Self-monitoring plan: psykologi Elli Silver

Y-tunnus: 3395308-6


Palveluntuottajan yhteystiedot
psykologi Elli Silver
Y-tunnus: 3395308-6
Vastuuhenkilö: Elli Silver
Kotikunta: Espoo
e-mail: elli.silver@iki.fi

Toimintayksikkö (vastaanotto)
Terapiatalo Sointu
Döbelninkatu 2, 8. krs
00260, Helsinki

Toimintayksikkö (vastaanotto), 1.10.2025 alkaen
Kappelikuja 6
02200, Espoo

Postitusosoite
Elli Silver
PL 31
00811 Helsinki

Toiminta-alue
Lähivastaanotto toteutuu Helsingissä ja 1.10.2025 alkaen Espoossa, etävastaanotto kattaa toiminta-alueena koko Suomen.

 

Palvelut

Psykoterapia
Elli Silver on Valviran hyväksymä ja valvoma psykologi. Lisäksi hän on kognitiivis-analyyttisen psykoterapian (KAT) koulutuksessa, josta vastaa Helsingin yliopisto ja KAT-yhdistys (2022–2025).

Palvelut: Koulutuspsykoterapia, psykologin keskustelujaksot, yksittäiset psykologin konsultaatiotapaamiset. Koulutuspsykoterapiatapaamiset ensisijaisesti lähikontaktissa vastaanotolla, psykologin keskustelujaksot ja konsultaatiotapaamiset tarpeen mukaan etäyhteyden välityksellä. Palvelut ovat tarjolla yksityisille asiakkaille. 

Muu laillinen liiketoiminta

 

Toiminta-ajatus, arvot ja palvelut

Työtä ohjaavat arvot
Tmi psykologi Elli Silverille on tärkeää terapeutin aktiivinen pyrkimys olla tietoinen näyttöön perustuvista ajankohtaisista hoitomenetelmistä ja -suosituksista, muistaen kuitenkin, että jokaisen tilanne ja tausta on aina yksilöllinen. Työskentelyn tavoitteena on tukea asiakasta mielenterveyden pulmissa ja muissa jaksamista haastavissa elämänkriiseissä. Työskentelyä ohjaavana keskeisenä arvona on, että terapia tapahtuu arvostavassa, vastavuoroisessa, avoimessa ja läsnä olevassa yhteistyössä. Työ toteutetaan yksilöllisesti, kokonaisvaltaisesti, suunnitelmallisesti ja kunnioittavasti asiakkaan tarpeita kuunnellen ja niistä yhteisesti sopien. Työskentelyssäni pyrin läpinäkyvyyteen, oli kyse sitten hinnoittelusta, tapaamisten toteutukseen vaikuttavista tekijöistä (mahdolliset rajoitteet tai ennakoitavat muutokset) tai itse terapiatyöskentelyyn liittyvistä asioista - aina saa kysyä.

Asiakkaan osallisuus ja asiakaslähtöisyys
Työskentelyn lähtökohtana on luottamuksellisuus ja psykologia sitovat terveydenhuollon ammattihenkilöstöä koskevat vaitiolovelvollisuudet. (Ks. tietosuoja ja potilaan oikeusturva tiedotteet jatkossa.) Työskentelyn tavoitteet asetetaan yhdessä asiakkaan kanssa. Tavoitteita tarkennetaan säännöllisesti työskentelyn aikana.

Asiakkaan kohtelu ja itsemääräämisoikeus 
Tmi psykologi Elli Silver noudattaa lakia terveydenhuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista. Asiakkaalla on oikeus saada terveydenhuollon toteuttajalta laadukasta ja hyvää kohtelua ilman syrjintää. Asiakasta on kohdeltava kunnioittavasti hänen ihmisarvoaan, vakaumustaan tai yksityisyyttään loukkaamatta.

Asiakkaan osallisuus 
Työskentelyn lähtökohtana on asiakkaan yksilölliset tarpeet ja mielipide, toivomukset ja etu. Asiakas on keskeisessä roolissa osana työskentelyä: työskentelyn suunnitelma ja asetetut tavoitteet laaditaan yhdessä hänen kanssaan. 

