Omavalvontasuunnitelma: Tmi Henni Tiilikainen

Y-tunnus: 2530600-6


Tmi Henni Tiilikainen Omavalvontasuunnitelma

Päivitetty 1.11.2025

 

Soveltamisala 

Tämä omavalvontasuunnitelma perustuu lakiin sosiaali- ja terveydenhuollon valvonnasta (741/2023, valvontalaki) 31§:n 2 momenttiin ja koskee valvontalain 4§ 1 momentin 2 kohdan mukaisia sosiaali- tai terveyspalveluita tuottavia palveluntuottajia, joiden on lain 27§:n perusteella laadittava palveluyksiköittäin omavalvontasuunnitelma. 

 

Palveluntuottajan ja palveluyksikön perustiedot 

Palveluntuottajan nimi: Henni Tiilikainen

Yritys: Tmi Henni Tiilikainen

Y-tunnus: 2530600-6

Osoite: Säterintie 16, 00720 Helsinki

Puhelinnumero: 041 534 8876

Sähköposti: henni.tiilikainen@gmail.com 

 

Palvelut, jotka tämä omavalvontasuunnitelma kattaa 

Kelan kuntoutuspsykoterapia: Yksilöterapia, nuoret ja aikuiset

Psykoterapia (pitkä- tai lyhytpsykoterapia): Yksilöterapia, nuoret ja aikuiset  

Psykologin konsultaatio ja keskustelu: nuoret, aikuiset, parit

 

Missä toimintayksikössä ja miten palveluja tuotetaan

Psykoterapian vastaanottotilat sijaitsevat osoitteessa Säterintie 16, 00720 Helsinki. Tuotettavat palvelut ovat vastaanottokäyntejä yrityksen toimitiloissa, tai etäterapiaa videovälitteisesti. 

 

Palveluyksikön toiminta-ajatus ja eettiset periaatteet

Tmi Henni Tiilikaisen toiminnassa noudatetaan terveydenhuollon ammattihenkilöiden ammattieettisiä periaatteita. Terveydenhuollon ammattihenkilönä psykologi /psykoterapeutti Henni Tiilikainen on velvollinen ottamaan huomioon lain säätämät potilaan oikeudet. Lisäksi ammattietiikkaa ohjaa seuraavat arvot: Luottamus, turvallisuus, kunnioitus ja ammatillisuus.  

Psykologi/ psykoterapeutti Henni Tiilikainen noudattaa toiminnassaan kognitiivis-analyyttisen psykoterapian yleisesti hyväksyttyjä ja tutkittuun tietoon/näyttöön perustuvia perusteltuja menettelytapoja, johon hänellä on neljän vuoden ylemmän erityistason koulutus. Psykologipalveluiden osalta Henni Tiilikaisella on psykologin maisterin tutkintoon pohjautuva laillistetun psykologin ammattinimike.

 

Hyvinvointialue, jolla palveluja tuotetaan 

Helsinki ja etäterapiassa koko Suomi

 

Palveluiden laatu ja vastuu palveluista

Tmi Henni Tiilikainen täyttää Valviran ja Kelan asettamat vaatimukset psykologipalveluiden ja psykoterapiapalvelujen tuottamiseksi. Palvelun tarjoajalla on Valviran ja Kelan myöntämä lupa tuottaa psykologipalveluita ja psykoterapiaa. Pätevyydet voi tarkistaa Valviran Julkiterhikki- tietokannasta. 

Psykologi/ psykoterapeutti Henni Tiilikainen ylläpitää ja kehittää osaamistaan säännöllisten ammatillisten täydennyskoulutusten sekä työnohjauksen avulla. 

Palveluntuottaja huolehtii jatkuvalla seurannalla niin asiakkaiden kuin yhteistyötahojen kanssa siitä, että yritys tuottaa laadukasta, asiakas- ja potilaskeskeistä, turvallista ja asianmukaista psykoterapiaa.  

Asiakkailla on mahdollisuus antaa palautetta saamastaan hoidosta palveluntuottajalle suoraan suullisesti, sähköpostilla tai muulla valitsemallaan tavalla.

Tmi Henni Tiilikaisen omavalvontasuunnitelmasta ja palveluiden laadusta vastaa toiminimiyrittäjä Henni Tiilikainen. Palveluyksikössä ei ole muuta henkilöstöä. 

Henni Tiilikainen on valvontalain 10§ 4 momentin mukainen palveluyksikön vastuuhenkilö, joka valvoo, että yrityksen palvelut täyttävät sille säädetyt edellytykset.

 

Asiakkaan ja potilaan asema ja oikeudet 

Asiakkailla on oikeus osallistua psykoterapian suunnitteluun, tavoitteisiin ja menetelmiin ja heillä on oikeus saada niistä avoimesti tietoa. Asiakkaalla on oikeus kertoa näkemyksensä hoidosta ja sen tuloksellisuudesta sekä palveluntuottajalle että halutessaan ulkoisille tahoille (Kela, Valvira, muu hoitava taho kuten lääkäri). 

Asiakkaan niin halutessa palvelu voidaan keskeyttää asiakkaan toiveesta välittömästi. Palveluntuottaja ei laskuta toteutumattomista käynneistä. 

Jos asiakas ei ole tyytyväinen palveluntarjoajalta saamaansa hoitoon tai kohteluun, asia kannattaa ottaa heti puheeksi palveluntarjoajan kanssa. Jos ongelmaa ei saada tyydyttävästi selvitettyä tai ratkaistua asiakkaalla on oikeus tehdä kirjallinen muistutus Henni Tiilikaiselle tai kannella asiasta alueensa aluehallintovirastoon tai Valviraan, sekä eettisten ongelmien osalta Psykologiliiton ammattieettiselle toimikunnalle. 

