Self-monitoring plan: RATaMOT Eija Helo-Calenius
Y-tunnus: 2239930-7
Omavalvontasuunnitelma
Päivitetty 28.4.2025
Omavalvontasuunnitelma on palveluyksiköittäin laadittava asiakirja, jossa palveluntuottaja kuvaa toiminnan keskeiset riskit sekä miten palveluntuottaja ja henkilöstö valvovat palveluyksikköön kuuluvien palvelujen laatua, asianmukaisuutta, turvallisuutta ja asiakas- ja potilastyöhön osallistuvan henkilöstön riittävyyttä. Omavalvontasuunnitelma on päivittäisen toiminnan työväline. Omavalvontasuunnitelma on osa palvelunjärjestäjän ja useammassa kuin yhdessä palveluyksikössä palveluja antavan palveluntuottajan omavalvontaohjelmaa.
1 Soveltamisala
Tämä omavalvontasuunnitelma perustuu lakiin sosiaali- ja terveydenhuollon valvonnasta (741/2023, valvontalaki) 31§:n 2 momenttiin ja koskee valvontalain 4§ 1 momentin 2 kohdan mukaisia sosiaali- tai terveyspalveluita tuottavia palveluntuottajia, joiden on lain 27§:n perusteella laadittava palveluyksiköittäin omavalvontasuunnitelma.
2 Omavalvontasuunnitelman sisältö
2.1 Palveluntuottajaa, palveluyksikköä ja toimintaa koskevat tiedot
2.1.1 Palveluntuottajan perustiedot
Palveluntuottajan nimi: Eija Helo-Calenius
Yritys: RATaMOT Eija Helo-Calenius
Y-tunnus: 2239930-7
Yhteystiedot:
Osoite: Raudikkokuja 6 A 4, 01200 Vantaa
Puhelinnumero: +358 406716500
Sähköposti: eija.helo-calenius@sulo.fi
2.1.2 Palveluyksikön perustiedot
Palveluyksikön nimi: RATaMOT Eija Helo-Calenius
Yhteystiedot: Takapellontie 12
Vastuuhenkilö: Eija Helo-Calenius
Yhteystiedot:
Osoite: Takapellontie 12, 48400 Kotka
Puhelinnumero: +358 406716500
Sähköposti: eija.helo-calenius@sulo.fi
2.1.3 Palvelut, toiminta-ajatus ja toimintaperiaatteet
Palvelut, jotka tämä omavalvontasuunnitelma kattaa:
Kuntoutuspsykoterapia ja psykoterapia vastaanotolla tai etänä: Yksilöterapia nuoret ja aikuiset (18-67-vuotiaille)
Missä toimintayksikössä ja miten palveluja tuotetaan:
RATaMOT Eija Helo-Calenius toimipiste sijaitsee osoitteessa: Takapellontie 12, 48400 Kotka
Tuotettavat palvelut ovat lähipalvelua toimitilassa tai etäkuntoutusta ja etäterapiaa videovälitteisesti Doxy.me telemedicine palvelun suojatun yhteyden välityksellä.
Palveluyksikön toiminta-ajatus:
Toiminnassa noudatetaan terveydenhuollon ammattihenkilöiden ammattieettisiä periaatteita. Ammattitoiminnan päämääränä on terveyden ylläpitäminen ja edistäminen, sairauksien ehkäiseminen sekä psyykkisen terveyden ja toimintakyvyn lisääminen/kärsimyksen lievittäminen.
Terveydenhuollon ammattihenkilönä RATaMOT Eija Helo-Calenius on velvollinen ottamaan huomioon lain säätämät potilaan oikeudet. Lisäksi ammattietiikkaa ohjaa seuraavat arvot: ammatillisuus, luottamus, turvallisuus, kunnioitus ja yhteistyö.
RATaMOT Eija Helo-Calenius noudattaa toiminnassaan ratkaisukeskeisen ja kognitiivisen psykoterapian psykoterapiaan yleisesti hyväksyttyjä ja tutkittuun tietoon/näyttöön perustuvia menettelytapoja, saadun koulutuksen mukaisesti.
RATaMOT Eija Helo-Calenius tuottaa Kelan korvaamaa kuntoutuspsykoterapiaa (yksilö), vakuutusyhtiön tai asiakkaan kokonaan itsensä maksamaa yksilöpsykoterapiaa. Asiakasmäärä on rajallinen ja vaihtelee kysynnän ja vapaana olevien terapiapaikkojen mukaisesti.