Asiakkaiden osallistuminen laadun ja omavalvonnan kehittämiseen 
Asiakasta ohjataan antamaan palautetta koko työskentelyn ajan. Psykoterapiapalvelujen yhteydessä käydään työskentelyä koskeva palautekeskustelua. Palautteita huomioidaan palveluiden, prosessien ja omavalvonnan kehittämisessä.

 

Palvelun sisällön omavalvonta

Palautteen kerääminen 
Palautetta työskentelystä kerätään asiakkailta ensisijaisesti suullisesti. Työskentelyn päättyessä asiakkaiden kanssa käydään palautekeskustelu. Palautteet huomioidaan toiminnan ja omavalvonnan kehittämisessä. 

Yhteistyö muiden palvelunantajien kanssa 
Jotta palvelukokonaisuudesta muodostua asiakkaan kannalta turvallinen, toimiva ja hänen tarpeitaan vastaava, palvelunantaja tekee tarpeen mukaan yhteistyötä eri toimijoiden kanssa tai ohjaa asiakkaan asianmukaisten palveluin äärelle. Psykoterapia-asiakkaiden kanssa selvitetään aina hoidosta vastaavan tahon yhteystiedot ja tarpeen tullen pyydetään asiakkaalta lupa olla yhteydessä lähettävään tai hoitavaan tahoon. Tällaisia tilanteita voivat olla esimerkiksi diagnosoitiin, lääkitykseen, sairauden tilan muutoksiin, itsetuhoisuuteen tai muuhun terveydentilaan liittyvät tilanteet.

 

Asiakasturvallisuus

Potilaan oikeusturvakeinot – tiedote asiakkaalle 

Potilaan oikeusturvakeinot 

• Toimintayksikön on tiedotettava potilailleen muistutusoikeudesta riittävällä tavalla sekä järjestettävä muistutuksen tekeminen heille mahdollisimman vaivattomaksi. 
• Terveyden- ja sairaanhoitoonsa tai siihen liittyvään kohteluunsa tyytymättömällä potilaalla on oikeus tehdä muistutus terveydenhuollon toimintayksikössä terveydenhuollosta vastaavalle johtajalle (Elli Silver). 
• Potilas voi tehdä potilaslain mukaisen muistutuksen terveydenhuollon palveluista vastaavalle johtajalle ja/tai tehdä kantelun aluehallintovirastoon, Valviraan, Eduskunnan oikeusasiamiehelle tai valtioneuvoston oikeuskanslerille. 
• Potilasasiamiehen tehtävänä on neuvoa potilasta potilaan oikeusturvaan liittyvissä asioissa. 
• Potilasasiamiehen yhteystiedot tulee olla helposti potilaan saatavilla. 

Potilasasiamies 
Potilaslaki takaa sinulle potilaana tietyt oikeudet. Näitä ovat: oikeus hyvään hoitoon ja kohteluun, hoidon tapahtuminen yhteisymmärryksessä potilaan kanssa, tiedon saantioikeus, tietosuoja sekä potilasasiamiesjärjestelmä. Potilaiden yhdenvertaisuus edellyttää, että riippumatonta ja laadukasta potilasasiamiespalvelua on saatavillasi paikkakunnasta tai terveydenhuollon toimintayksiköstä riippumatta. 

Potilasasiamiehen tehtävänä on 

• neuvoa potilaita potilaslain soveltamiseen liittyvissä asioissa 
• avustaa potilasta muistutuksen ja kantelun tekoon liittyvissä asioissa 
• avustaa potilasta potilasvahinkoon liittyvissä asioissa 
• tiedottaa potilaan oikeuksista 
• toimia potilaan oikeuksien edistämiseksi ja toteuttamiseksi 
• Potilasasiamies ei ota kantaa potilaan taudinmääritykseen tai hoidon sisältöön. Hänen yhteystietonsa saat hoitopaikasta.

