Self-monitoring plan: Psykoterapia Heli Salminen

Y-tunnus: 3136356-8


YKSITYISEN TERVEYDENHUOLLON OMAVALVONTASUUNNITELMA - LOMAKE

  1. PALVELUJEN TUOTTAJAA KOSKEVAT TIEDOT

Palvelujen tuottajan nimi

Psykoterapia Heli Salminen

Palvelujen tuottajan Y-tunnus

3136356-8

Toimipaikan nimi

Psykoterapia Heli Salminen (Laitila) ja Otavankulman psykoterapia ja työnohjaus (Turku)

Toimipaikan postiosoite

Keskuskatu 26 A 5

Postinumero

23800

Postitoimipaikka

Laitila

Terveydenhuollon palveluista vastaava johtaja

Heli Salminen

Puhelin

050 5161737

Postiosoite

Keskuskatu 15

Postinumero

23800

Postitoimipaikka

Laitila

Sähköposti

psykoterapia.heli.salminen@gmail.com

 

 

  1. TOIMINTA-AJATUS, ARVOT JA TOIMINTAPERIAATTEET

Arvot ja periaatteet

Yksilöllinen ja kunnioittava kohtaaminen, asiakasta ja yhteistyökumppaneita arvostava työote, turvallisuus, vastuullisuus ja avoimuus.

Toiminta-ajatus/ Perustehtävä

Psykoterapia Heli Salminen tarjoaa kriisi- ja traumapsykoterapiaa ja Kelan säätelemää kuntoutuspsykoterapiaa maanantaista torstaihin Laitilassa (osoite yllä) ja perjantaisin Turussa osoitteessa Yliopistonkatu 26 A 14, 20100 Turku.

Psykoterapia on terveydenhuollon tavoitteellista ammatillista toimintaa, joka tähtää asiakkaan psyykkisen terveyden ja toimintakyvyn lisäämiseen. Sitä ohjaavat potilastyötä ohjaavat lait, asetukset, ammatilliset käytännöt sekä ammattieettiset periaatteet.

 


 

Valvira

Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto

PL 43, 00521 Helsinki Ratapihantie 9, 00520 Helsinki

Koskenranta 3, 96100 Rovaniemi

Puhelin: 0295 209 111 kirjaamo@valvira.fwww.valvira.fi
 

 

  1. OMAVALVONNAN ORGANISOINTI JA JOHTAMINEN

Kuvaus toimenpiteistä ja menettelytavoista, joilla terveydenhuollon palveluista vastaava johtaja huolehtii laissa säädetyistä velvollisuuksista

Yksikössä huolehditaan potilasturvallisuudesta ja luottamuksellisuudesta huolehtimalla tietojen säilytyksestä säädösten mukaisesti.

Työtilat ovat asianmukaiset. Asiakaspalautetta kerätään prosessien aikana. Yhteistyö Kelan kanssa hoidetaan Kelan määrittelemällä tavalla. Kummassakin yksikössä huomioidaan taloyhtiön järjestyssäännöt ja pelastussuunnitelma.

Suunnitelma henkilöstön perehdyttämisestä ja kouluttamisesta sekä osallistumisesta omavalvonnan suunnitteluun ja toteuttamiseen

Osallistun työnohjauksiin ja täydennyskoulutuksiin. Laadin ja toteutan yritykseni omavalvontaa.

 

  1. HENKILÖSTÖ

Kuvaus henkilöstön määrästä ja rakenteesta

Kyseessä on yhden henkilön yritys.

Kuvaus henkilöstön rekrytoinnin periaatteista (kelpoisuuden varmistaminen: https://julkiterhikki.valvira.fi/ kielitaidon varmistaminen, lasten kanssa työskentelevien rikosrekisterin tarkistaminen jne.

Rekrytointia ei suunnitelmissa.

Kuvaus henkilöstön ja opiskelijoiden perehdyttämistä. Erityistä huomiota on kiinnitettävä lääkehoitosuunnitelmaan, potilasasiakirjakäytäntöihin ja latteiden- ja tarvikkeiden käyttöön.

