoille: https://stm.fi/julkaisu?pubid=URN:ISBN:978-952-00-3315-6
- POTILASASIAKIRJAT JA HENKILÖTIETOJEN KÄSITTELY
Kuvaus potilastietojen kirjaamisesta, käsittelystä ja salassapitosäännösten noudattamisesta. Lisätietoa potilasasiakirjojen säilyttämisestä.
Potilasrekisteriin tallennettavat tiedot ovat säädetty Potilaan asemasta ja oikeuksista annetun lain (785/1992) 13 §:
n mukaan salassa pidettäviksi ja Henkilötietolain (523/1999) 32 §:n mukaan suojattaviksi. Potilastietoja voivat käyttää ainoastaan asianomaisessa toimintayksikössä potilaan hoitoon tai siihen liittyviin tehtäviin osallistuvat henkilöt. Käynneistä tehdään kirjaukset manuaalisesti. Manuaalisesti tiedot säilytetään valvotuissa ja kahden lukon takana olevissa tiloissa. Rekisterin käsittelyssä noudatetaan huolellisuutta.
Kuvaus henkilöstön perehdyttämisestä ja osaamisen varmistamisesta potilasasiakirjahallintoon ja tietosuoja-asioihin.
Ei koske
Tietosuojavastaavan nimi ja yhteystiedot
Heli Salminen, 050 5161737
Potilasrekisterinpitäjän on laadittava yleisen tietosuoja-asetuksen (EU,2016/679) 30 artiklan mukainen seloste käsittelytoimista. Myös henkilötietojen käsittelijän on ylläpidettävä selostetta kaikista rekisterinpitäjän lukuun suoritettavista käsittelytoimista yleisen tietosuoja-asetuksen (30 art.) mukaisesti.
Tietosuojavaltuutetun selostepohja: https://tietosuoja.fi/seloste-kasittelytoimista
Potilas- ja asiakasrekisterinpito -lomake (www.valvira.fi) Lomakkeen täyttöohje Muita tietosuojaan liittyviä oppaita sivulla: https://tietosuoja.fi
- POTILAAN OSALLISTUMISEN VAHVISTAMINEN JA MUISTUTUSTEN KÄSITTELY
Kuvaus menettelytavoista, joilla potilas ja hänen läheisensä voivat antaa palautetta laadunhallinnan ja potilasturvallisuuden puutteesta.
Asiakaspalautetta kerätään osana työskentelyä. Palautteen äärelle pysähdytään ja tarvittaessa tehdään muutoksia toimintaan. Yhteydenotto potilasasiavastaavaan tarvittaessa.
Kuvaus palautteiden käsittelystä toimipaikassa
Palautteet käsitellään asianmukaisesti ja otetaan huomioon toiminnan suunnittelussa.
Kuvaus palautteen käytöstä toiminnan kehittämisessä
Toimintaa pyritään pitkäjänteisesti kehittämään ensisijaisesti koulutuksen ja työnohjauksen keinoin.
Potilaan asemasta ja oikeuksista annetun lain (Potilaslaki 785/1992) 10 §:n mukaisesti terveyden- ja sairaanhoitoon ja siihen liittyvään kohteluun tyytymättömällä potilaalla on oikeus tehdä muistutus. Muistutusmenettely on ensisijainen keino selvittää hoitoonsa ja kohteluunsa tyytymättömän potilaan asiaa. Muistutukseen on annettava kirjallinen vastaus kohtuullisessa ajassa sen tekemisestä. Kohtuullisena aikana voidaan yleensä pitää 1-4 viikon vastausaikaa, jollei ole erityisiä perusteita pidempään käsittelyaikaan.
Terveydenhuollon palveluista vastaava johtaja vastaa siitä, että muistutukset käsitellään huolellisesti ja asianmukaisesti. Muistutuksessa kuvattu asia on tutkittava puolueettomasti ja riittävän yksityiskohtaisesti, jotta potilas voi pitää asian selvittämistä luotettavana ja kokee tulleensa kuulluksi. Muistutuksessa annettavassa ratkaisussa on käytävä ilmi, mihin toimenpiteisiin muistutuksen johdosta on ryhdytty ja miten asia on muuten ratkaistu. Muistutuksen johdosta annettuun ratkaisuun ei voi hakea muutosta, mutta asia voidaan ottaa uudelleen käsittelyyn, mikäli asiassa ilmenee jotakin uutta. Muistutuksen käsittelyssä syntyneet asiakirjat säilytetään omana arkistonaan erillään potilasasiakirja-arkistosta. Mikäli muistutuksen käsittelyssä syntyneet asiakirjat sisältävät potilaan hoidon kannalta oleellista tietoa, ne voidaan liittää siltä osin potilasasiakirjoihin. Lisätietoa Valviran sivuilta https://www.valvira.fi/terveydenhuolto/valvonta/toimintayksikoiden_valvonta/muistutukseen-vastaaminen
Kuvaus menettelytavoista muistutuksiin vastaamisesta
Muistutuksiin vastataan huolellisesti ja asianmukaisesti. Asiasta käydään keskustelua ja tarvittaessa annetaan kirjallinen selvitys asianosaisille.
- OMAVALVONNAN TOTEUTTAMISEN SEURANTA JA ARVIOINTI
Kuvaus omavalvonnan toteutumisen seurannasta
Vastaan ja seuraan omavalvonnan toteutumista.
Kuvaus omavalvontasuunnitelman päivittämisprosessista
Päivitän omavalvontaa tarvittaessa, vähintään vuosittain.
Toimintaohjeisiin tulleet muutokset kirjataan viiveettä omavalvontasuunnitelmaan ja niistä tiedotetaan henkilökunnalle. Omavalvontasuunnitelma vahvistetaan vuosittain, vaikka muutoksia ei vuoden aikana olisi tehtykään.
Paikka ja päiväys
Laitila 24.3.2025
Omavalvontasuunnitelman hyväksyy ja vahvistaa terveydenhuollon palveluista vastaava johtaja.
Heli Salminen
Nimen selvennys