Muistutus tai kantelu 
Jos potilaana tai hänen omaisenaan olet tyytymätön terveydenhuollossa saatuun hoitoon tai kohteluun, asia kannattaa heti ottaa puheeksi hoitohenkilökunnan kanssa. Jos ongelmaa ei saada tyydyttävästi selvitettyä tai ratkaistua, potilaalla tai hänen omaisellaan on oikeus tehdä kirjallinen muistutus hoitavan yksikön johtajalle tai ääritilanteessa kannella asiasta. Muistutukseen on saatava vastaus kohtuullisessa ajassa (noin 1 kk). Terveydenhuoltoa koskeva kantelu tehdään vapaamuotoisesti tai kantelulomakkeella siihen aluehallintovirastoon, jonka alueella potilas on ollut hoidettavana. Jos hoitovirhe-epäily koskee hoidossa menehtyneen tai vaikeasti vammautuneen potilaan hoitoa, kantelu tehdään Valviraan. Kantelusta tulee käydä ilmi se laitos tai ammattihenkilö, jonka toimintaan kantelija on tyytymätön, sekä ne perusteet, joiden takia hoito tai menettely on koettu epäasianmukaisena. Myös kantelijan nimi, osoite ja muut mahdolliset yhteystiedot tulee mainita selvästi. Kantelun tutkiminen on maksutonta ja se käsitellään puolueettomasti. Aluehallintovirasto antaa kanteluun kirjallisen päätöksen.

Lisätietoja mm. täältä 
Aluehallintovirasto https://avi.fi/asioi/henkiloasiakas/ohjaus-ja-neuvonta/potilaan-asema-ja-oikeudet 
Finlex https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19920785 
Sosiaali- ja terveysministeriö https://stm.fi/potilaan-oikeudet 
 

tmi psykologi Elli Silver
Elli Silver
psykologi
Vastaanoton osoite:
1. Döbelninkatu 2, 00260 Helsinki
2. Kappelikatu 6, 02200 Espoo
e-mail: elli.silver@iki.fi

 

Sosiaali- ja potilasasiavastaavat, Helsinki
Yksikön päällikkö: Tove Munkberg
Sosiaali- ja potilasasiavastaavat: Jenni Hannukainen, Ninni Purmonen, Taru Salo, Teija Tanska, Katariina Juurioksa ja Anders Häggblom
Sähköposti: sotepe.potilasasiavastaava@hel.fi

https://www.hel.fi/fi/sosiaali-ja-terveyspalvelut/asiakkaan-tiedot-ja-oikeudet/sosiaali-ja-potilasasiavastaava

Neuvonta
Puh. 09 310 43355 ma–to klo 9–11
Postiosoite: PL 6060, 00099 Helsingin kaupunki

 

Sosiaali- ja potilasasiavastaavat, Espoo / Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue (LUVN)
Palvelusta vastaa: Riitta Flinck
Sosiaali- ja potilasasiavastaavat: Jenni Henttonen, Terhi Willberg, Anne Hilander (ma ja to) sekä Katri Tuomi-Andersson. 
sähköposti: sosiaali.potilasasiavastaava@luvn.fi
p. 029 151 5838.

https://www.luvn.fi/fi/meilla-asiakkaana/tietopyynnot-ja-muut-asiakkaan-oikeudet/sosiaali-ja-potilasasiavastaava

 

Sosiaali- ja potilasasiavastaavat, etävastaanotot

Etävastaanoton suhteen hyvinvointialueilla ei ole yhtenäistä linjausta asiavastaavapalvelujen suhteen. Etävastaanottoja koskevissa yhteydenotoissa kehoitan asiakkaita olemaan yhteydessä oman hyvinvointialueensa asiavastaaviin.

 

Tietojen dokumentointi – tiedote asiakkaille

Näin tmi psykologi Elli Silver käsittelee tietojasi 

EU:n tietosuojadirektiivi tuli voimaan 5/2018 ja se toi selkeämpiä velvoitteita yrittäjälle. Terveydenhuoltopalveluita ja koulutustoimintaa järjestävän yrityksen on velvollisuus kertoa asiakkailleen, mitä tietoja kerätään, miten niitä käsitellään ja mitä varten. 

Yleistä: Tmi psykologi Elli Silver sitoutuu toiminnassaan suojaamaan asiakkaiden henkilötietoja ja kunnioittamaan heidän yksityisyyttään. Henkilötietoja kerätään ja käsitellään asiakaskäyntien toteuttamista varten. 