-

Kuvaus henkilökunnan ammattitaidon ja työhyvinvoinnin ylläpitämisestä ja osaamisen johtamisesta. Täydennyskoulutussuunnittelu- ja seurantamenettelyt, osaamisen, ammattitaidon ja sen kehittymisen seuranta, kehityskeskustelut.

Osallistuminen koulutuksiin ja työnohjauksiin on aktiivista.

 

 

 

  1. TOIMITILAT, LAITTEET JA TARVIKKEET

Kuvaus potilasturvallisuuden kannalta kriittisten tilojen suunnittelusta sekä tilojen soveltuvuudesta käyttötarkoitukseensa.

Tilat ovat kodinomaiset, tavoitteena turvallisuuden tunteen tukeminen. Laitilassa sijaitseva toimitila sijaitsee kaksikerroksisen omakotitalon ensimmäisessä kerroksessa. Turussa sijatseva toimitila on hissillisessä kerrostalossa 4 kerroksessa. Kummassakaan toimipisteessä kulku ei ole esteetöntä.

Kuvaus tilojen järjestämisestä, kulunvalvonnasta sekä murto- ja palosuojauksesta. Erityistä huomiota kuvauksessa tulee kiinnittää lääkehuolto- ja laboratoriotiloihin.

Tilat ovat asianmukaiset. Asianmukainen pelastussuunnitelma on tehty.

Kuvaus siivous, jätehuoltoon ja vaarallisten jätteiden käsittelyyn liittyvistä menettelyistä. Erityistä huomiota on kiinnitettävä tartuntavaarallisiin jätteisiin liittyviin käytäntöihin. (STTV:n oppaita 3.2006)

-

Terveydenhuollon laitteella tarkoitetaan terveydenhuollon laitteista ja tarvikkeista annetun lain (629/2010) 5 §:n mukaan inst- rumenttia, laitteistoa, välinettä, ohjelmistoa, materiaalia tai muuta yksinään tai yhdistelmänä käytettävää laitetta tai tarviketta, jonka valmistaja on tarkoittanut muun muassa ihmisen sairauden diagnosointiin, ehkäisyyn, tarkkailuun, hoitoon tai lievitykseen Toiminnanharjoittajan velvollisuuksista on säädetty terveydenhuollon laitteista ja tarvikkeista annetun lain 24–26 §:ssä sekä Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston antamissa määräyksissä 1-4/2010. Terveydenhuollon laitteiden ja tarvikkeiden aiheuttamista vaaratilanteista tehdään ilmoitus Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskukselle.

Omavalvontasuunnitelmassa toimintayksikölle nimetään ammattimaisesti käytettävien laitteiden ja tarvikkeiden turvallisuudesta vastaava henkilö, joka huolehtii vaaratilanteita koskevien ilmoitusten ja muiden laitteisiin liittyvien määräysten noudattamisesta.

 

Vastuuhenkilön nimi ja yhteystiedot:

Heli Salminen, Keskuskatu 15, 23800 Laitila

Kuvaus toimipaikassa olevista terveydenhuollon laitteista ja tarvikkeista.

Ei koske

Kuvaus menettelytavoista laitteisiin ja tarvikkeisiin liittyvien vaaratilanteiden ilmoitusten tekemisestä ja muiden laitteisiin ja tarvikkeisiin liittyvien määräysten noudattamisesta.

Ei koske

 

Säteilyn käyttö terveydenhuollossa

 

Kliinisen mikrobiologian laboratoriotoiminta

 

Kliinisen mikrobiologian laboratorion toimilupa voimassa asti.
 

 

  1. POTILASASIAMIES

Potilasasiamiehen nimi ja yhteystiedot

Potilasasiavastaavan tehtävät on määritelty laissa. Tarkemmat tiedot löydät täältä: https://www.varha.fi/fi/asiointikanavat/potilasasiavastaava

Kuvaus menettelytavoista potilasasiamiehen tehtävien asianmukaisesta määrittelystä: neuvontatehtävä, avustustehtävä, tiedotus- ja koulutustehtävä, palvelujen laadun seuranta ja palautteen antaminen.