Kelan kuntoutuspsykoterapia asiakkaat tulevat kuntoutuspsykoterapiaan lääkärin lähetteen ja Kelan hyväksymän kuntoutuspäätöksen mukaisesti. Kuntoutuspsykoterapia asiakkaat valitsevat itse itselleen palveluntuottajan Kelan palvelutuottaja hausta tai ottavat suoraan yhteyttä palveluntuottajaan joko sähköpostitse: eija.helo-calenius(at)sulo.fi tai soittamalla tai laittamalla tesktiviestin numeroon: +358 406716500.
Hyvinvointialue, jolla palveluja tuotetaan: Kymenlaakson hyvinvointialue
2.2 Asiakas- ja potilasturvallisuus
2.2.1 Palveluiden laadulliset edellytykset
RATaMOT Eija Helo-Calenius täyttää Valviran ja Kelan asettamat vaatimukset psykoterapiapalvelujen tuottamiseksi. Palvelun tarjoajalla on Valviran 27.3.2012 myöntämä ammatillinen pätevyys tuottaa kuntoutuspsykoterapiaa. Ammatillisen pätevyyden voi tarkastaa osoitteesta: julkiterhikki.valvira.fi ja haun voi tehdä nimellä tai kirjoittamalla osoitettuun kenttään rekisteröintinumero: 10001817161
Kela on 1.5.2012 hyväksynyt RATaMOT Eija Helo-Calenius kuntoutuspsykoterapian palveluntuottajaksi ratkaisukeskeinen psykoterapeutti ja 1.3.2021 alkaen kognitiivinen psykoterapeutti.
RATaMOT Eija Helo-Calenius ylläpitää ja kehittää osaamistaan säännöllisten ammatillisten täydennyskoulutusten sekä työnohjauksen avulla.
Palvelun tuottaja huolehtii jatkuvalla seurannalla niin asiakkaiden kuin yhteistyötahojen kanssa toteutuvalla vuoropuhelulla siitä, että yritys tuottaa laadukasta, asianmukaista ja arvojen mukaista psykoterapiaa.
Asiakkailla on mahdollisuus antaa palautetta saamastaan hoidosta ja kuntoutuksesta suullisesti, kirjallisesti tai sähköpostitse: eija.helo-calenius(at) sulo.fi.
Kuntoutuspsykoterapian tuloksellisuutta ja vaikuttavuutta arvioidaan jatkuvalla seurannalla, keskusteluin sekä CORE-OM arvioinnin kautta. Kelalle tehdään terapiavuoden päättyessä palaute Kelan lomakkeella KU 148. Lisäksi käytössä on muita asiakkaan psyykkistä hyvinvointia mittaavia arviointeja, joita käytetään asiakaskohtaisesti.
2.2.2 Vastuu palvelujen laadusta
Valvontalain 10§ 4 momentin mukainen vastuuhenkilö on psykoterapeutti Eija Helo-Calenius, joka vastaa RATaMOT Eija Helo-Calenius omavalvontasuunnitelmasta ja palveluiden laadusta. Palveluyksikössä ei ole muuta henkilöstöä.
RATaMOT Eija Helo-Calenius on tutustunut seuraaviin terveydenhuollon palveluihin liittyviin lakeihin ja asetuksiin: Henkilötietolaki (523/1999) 10§, EU:n yleinen tietosuoja-asetus (GDPR 2016/679), potilaslaki (785/1992), terveydenhuollon ammattihenkilöistä annettu laki (559/1994), sosiaali- ja terveysministeriön asetus potilasasiakirjoista(298/2009), potilaan asemasta ja oikeuksista annettu laki (785/1992)13§ ja tietosuojalaki (1050/2018).
2.2.3 Asiakkaan ja potilaan asema ja oikeudet
Asiakkailla on oikeus osallistua ja vaikuttaa oman hoitonsa suunnitteluun ja toteuttamiseen ja siksi psykoterapiaprosessin sisältö suunnitellaan ja valitaan yhdessä asiakkaan kanssa määriteltyjen psykoterapian tavoitteiden perusteella. Jokaisella tapaamisella asiakkaalle tarjotaan mahdollisuus ilmaista tarpeensa ja antaa palautetta terapiaan liittyvistä kokemuksistaan.