Mitä tietoja kerätään ja mihin tarkoitukseen 
Henkilötietoja (nimi ja sähköposti sekä tarvittaessa puhelinnumero) kerätään tapaamisten järjestämiseen, viestintään ja laskutukseen. Tiedot poistetaan, kun tilaisuus on järjestetty. Tietoja käytetään viestintään, laskutukseen, maksumuistutuksiin, perintään sekä lausuntojen ja todistusten laatimiseen. Nämä tiedot säilytetään lakisääteisen ajan yhdessä muiden asiakastietojen potilasdokumenttien ja muistiinpanojen kanssa.

Mitä tiedoille tapahtuu 
Potilastietoja säilytetään lain edellyttämällä tavalla. Ajantasaisesta asiakasrekisteristä poistetaan tiedot, kun asiakassuhde on päättynyt. 

Mistä voi tarkistaa omia tietojaan 
Sinulla on oikeus tarkistaa tietosi, pyytää korjausta tai tietojen poistamista. Ota yhteys Elli Silver, elli.silver@iki.fi

 

Tiedote tietosuojasta asiakkaalle 

Käyntitekstit ja ajanvarauskalenteri 
Laki ei toistaiseksi vaadi liittymään Kantaan tai elektroniseen sairauskertomusjärjestelmään. Olen valinnut olla liittymättä näihin. Laskutukseen tarvittavat henkilötiedot, asiakasrekisteritiedot ja käyntimerkinnät säilytän erillään. Käyntitekstit teen erilliselle tiedostolle käyttäen tunnisteena nimikirjaimia. Käyntitekstit ja muut dokumentit ovat säilössä ulkoisella, salasanasuojatulla kovalevyllä, jota säilytän lukitussa tilassa. Myös kalenterissani kaikki kävijät ovat vain nimikirjaimilla. 

Tietojen suojaus käytännössä 
Sekä erillinen, ulkoinen kovalevy että tietokoneeni on salasanalla suojattu ja tietojärjestelmän tietoturvapäivitykset pidetään ajan tasalla. Kovalevy on asiakasrekisteri, asiakkaiden laskutus ja asiakkaiden käyntitekstit. Nämä kaikki on tallennettu toisista erilleen ja suojattu lisäksi erikseen salasanoilla.

Asiakasrekisteri 
Asiakasrekisteri on kovalevysuojauksen lisäksi erikseen suojattu salasanalla. Päivitän asiakasrekisteriä säännöllisesti, jotta tiedosto on ajan tasalla. Siinä näkyy kunkin kävijän nimi, puhelinnumero ja sähköposti – mutta ei tietoja käynneistä. Asiakasrekisterin ylläpitäminen on lakisääteistä. Käytän asiakasrekisteriä laskutusta ja tarvittavia yhteydenottoja varten. Lisäksi tiedosto on ajan tasalla siltä varalta, jos minulle sattuisi jotain ja asiakkaiden tulee saada asiasta tieto. Asiakkuuden päättyessä tiedot poistetaan asiakasrekisteristäni.

Laskutus 
Asiakkaiden nimet näkyvät laskuissa, joita säilytän suojatulla kovalevyllä. En käytä asiakaslaskutukseen netissä olevaa palvelua, vaan teen laskut itse. Laskussa tulee olla laskutettavan nimi ja mitä palvelua myy. En kuitenkaan laita laskuun yhteystietoja, esimerkiksi osoitteita enkä sotua.

Sähköpostit 
Siivoan sähköpostejani aktiivisesti, poistan vanhat viestit. En suosittele, että sähköpostitse kirjoitetaan, mitään erityisen sensitiivistä tietoa – lähinnä ajanvarauksia ym. viestinvaihtoa. Jos sinulla on näistä asioista jotain kysyttävää tai huolta, voit ottaa asian puheeksi tapaamisilla.