Vastine muistutukseen palveluyksikön toimintaan liittyen annetaan mahdollisimman nopeasti, kuitenkin viimeistään 30 vrk sisällä muistutuksen saamisesta. 

 

Henkilöstö 

Tmi Henni Tiilikainen on yhden henkilön yritys.  

Psykologi/ psykoterapeutti Henni Tiilikainen on yksin vastuussa omasta työstään. Asiakkaiden ja potilaiden kanssa sovitaan yhteistyön alkaessa käytännöistä lomien ja sairastapausten suhteen. Lomissa ja sairaustapauksissa ei ole korvaavaa työntekijää, vaan terapiakäynti peruuntuu tai siirtyy tapauskohtaisesti tuolta ajalta. Peruuntuneet käynnit ovat maksuttomia riippumatta siitä, kenestä peruutus johtuu.  

 

Asiakastietojen käsittely ja tiedon kulku ulkoisille tahoille

Käyntien sisällöistä tehdyt muistiinpanot tallentuvat ainoastaan Henni Tiilikaisen käytössä olevalle suojatulle muistitikulle, jota säilytetään lukitussa tilassa Aluehallintoviraston ja Psykologiliiton antamien ohjeiden mukaisesti. 

Tmi Henni Tiilikaisen asiakaskirjanpito ei ole yhteydessä mihinkään tietokantaan. 

Palveluntuottaja ei toimita mitään tietoa asiakkaistaan millekään ulkopuoliselle taholle ilman asiakkaan suostumusta. 

Yhteistyö muiden toimijoiden kanssa (esim. lääkäri, psykiatrinen avohoito tms) voi sisältää yhteisneuvotteluja ja lyhyempiä viesti- tai puhelinyhteydenottoja. Nämä tapahtuvat ainoastaan asiakkaan tai potilaan suostumuksella. 

 

Toimitilat

Tmi Henni Tiilikaisen toimitilat on järjestetty palvelemaan psykoterapeuttista hoitoa ja yhteistyötä, asiakkaiden ja potilaiden yksityisyyden suoja turvaten. Toimitila on suojattu asianmukaisella lukituksella ja riittävällä äänieristyksellä.

 

 Palveluyksikön Riskien tunnistaminen ja arvioiminen 

Itsenäisenä ammatinharjoittajana toimiva psykoterapeutti Henni Tiilikainen vastaa palveluyksikön riskien hallinnasta yhdessä keskeisten yhteistyötahojen kanssa. Näitä yhteistyötahoja ovat muun muassa asiakkaita ja potilaita psykoterapiaan lähettävät ja muutoin heidän hoidostaan ja kuntoutuksestaan vastaavat tahot, esimerkiksi YTHS, työterveyshuolto, psykiatrian poliklinikka, yksityinen lääkäriasema tms., psykoterapian korvaavana tahona Kela sekä fyysisten toimitilojen osalta kiinteistöyhtiö Fokus Property Fund I.

Keskeisimpiä riskejä ovat mahdolliset vaikeudet psykoterapeuttisen hoidon jatkuvuuden turvaamisessa, mahdolliset tietoturvallisuuteen liittyvät ongelmat sekä fyysisiin tiloihin liittyvät mahdolliset ongelmat (palo- ja poistumisturvallisuus). 

Jos ja kun merkkejä riskeistä ilmenee, ne käsitellään ja arvioidaan mahdollisimman pian, tarvittaessa yhteistyötahojen kanssa ja ongelmia ratkaiseviin, ennaltaehkäiseviin ja korjaaviin toimenpiteisiin ryhdytään tarpeen mukaisesti.  

Riskienhallinnan toimivuutta seurataan ja arvioidaan jatkuvasti. Vaara- ja haittatapahtumat raportoidaan valvontaviranomaisille ja muille yhteistyötahoille tarpeenmukaisesti. Palveluntuottaja osallistuu mahdollisuuksiensa mukaan riskien hallintaan liittyviin koulutuksiin ja muihin säännöllisiin koulutuksiin, kuten ensiapukoulutukseen sekä yhteistyötahojen järjestämiin koulutuksiin ja webinaareihin liittyen terveydenhoitoalan lainsäädäntöön ja asiakastyön eettiseen ja tietoturvalliseen toteuttamiseen. Palveluntuottaja varmistaa riittävällä työnohjauksella ja yhteistyötahojen viestintää seuraamalla sen, että palveluntuottajan tiedot ja ymmärrys alan lainsäädännöstä ja eettisistä periaatteista ja käytännön suositeltavista toimintamalleista ovat ajan tasalla. 

 

Omavalvontasuunnitelman Julkaiseminen, toteuttamisen seuranta ja päivittäminen 

Palveluyksikön palveluntuottaja on laatinut yksikkökohtaisen omavalvontasuunnitelman Valviran ohjeistuksen pohjalta ja sitoutuu noudattamaan tätä suunnitelmaa toiminnassaan.  

Palveluyksikön omavalvontasuunnitelma on julkaistu palveluntarjoajan Minduu-profiilissa (joka toimii hänen kotisivunaan) ja on siellä julkisesti nähtävissä. 

Omavalvontasuunnitelma tarkastetaan ja päivitetään neljän kuukauden välein, Valviran ohjeistuksen mukaisesti. Siihen tehtävät päivitykset ja korjaukset julkaistaan viiveettä. 

Päivitetty viimeksi: 1.11.2025