Asiakastyytyväisyyttä ja palautetta kerätään koko psykoterapiaprosessin ajan, ja palautteeseen reagoidaan viipymättä. Tarvittaviin muutoksiin ryhdytään nopeasti ja harkitusti. Palaute hyödynnetään sekä yksittäisten asiakasprosessien parantamisessa että laajemmin palveluyksikön toiminnan kehittämisessä. Psykoterapian alussa asiakkaalle kerrotaan mahdollisuudesta käsitellä terapiaan liittyviä haasteita yhdessä terapeutin ja hoitoon ohjanneen tahon kanssa.
Asiakas voi halutessaan olla yhteydessä Kymenlaakson hyvinvointialueen potilasasiavastaavaan. 1.1.2025 alkaen palvelunumero: +358 44 223 1434 tai marjaana.julin(at)kymenhva.fi
Potilasasiavastaava neuvoo potilas- ja asiakaslakien soveltamiseen liittyvissä asioissa, tiedottaa asiakkaiden ja potilaiden oikeuksista, auttaa muistutuksen tekemisessä, neuvoo miten mm. kantelu, oikaisuvaatimus ja potilasvahinkoilmoitus voidaan panna vireille, kokoaa tietoa potilailta ja asiakkailta tulleista yhteydenotoista, seuraa miten asiakkaiden ja potilaiden oikeudet kehittyvät hyvinvointialueella.
2.2.4 Muistutusten käsittely
Jos asiakas tai hänen omaisensa ei ole tyytyväinen palveluyksiköstä saamaansa hoitoon tai kohteluun, hänellä on oikeus tehdä muistutus Potilaan asemasta ja oikeuksista annetun lain (Potilaslaki (785/ 1992) mukaisesti. Muistutusmenettely on ensisijainen keino selvittää hoitoon ja kohteluun tyytymättömän asiakkaan asiaa. Muistutukseen vastataan neljän viikon sisällä muistutuksen saamisesta. Ääritilanteissa asiakas tai hänen omaisensa voi kannella asiasta alueensa aluehallintovirastoon. Vastine muistutukseen palveluyksikön toimintaan liittyen annetaan neljän viikon sisällä muistutuksen saamisesta.
Muistutuksen yhteyteen tulee laittaa osoite, johon kirjallinen vastaus toimitetaan. Vastauksessa kerrotaan, millaisiin toimenpiteisiin muistutukseen liittyen on ryhdytty tai miten asia on muuten ratkaistu. Muistutus voidaan käsitellä tarvittaessa myös tapaamisella asiakkaan, potilaan ja lähettäneen tahon kanssa, jos asiakas tai potilas näin haluaa.
2.2.5 Henkilöstö
RATaMOT Eija Helo-Calenius on yhden henkilön yritys.
2.2.6 Asiakas- ja potilastyöhön osallistuvan henkilöstön riittävyyden seuranta
RATaMOT Eija Helo-Calenius on yhden henkilön yritys ja psykoterapeutti Eija Helo-Calenius on yksin vastuussa omasta työstään. Asiakkaiden kanssa sovitaan yhteistyön alkaessa käytännöistä lomien ja sairastapausten suhteen. Lomissa ja sairaustapauksissa ei ole korvaavaa työntekijää, vaan terapiakäynti peruuntuu tai siirtyy tapauskohtaisesti tuolta ajalta.
RATaMOT Eija Helo-Calenius ei ota enempää asiakkaita kuin on yhden henkilön yrityksessä mahdollista hoitaa laadukkaasti ja asianmukaisesti.
2.2.7 Monialainen yhteistyö ja palvelun koordinointi
Asiakkaan laadukkaan hoidon kannalta ja sen varmistamiseksi tehdään yhteistyötä asiakkaan palvelukokonaisuuteen kuuluvien muiden sosiaali- ja terveydenhuollon palvelunjärjestäjien ja – tuottajien kanssa. Yhteistyö voi sisältää yhteisneuvotteluja ja lyhyempiä viesti- tai puhelinyhteydenottoja. Nämä tapahtuvat ainoastaan asiakkaan suostumuksella.
2.2.8 Toimitilat ja välineet
RATaMOT Eija Helo-Calenius toimitilat on järjestetty palvelemaan psykoterapeuttista hoitoa ja yhteistyötä, asiakkaiden yksityisyyden suoja turvaten. Toimitila on suojattu asianmukaisella lukituksella, paloturvallisuuslaitteilla ja opasteilla. Toimitila on ensimmäisessä kerroksessa ja poistumisteitä on kahdessa kulkusuunnassa. Heti huoneen oven vasemmalla puolella on paloletku.