 

  1. LÄÄKEHOITO

Kuvaus lääkehoitosuunnitelman ylläpidosta, päivittämisestä ja toimeenpanosta sekä toteuttamisen seurannasta Lääkehoitosuunnitelma on laadittava sosiaali- ja terveysministeriön Turvallinen lääkehoito -oppaan (2021:6) mukaisesti. STM:n opas löytyy osoitteesta: https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/162847

Ei koske

Kuvaus toimintakäytännöistä lääkehoidon toteuttamisessa tapahtuneissa poikkeamatilanteissa

Ei koske

Kuvaus toimintakäytännöistä potilaalta palautuneiden ja käyttämättä jääneiden lääkkeiden käsittelystä

Ei koske

Kuvaus lääkehoidon toteutumisesta, lääkkeiden kulutuksen seurannan valvonnasta

Ei koske

 

  1. RISKIEN JA EPÄKOHTIEN TUNNISTAMINEN JA KORJAAVAT TOIMENPITEET

Kuvaus menettelystä, jolla riskit, kriittiset työvaiheet ja vaaratilanteet tunnistetaan ennakoivasti

Toimitilojen osalta pelastussuunnitelma on tehty ja potilasturvallisuuteen kiinnitetty huomiota. Toiminnan turvallisuuden osalta tehty arvioita, ja laadittu ennakoiva suunnitelma mahdollisten riskitilanteiden varalta. Jos epäkohta havaitaan, se korjataan välittömästä.

 

 

 

Kuvaus menettelystä, jolla läheltä piti -tilanteet ja havaitut epäkohdat käsitellään

Tilanteet käydään läpi asianosaisten kesken ja epäkohtia pyritään korjaamaan.

Kuvaus menettelystä, jolla todetut epäkohdat korjataan

Tilanteen läpikäymisen jälkeen korjaamistoimiin ryhdytään tarpeellisten toimijoiden kanssa. Korjaamistoimien etenemisestä annetaan palautetta asianosaisille.

Kuvaus siitä, miten korjaavista toimenpiteistä tiedotetaan henkilöstölle ja tarvittaessa yhteistyötahoille

Asioista keskustellaan ja tarvittaessa annetaan kirjallinen tiedote asiasta.

Lisätietoa tästä muun muassa STM:n julkaisuja 2011:15: Riskienhallinta ja turvallisuussuunnittelu. Opas sosiaali- ja terveydenhuollon johdolle ja turvallisuussuunnittelijoille: https://stm.fi/julkaisu?pubid=URN:ISBN:978-952-00-3315-6

 

  1. POTILASASIAKIRJAT JA HENKILÖTIETOJEN KÄSITTELY

Kuvaus potilastietojen kirjaamisesta, käsittelystä ja salassapitosäännösten noudattamisesta. Lisätietoa potilasasiakirjojen säilyttämisestä.

Potilasrekisteriin tallennettavat tiedot ovat säädetty Potilaan asemasta ja oikeuksista annetun lain (785/1992) 13 §:

n mukaan salassa pidettäviksi ja Henkilötietolain (523/1999) 32 §:n mukaan suojattaviksi. Potilastietoja voivat käyttää ainoastaan asianomaisessa toimintayksikössä potilaan hoitoon tai siihen liittyviin tehtäviin osallistuvat henkilöt. Käynneistä tehdään kirjaukset manuaalisesti. Manuaalisesti tiedot säilytetään valvotuissa ja kahden lukon takana olevissa tiloissa. Rekisterin käsittelyssä noudatetaan huolellisuutta.

Kuvaus henkilöstön perehdyttämisestä ja osaamisen varmistamisesta potilasasiakirjahallintoon ja tietosuoja-asioihin.

Ei koske

Tietosuojavastaavan nimi ja yhteystiedot

Heli Salminen, 050 5161737

Potilasrekisterinpitäjän on laadittava yleisen tietosuoja-asetuksen (EU,2016/679) 30 artiklan mukainen seloste käsittelytoimista. Myös henkilötietojen käsittelijän on ylläpidettävä selostetta kaikista rekisterinpitäjän lukuun suoritettavista käsittelytoimista yleisen tietosuoja-asetuksen (30 art.) mukaisesti.