 

Tietosuojaseloste

TIETOSUOJASELOSTE 
EU:n yleinen tietosuoja-asetus (GDPR 2016/679) 
Henkilötietolaki (523/1999) 10 § ja 24 § 
8.8.2021 

REKISTERINPITÄJÄ JA YHTEYSHENKILÖ REKISTERIÄ KOSKEVISSA ASIOISSA
Elli Silver, tmi psykologi Elli Silver, Y-tunnus 3395308-6 
PL 31, 00811 Helsinki, elli.silver@iki.fi 

REKISTERIN NIMI 
Elli Silverin (tmi psykologi Elli Silver) asiakas- ja potilasrekisteri 

HENKILÖTIETOJEN KÄSITTELYN TARKOITUS 
Elli Silver (tmi psykologi Elli Silver) tallentaa ja käsittelee henkilötietoja EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen (GDPR 2016/679) sekä nykyisen Henkilötietolain (523/1999) mukaisesti. Terveydenhuollon ammattihenkilöistä annetun lain (559/1994) 16 §:n mukaan terveydenhuollon ammattihenkilön velvollisuus on laatia ja säilyttää potilasasiakirjat. Potilaan asemasta ja oikeuksista annetun lain (785/1992) 12 §:n mukaan terveydenhuollon ammattihenkilön on merkittävä potilasasiakirjoihin potilaan hoidon järjestämisen, suunnittelun, toteuttamisen ja seurannan turvaamiseksi tarpeelliset tiedot. Potilasasiakirjojen laatimisesta ja säilyttämisestä on säädetty tarkemmin sosiaali- ja terveysministeriön asetuksella (298/2009). Potilasasiakirjojen ensisijaisena tehtävänä on palvella potilaan hoidon suunnittelua ja toteutusta sekä edistää hoidon jatkuvuutta. Potilaan kanssa käytyjä keskusteluja ei ole tarpeellista tallentaa tai referoida yksityiskohtaisesti. 

REKISTERIN TIETOSISÄLTÖ 
Potilaan asemasta ja oikeuksista annetun lain (785/1992) 12 §:n mukaan terveydenhuollon ammattihenkilön on merkittävä potilasasiakirjoihin potilaan hoidon järjestämisen, suunnittelun, toteuttamisen ja seurannan turvaamiseksi tarpeelliset tiedot. Henkilön yksilöintitietoina rekisteriin pitää sosiaali- ja terveysministeriön asetuksen (298/2009) 10 §:n mukaan tallentaa nimi, henkilötunnus, kotikunta ja yhteystiedot sekä alaikäisen potilaan osalta huoltajien tai muun laillisen edustajan nimi ja yhteystiedot sekä täysi-ikäiselle potilaalle määrätyn laillisen edustajan nimi ja yhteystiedot. Rekisteriin tulee tarvittaessa tallentaa myös potilaan ilmoittaman lähiomaisen tai muun yhteyshenkilön nimi, mahdollinen sukulaisuussuhde ja yhteystiedot; potilaan äidinkieli tai asiointikieli; potilaan ammatti; potilaan työnantajan vakuutusyhtiö, jos kyseessä saattaa olla työtapaturma tai ammattitauti; vakuutusyhtiö, jos hoidon mahdollisesti maksaa vakuutusyhtiö; tietojen luovuttamista koskevat potilaan suostumukset. 

SÄÄNNÖNMUKAISET TIETOLÄHTEET 
Säännönmukaisia tietolähteitä ovat ensisijaisesti potilaan tapaamisista kertyvä materiaali eli rekisterinpitäjän omasta toiminnasta saadut tiedot. Potilas itse voi luovuttaa omia tietojaan tai antaa suostumuksensa tietojen hakemiseen Kansallisesta Terveysarkistosta (Kanta) sekä muilta rekisterinpitäjiltä kuten potilasta aiemmin hoitaneilta toimijoilta. Perusteena voi olla rekisteröidyn henkilökohtainen suostumus tai lain säännös asiasta.