2.2.9 Lääkinnälliset laitteet, tietojärjestelmät ja teknologian käyttö
Palveluyksikössä ei ole käytössä minkäänlaisia lääkinnällisiä laitteita.
Palveluyksikössä on käytössä vielä toistaiseksi manuaalinen potilastietojen kirjaaminen. Asiakasmerkinnät sekä asiakaskohtaiset tulostetut liitetiedostot, kuten Kelan kuntoutuspsykoterapia päätökset liitteineen tallennetaan lukolliseen kaappiin. Manuaaliset tiedot säilytetään lukitussa asiakirjakaapissa, lukitussa tilassa, johon pääsy on vain psykoterapeutti Eija Helo-Caleniuksella.
RATaMOT Eija Helo-Calenius käyttää sähköistä laskutusjärjestelmää Verkkolaskut.fi Verkkolaskut.fi laskutusjärjestelmässä ei säilytetä asiakastietomerkintöjä vaan ainoastaan yleisiä asiakkaiden laskutukseen tarvittavia tietoja, kuten nimi, osoite, sähköpostiosoite.
Asiakirjoja käsittelevällä terveydenhuollon ammattihenkilöllä, psykoterapeutti Eija Helo-Caleniuksella on Lain terveydenhuollon ammattihenkilöstä (559/1994/16&17) mukainen salassapitovelvollisuus.
2.2.10 Lääkehoitosuunnitelma
Palveluyksikössä ei käsitellä lääkeitä missään muodossa.
2.2.11 Asiakas- ja potilastietojen käsittely ja tietosuoja
Palveluyksikön asiakastietojen käsittelystä ja siihen liittyvästä ohjeistuksesta vastaa psykoterapeutti Eija Helo-Calenius. Terapian alussa asiakas informoidaan palveluyksikössä käytössä olevasta manuaalisesta potilastietojärjestelmästä. Psykoterapeutti Eija Helo-Calenius toimii palveluyksikön tietosuojavastaavana.
Tietosuojavastaavan yhteystiedot: Eija Helo-Calenius, Takapellontie 12, 48400 Kotka, +358406716500, eija.helo-calenius(at)sulo.fi
Psykoterapeutti Eija Helo-Calenius käsittelee yksin, ainoana työntekijänä asiakasasiakirjoja.
Tarkastusoikeus
Jokaisella rekisterissä olevalla henkilöllä on oikeus tarkistaa rekisteriin tallennetut tiedot. Mikäli asiakas haluaa tarkistaa hänestä tallennetut tiedot, pyyntö tulee lähettää kirjallisesti rekisterin pitäjälle. Rekisterinpitäjä voi tarvittaessa pyytää pyynnön esittäjää todistamaan henkilöllisyytensä. Rekisterinpitäjä vastaa pyyntöön EU:n tietosuoja-asetuksissa säädetyssä ajassa.
Oikeus vaatia tiedon korjaamista
Jokaisella rekisterissä olevalla henkilöllä on oikeus vaatia mahdollisen virheellisen tiedon korjaamista tai puutteellisen tiedon täydentämistä. Mikäli rekisteröity haluaa vaatia tietoihinsa oikaisua, pyyntö tulee lähettää kirjallisesti rekisterinpitäjälle. Rekisterinpitäjä vastaa pyyntöön EU:n tietosuoja-asetuksissa säädetyssä ajassa.
2.2.12 Säännöllisesti kerättävän ja muun palautteen huomioiminen
Palveluyksikön palveluja saavilla asiakkailla sekä heidän läheisillään on jatkuvasti mahdollisuus antaa palautetta palveluyksikön toiminnasta ja palveluista. Palautetta voi antaa suullisesti, kirjallisesti ja sähköisesti.
Palautteen antamisen yhteystiedot: Eija Helo-Calenius, Takapellontie 12, 48400 Kotka,+358406716500, eija.helo-calenius(at)sulo.fi Saatua palautetta hyödynnetään omavalvonnan ja toiminnan laadun kehittämisessä.
2.3 Omavalvonnan riskienhallinta
2.3.1 Palveluyksikön riskienhallinnan vastuut, riskien tunnistaminen ja arvioiminen
Itsenäisenä ammatinharjoittajana toimiva psykoterapeutti vastaa palveluyksikön riskien hallinnasta yhdessä keskeisten yhteistyötahojen kanssa. Yhteistyötahoja ovat muun muassa asiakkaita psykoterapiaan lähettävät ja muutoin heidän hoidostaan ja kuntoutuksestaan vastaavat tahot (esimerkiksi YTHS, työterveyshuolto, jne.).