Tietosuojavaltuutetun selostepohja: https://tietosuoja.fi/seloste-kasittelytoimista

Potilas- ja asiakasrekisterinpito -lomake (www.valvira.fiLomakkeen täyttöohje Muita tietosuojaan liittyviä oppaita sivulla: https://tietosuoja.fi

 

 

 

  1. POTILAAN OSALLISTUMISEN VAHVISTAMINEN JA MUISTUTUSTEN KÄSITTELY

Kuvaus menettelytavoista, joilla potilas ja hänen läheisensä voivat antaa palautetta laadunhallinnan ja potilasturvallisuuden puutteesta.

Asiakaspalautetta kerätään osana työskentelyä. Palautteen äärelle pysähdytään ja tarvittaessa tehdään muutoksia toimintaan. Yhteydenotto potilasasiavastaavaan tarvittaessa.

Kuvaus palautteiden käsittelystä toimipaikassa

Palautteet käsitellään asianmukaisesti ja otetaan huomioon toiminnan suunnittelussa.

Kuvaus palautteen käytöstä toiminnan kehittämisessä

Toimintaa pyritään pitkäjänteisesti kehittämään ensisijaisesti koulutuksen ja työnohjauksen keinoin.

 

Potilaan asemasta ja oikeuksista annetun lain (Potilaslaki 785/1992) 10 §:n mukaisesti terveyden- ja sairaanhoitoon ja siihen liittyvään kohteluun tyytymättömällä potilaalla on oikeus tehdä muistutus. Muistutusmenettely on ensisijainen keino selvittää hoitoonsa ja kohteluunsa tyytymättömän potilaan asiaa. Muistutukseen on annettava kirjallinen vastaus kohtuullisessa ajassa sen tekemisestä. Kohtuullisena aikana voidaan yleensä pitää 1-4 viikon vastausaikaa, jollei ole erityisiä perusteita pidempään käsittelyaikaan.

Terveydenhuollon palveluista vastaava johtaja vastaa siitä, että muistutukset käsitellään huolellisesti ja asianmukaisesti. Muistutuksessa kuvattu asia on tutkittava puolueettomasti ja riittävän yksityiskohtaisesti, jotta potilas voi pitää asian selvittämistä luotettavana ja kokee tulleensa kuulluksi. Muistutuksessa annettavassa ratkaisussa on käytävä ilmi, mihin toimenpiteisiin muistutuksen johdosta on ryhdytty ja miten asia on muuten ratkaistu. Muistutuksen johdosta annettuun ratkaisuun ei voi hakea muutosta, mutta asia voidaan ottaa uudelleen käsittelyyn, mikäli asiassa ilmenee jotakin uutta. Muistutuksen käsittelyssä syntyneet asiakirjat säilytetään omana arkistonaan erillään potilasasiakirja-arkistosta. Mikäli muistutuksen käsittelyssä syntyneet asiakirjat sisältävät potilaan hoidon kannalta oleellista tietoa, ne voidaan liittää siltä osin potilasasiakirjoihin. Lisätietoa Valviran sivuilta https://www.valvira.fi/terveydenhuolto/valvonta/toimintayksikoiden_valvonta/muistutukseen-vastaaminen

 

Kuvaus menettelytavoista muistutuksiin vastaamisesta

Muistutuksiin vastataan huolellisesti ja asianmukaisesti. Asiasta käydään keskustelua ja tarvittaessa annetaan kirjallinen selvitys asianosaisille.

 

 

 

  1. OMAVALVONNAN TOTEUTTAMISEN SEURANTA JA ARVIOINTI

Kuvaus omavalvonnan toteutumisen seurannasta

Vastaan ja seuraan omavalvonnan toteutumista.

Kuvaus omavalvontasuunnitelman päivittämisprosessista

Päivitän omavalvontaa tarvittaessa, vähintään vuosittain.

 

 

Toimintaohjeisiin tulleet muutokset kirjataan viiveettä omavalvontasuunnitelmaan ja niistä tiedotetaan henkilökunnalle. Omavalvontasuunnitelma vahvistetaan vuosittain, vaikka muutoksia ei vuoden aikana olisi tehtykään.

 

Paikka ja päiväys

Laitila 24.3.2025

Omavalvontasuunnitelman hyväksyy ja vahvistaa terveydenhuollon palveluista vastaava johtaja.

Heli Salminen

Nimen selvennys