TIETOJEN SÄÄNNÖNMUKAINEN LUOVUTUS 
Potilasasiakirjoihin sisältyvät tiedot ovat salassa pidettäviä. Terveydenhuollon ammattihenkilö tai muu terveydenhuollon toimintayksikössä työskentelevä taikka sen tehtäviä suorittava henkilö ei saa ilman potilaan kirjallisesti antamaa lupaa tai Potilaan asemasta ja oikeuksista annetun lain (785/1992) 13 §:n syytä antaa sivulliselle potilasasiakirjoihin sisältyviä tietoja. Jos potilaalla ei ole edellytyksiä arvioida annettavan suostumuksen merkitystä, tietoja saa antaa hänen laillisen edustajansa kirjallisella suostumuksella. Salassapitovelvollisuus säilyy palvelussuhteen tai tehtävän päättymisen jälkeen. Kaikki terveydenhuollon ammattihenkilöt ovat velvollisia salassapitosäännösten estämättä ilmoittamaan kunnan sosiaalihuollosta vastaavalle toimielimelle, jos he ovat tehtävässään saaneet tietää lapsesta, jonka hoidon ja huolenpidon tarve, kehitystä vaarantavat olosuhteet tai oma käyttäytyminen edellyttää mahdollista lastensuojelun tarpeen selvittämistä (Lastensuojelulaki 417/2007 25 §). Ilmoitus on tehtävä viipymättä. Potilastietoja voidaan luovuttaa myös terveydenhuollon valtakunnallisia rekistereitä ylläpitäville viranomaisille tutkimus-, suunnittelu- ja tilastotarkoituksia varten (Laki terveydenhuollon valtakunnallisista henkilörekistereistä (556/1989) 3 §; Tartuntatautilaki 589/1986 23 a §). 

TIETOJEN SIIRTO EU:n TAI ETA:n ULKOPUOLELLE 
Potilastietoja voidaan luovuttaa EU:n tai ETA:n ulkopuolelle ainoastaan tilanteissa, joissa potilaan elintärkeä hoito välttämättä edellyttää tietojen luovutusta. 

REKISTERIN SUOJAUKSEN PERIAATTEET 
A. MANUAALINEN AINEISTO 
Potilasrekisteriin tallennettavat tiedot ovat säädetty Potilaan asemasta ja oikeuksista annetun lain (785/1992) 13 §:n mukaan salassa pidettäviksi ja Henkilötietolain (523/1999) 32 §:n mukaan suojattaviksi. Potilastietoja voivat käyttää ainoastaan asianomaisessa toimintayksikössä potilaan hoitoon tai siihen liittyviin tehtäviin osallistuvat henkilöt. Manuaaliset tiedot säilytetään valvotuissa ja kahden lukon takana olevissa tiloissa.

B. SÄHKÖINEN AINEISTO 
Rekisterin käsittelyssä noudatetaan huolellisuutta ja tietojärjestelmien avulla käsiteltävät tiedot suojataan asianmukaisesti. Osa sähköisistä tiedoista tallennetaan ulkoiselle kovalevylle ja tietoja käsitellään tietokoneella, jota ei ole kytketty verkkoon. Jos rekisteritietoja säilytetään Internetpalvelimilla, laitteiston fyysisestä ja digitaalisesta tietoturvasta huolehditaan asiaankuuluvasti. Rekisterinpitäjä huolehtii siitä, että tallennettuja tietoja sekä palvelimien käyttöoikeuksia ja muita henkilötietojen turvallisuuden kannalta kriittisiä tietoja käsitellään luottamuksellisesti ja vain niiden työntekijöiden toimesta, joiden työnkuvaan se kuuluu. 

TARKASTUSOIKEUS 
Jokaisella rekisterissä olevalla henkilöllä on oikeus tarkistaa rekkisteriin tallennetut tietonsa. Mikäli potilas haluaa tarkistaa hänestä tallennetut tiedot, pyyntö tulee lähettää kirjallisesti rekisterinpitäjälle. Rekisterinpitäjä voi pyytää tarvittaessa pyynnön esittäjää todistamaan henkilöllisyytensä. Rekisterinpitäjä vastaa pyyntöön EU:n tietosuoja-asetuksessa säädetyssä ajassa. 

OIKEUS VAATIA TIEDON KORJAAMISTA 
Jokaisella rekisterissä olevalla henkilöllä on oikeus vaatia mahdollisen virheellisen tiedon korjaamista tai puutteellisen tiedon täydentämistä. Mikäli rekisteröity haluaa vaatia tietoihinsa oikaisua, pyyntö tulee lähettää kirjallisesti rekisterinpitäjälle. Rekisterinpitäjä vastaa pyyntöön EU:n tietosuoja-asetuksessa säädetyssä ajassa.

 

Riskinhallinta 

Riskinhallinnan järjestelmät ja menettelytavat 
Riskien hallinnasta vastaa toimitilan tarjoava ja ylläpitävä terapiatalo Sointu sekä sen alivuokralainen tmi psykologi Elli Silver.