Fyysisten tilojen osalta riskien hallinta on taloyhtiöllä.
Keskeisimpiä riskejä ovat mahdolliset vaikeudet psykoterapeuttisen hoidon jatkuvuuden turvaamisessa, mahdolliset tietoturvallisuuteen liittyvät ongelmat sekä fyysisiin tiloihin liittyvät mahdolliset ongelmat (palo- ja poistumisturvallisuus).
Jos ja kun merkkejä riskeistä ilmenee, ne käsitellään ja arvioidaan mahdollisimman pian, tarvittaessa yhteistyötahojen kanssa ja ongelmia ratkaiseviin, ennaltaehkäiseviin ja korjaaviin toimenpiteisiin ryhdytään tarpeen mukaisesti.
2.3.2 Riskienhallinnan keinot ja toiminnassa ilmenevien epäkohtien ja puutteiden käsittely
Psykoterapiaprosessin alussa laaditaan asiakkaiden kanssa kirjallinen psykoterapiasopimus, jossa käydään läpi psykoterapeuttiseen hoitoon liittyviä mahdollisia haasteita ja ratkaisuvaihtoehtoja. Psykoterapian aikana ilmenevät haasteet käsitellään yhdessä asiakkaan kanssa sekä tarpeen mukaan asiakkaan hoitoon lähettäneen tahon kanssa.
Jos ilmenee merkkejä fyysisen vastaanottotilan riskeistä, ne selvitetään yhdessä taloyhtiön kanssa.
Valvovien viranomaisten selvityspyynnöt, ohjaus ja päätökset käsitellään sekä otetaan huomioon palveluyksikön toiminnan kehittämisessä.
Palveluntuottaja on velvollinen ilmoittamaan välittömästi salassapitosäännösten estämättä palvelun järjestäjälle ja valvontaviranomaiselle palveluntuottajan omassa tai tämän yhteistyökumppaneiden toiminnassa ilmenneet asiakas- ja potilasturvallisuutta olennaisesti vaarantavat epäkohdat sekä asiakas– ja potilasturvallisuutta vakavasti vaarantavat tapahtumat, vahingot tai vaaratilanteet sekä muut sellaiset puutteet, joita palveluntuottaja ei ole pystynyt tai ei pysty korjaamaan omavalvonnan keinoin.
2.3.3 Riskienhallinnan seuranta, raportointi ja osaamisen varmistaminen
Riskienhallinnan toimivuutta seurataan ja arvioidaan jatkuvasti. Vaara- ja haittatapahtumat raportoidaan valvontaviranomaisille ja muille yhteistyötahoille tarpeenmukaisesti. Palveluntuottaja osallistuu mahdollisuuksiensa mukaan Sote riskien hallintaan liittyviin koulutuksiin ja muihin säännöllisiin koulutuksiin, kuten ensiapukoulutukseen.
2.3.4 Ostopalvelut ja alihankinta
Ostopalveluyhteistyötahojen kanssa käydään läpi riskienhallintatietoisuutta ylläpitäviä ja niitä varmistavia keskusteluja.
2.3.5 Valmius- ja jatkuvuudenhallinta
Palveluyksikön valmius- ja jatkuvuudenhallinnasta sekä valmius – ja jatkuvuudenhallintasuunnitelmasta vastaa psykoterapeutti Eija Helo-Calenius
3 Omavalvontasuunnitelman toimeenpano, julkaiseminen, toteutumisen seuranta ja päivittäminen
3.1 Toimeenpano
Palveluyksikön palveluntuottaja on laatinut yksikkökohtaisen omavalvontasuunnitelman Valviran ohjeistuksen pohjalta ja sitoutuu noudattamaan tätä suunnitelmaa toiminnassaan.
3.2 Julkaiseminen, toteuttamisen seuranta ja päivittäminen
Koska RATaMOT Eija Helo-Caleniuksella ei ole nettisivustoa, omavalvontasuunnitelma on asiakkaiden nähtävissä toimitilassa Takapellontie 12, 48400 Kotka.
Omavalvontasuunnitelma tarkastetaan ja päivitetään neljän (4) kuukauden välein, Valviran ohjeistuksen mukaisesti. Siihen tehtävät päivitykset ja korjaukset julkaistaan viiveettä.
KOTKASSA
28.4.2025
Eija Helo-Calenius