Omavalvonta perustuu riskinhallintaan, jossa palveluun liittyviä riskejä ja mahdollisia epäkohtia arvioidaan monipuolisesti asiakkaan saaman palvelun näkökulmasta. Riskit voivat aiheutua esimerkiksi fyysisestä toimintaympäristöstä (portaat, kynnykset), toimintatavoista tai asiakkaista. Riskit voivat muodostua monien virhetoimintojen summana. Riskinhallinnan edellytyksenä on, että toimintayksikössä noudatetaan avoimen ja turvallisen ilmapiirin luomista, jossa sekä työntekijä että asiakkaat voivat tuoda esille laatuun ja asiakasturvallisuuteen liittyviä epäkohtia. 

Toimitilan fyysiset riskit ja työtilan turvallisuus on kartoitettu Helsingin kaupungin terveysviranomaisen kanssa käyttöönottotarkastuksessa keväällä 2021. Toimitilan riskejä valvovat myös muut työtiloissa työskentelevät ammatinharjoittajat. 

Asiakas perehdytetään tilaan asiakkuuden alussa. Mahdollisia riskejä kartoitetaan aina uusien asiakkuuksien alussa. Turvallisuudesta käydään keskustelua asiakkuuden alussa, koska kaikki yhteistyö perustuu kummankin osapuolen luottamukselle ja turvallisuuden tunteelle. Työn tavoitteiden toteutumista tarkastellaan säännöllisesti yhdessä asiakkaan kanssa. 

Työtä tehdään toimitiloissa pääsääntöisesti itsenäisesti, mutta samoissa vastaanottotiloissa työskentelee myös muita yksityisiä psykoterapia-alan ammattihenkilöitä. Yleensä yksikössä on aina läsnä useampia työntekijöitä. Viikonloppu- ja iltavastaanotoissa paikalla on usein vähemmän työntekijöitä. 

Tunnistettuihin fyysisiin tai henkisiin riskeihin puututaan välittömästi. Jos ilmenee normaalista työtilanteesta poikkeava riskitekijä, siihen puututaan välittömästi asianmukaisella tavalla. Muita toimitilan työntekijöitä tiedotetaan mahdollisista riskeistä välittömästi. Kiinteistöön liittyvistä riskeistä tiedotetaan myös isännöintitoimistoa ja taloyhtiötä.

Riskien tunnistaminen 
Työntekijä ilmoittaa havaitsemistaan epäkohdista, laatupoikkeamista ja riskeistä asiaa koskeville tahoille välittömästi niiden ilmetessä. 

Toimintasuunnitelma riskeihin varautumisessa 

• Säännöllinen ensiapukoulutus 
• Säännöllinen paloturvallisuusharjoittelu 
• Kyky arvioida riskejä asiakastilanteissa (asiakkaan tilanteen psykologinen arviointi, kyky yhteistyöhön) 
• Lakien ja säädösten noudattaminen vaitiolon, kirjaamisen ja asiakasrekisterin suhteen 
• Työntekijän omasta työterveydestä huolehtiminen

 

Omavalvontasuunnitelman laatiminen 

Omavalvonnan suunnittelusta vastaava henkilö 
Omavalvonnan suunnittelusta vastaa tmi psykologi Elli Silver/Elli Silver. 
Asiakkaiden ja yhteistyökumppanien antamaa palautetta huomioidaan aktiivisesti.

Omavalvontasuunnitelman seuranta 
Omavalvonta tarkistetaan säännöllisesti tarpeen mukaan, vähintään vuosittain.

Omavalvontasuunnitelman julkisuus 
Omavalvontasuunnitelma on nähtävissä Internetissä psykologi Elli Silverin Minduu-profiilin kautta, https://minduu.fi/fi/profiili/elli_silver. 

Omavalvontasuunnitelma lähetetään tarpeen mukaan mahdollisille yhteistyötahoille (kunnat, sairaanhoitopiirit, muut yhteistyökumppanit). 

 

Omavalvontasuunnitelman hyväksyminen 
Espoossa 8.8.2025 
Elli Silver 
tmi psykologi Elli Silver